• Lantani

Köpa undulat, vad behövs mer?

Har bestämt idag att vi ska köpa en undulat, iaf till en början för att få den tam. Kommer nya undulater till djuraffären om ca 3 veckor och kommer då få en lite ung undulat hane antgaligen.

Vi har idag köpt:
    Bur (fanns fula sittpinnar i plast som vi ska byta ut mot naturpinnar/grenar) Matskål finns fast i buren men ska nog ändå köpa som man kan hänga var man vill.
    En stege i naturpinnar
    Sand med snäckskal
    Mineralsten med snäckskal
    Badkar

Jag behöver:
    Undulatmat
    Hirskolvar
    Matskål
    Behållare till vatten
    Gunga med ev. spegel
    någon typ av pingla

Så vad mer behöver jag?
    Kalksten?

Ge mig tips på vad som skulle vra bra att ha.

• Svar på tråden Köpa undulat, vad behövs mer?
  • Loovi

Och om du vill ha en tam undulat så ska du ha den ensam. och sedan köpa en till om du vill.

En ensam undulat kan du träna till att säga ord också. Det är dock. vanligare hos Engelska undulater (modell större) =)

Har inte läst hela tråden men tänkte att jag slänger in ett par kommentarer. Detta var vad vi rådde till när jag jobbade i djuraffär om man vill ha tama undulater!

Lycka till =)

• Maria Seg

Mina undulater vägrar äta frukt och grönt, har ju ingen aning men antagligen har hanen aldrig fått lära sig det. Honor är dock nyfikna av sig så hon kanske kan lära honom. Därför ger jag pellets i en övergångsperiod. Dessutom är hanen fruktansvärt sliten nu när han ruggar och kan behöva en massa vitaminer.

• JaninaH

det finns papper att lägga i botten av buren, det är and på pappret och jätte lätt och hanterlig när man ska städa buren det är ett tips :) istället för lös sand

• Lantani

Sandpapper ska man inte ha i buren tydligen. De kan skada själva fötterna och inte klorna även om de sliper ner klorna.

Japp spegel ska vi strunta i. ska nu köpa en från början men sedan köpa en till.

• Lantani

Nu har lilla tintin kommit till oss. han är ungefär 12 veckor och ska få ny bur och kompis om några veckor tror jag de är tänkt.

• Saltlakrits

Min pappa har undulater..

Enligt veterinären så ska man undvika hirskolvar.
    Det är alldeles för fett för undulaterna och är som godis för oss.

Mamma till tre underbara barn!
  • Maria Seg

Som vardagsmat ja, men när de är smala pga ruggning och när de har ungar kan man ge hirskolv!

• Saltlakrits
    Maria Seg skrev 2007-11-12 16:09:29 följande:
    Som vardagsmat ja, men när de är smala pga ruggning och när de har ungar kan man ge hirskolv!
    Ja, jag menar givetvis inte att de aldrig ska ah det
    Men jag tycker man ser att nästan alla med undulater alltid hr en hirskolv hängandes i buren..
    Det var det jag tänkte på
    Mamma till tre underbara barn!
  • Maria Seg

Alltså, om djuraffärer slutade sälja djur och bara sålde tillbehör. Och djuren köptes från uppfödare som kunde informera om saker som djuraffärerna håller tyst om pga vinstintresse, såsom att hirskolvar inte ska ges hela tiden, sand inte behövs, att äggskal räcker osv, att kaniner och marsvin blir sjuka till slut av fet mat som ser färggglad och god ut men är mest feta frön...ja då skulle djuren sluta bli sånt slit och släng på!

• Lantani

Har iaf hängt in en hirskolv nu, men bara så att han ska få smaka och då förmodligen tycka att det är gott så att man edan kan ge detta som godis och absolut inte ha en hirskolv i buren mer iaf

• stellina
    Loovi skrev 2007-11-10 23:41:28 följande:
    Och om du vill ha en tam undulat så ska du ha den ensam. och sedan köpa en till om du vill. En ensam undulat kan du träna till att säga ord också. Det är dock. vanligare hos Engelska undulater (modell större) =)Har inte läst hela tråden men tänkte att jag slänger in ett par kommentarer. Detta var vad vi rådde till när jag jobbade i djuraffär om man vill ha tama undulater!Lycka till =)
    En tam undulat förblir tam också med en kompis. Och de ska absolut ha en artfrände!
  • stellina

Maria Seg skrev 2007-11-11 06:23:41 följande:

Mina undulater vägrar äta frukt och grönt, har ju ingen aning men antagligen har hanen aldrig fått lära sig det. Honor är dock nyfikna av sig så hon kanske kan lära honom. Därför ger jag pellets i en övergångsperiod. Dessutom är hanen fruktansvärt sliten nu när han ruggar och kan behöva en massa vitaminer.
    Om de är tama så kan det hjälpa om du mumsar på frukt och grönt framför dem-då vill de ofta smaka på det du äter!
  • stellina
    Lantani skrev 2007-11-12 14:56:58 följande:
    Nu har lilla tintin kommit till oss. han är ungefär 12 veckor och ska få ny bur och kompis om några veckor tror jag de är tänkt.
    Kul! !
  • stellina

Maria Seg skrev 2007-11-12 17:40:00 följande:

Alltså, om djuraffärer slutade sälja djur och bara sålde tillbehör. Och djuren köptes från uppfödare som kunde informera om saker som djuraffärerna håller tyst om pga vinstintresse, såsom att hirskolvar inte ska ges hela tiden, sand inte behövs, att äggskal räcker osv, att kaniner och marsvin blir sjuka till slut av fet mat som ser färggglad och god ut men är mest feta frön...ja då skulle djuren sluta bli sånt slit och släng på!
    Ja, djuren blir bara varor. Sand är inte bra alltså? Inte ens för matsmältningen? Jag har hört olika från olika veterinärer. Jag har lärt mig att fåglar som äter pellets inte ska ha sand, men de som äter frön behöver det. Mina sista undulater gav jag inte sand.
  • stellina

Another baby maybe skrev 2007-11-10 18:48:34 följande:

lät inte så mysigt iof...
    Hahhahah! Han hängde med sina klor i mitt öra, det gjorde ont!
Svar på tråden Köpa undulat, vad behövs mer?