• Anonym (Rumpan)

Hemorrojder?

Okej. Det värker, det svider, det kliar och det är plötsligt ett russin som hänger utanför.
    Känns otroligt pinsamt.

Har googlat och förstått att det inte bara är medelålders män som kan få det och att det finns hjälp att få på apoteket m e n jag känner ändå att jag inte riktigt fattar hur eller vad? Hjälper alltså bara lite salva? Vilken är bäst?
    Är det någon annan som kan svälja sin stolthet och berätta?

• Svar på tråden Hemorrojder?
  • Anonym (mer än 1)

Det finns salva att smörja med (smärtstillande och sammandragande tror jag) och piller att föra upp i ändtarmen med samma funktion. Den smörjer även lite så att det "glider" lättare.

Den jag provat heter xyloproct, och det finns några fler.

• Anonym (*)

Xylocain gel 5% är bra lokalbedövande mot analbesvär.

• Anonym (Rumpan)

Hur lång tid tar det innan allt blir bra igen?
    Förstår att det är olika men går det på en dag, på tre eller en vecka?

• Anonym (mer än 1)

beror väl lite på.. en vecka eller så. Man bör inte hålla på med kurerna för länge heller...

• Anonym (Rumpan)

Tack snälla för svaren.
    Jag har gått med detta i två veckor nu. Trodde, hoppades, att det skulle lösa sig själv men det har det inte gjort.
    Det i sig, att det inte gjort det, innebär ingen fara?

• Anonym

jag har alcosanal från apoteket.. pratade med min bm om hemorrojder..
    det är som åderbråck och det går aldrig riktigt tillbaka om man inte opererar bort de..
    salva lindrar bara..

• Anonym (Rumpan)

Gaaah? Va?
    Har jag det här for life nu och måste operera bort?
    Eller gäller det bara gravida för jag är i allra högsta grad ogravid.

• Anonym
    Anonym (Rumpan) skrev 2007-11-09 23:50:55 följande:
    Gaaah? Va? Har jag det här for life nu och måste operera bort?Eller gäller det bara gravida för jag är i allra högsta grad ogravid.

nej det gäller inte bara gravida.. som sagt hemorrojder är ett slags åderbråck.. du kan lindra och dra tillbaka lite med hjälp av salvan men inte få bort det helt.. och helt plötsligt kan du få tillbaka massor om du sitter på toa och trycker på rejält.. se till att inte bli hård i magen.. ha en pall som du har benen på när du gör nr 2 och sitt som sagt inte och tryck på...

drick rejält med vatten med...

• Anonym (Rumpan)

Tack för svar.
    Även om det just nu känns lite hopplöst... ;)

• Anonym

Det är inte bara gravida som får det,det kan vem som helst få.Det gäller inte för livet.
    HAr haft det och varit hos läkare för att kolla upp det.Jag hade både inoch utvändiga . Fick köpa xyloproct och nu har jag inga problem (3 år sen)
    Jag kunde knappt sitta,gå,ligga och det blödde som bara den.
    Men det finns hjälp att få.

http://www.apoteket.se/apoteket/jsp/polopoly.jsp?d=4566&ProductSKU=50796&prodinfotype=&showBuy=true&action=showProdInfo

http://www.apoteket.se/apoteket/jsp/polopoly.jsp?d=4566&ProductSKU=50797&prodinfotype=&showBuy=true&action=showProdInfo

Svar på tråden Hemorrojder?