• Anonym (Rumpan)

Hemorrojder?

Okej. Det värker, det svider, det kliar och det är plötsligt ett russin som hänger utanför.
    Känns otroligt pinsamt.

Har googlat och förstått att det inte bara är medelålders män som kan få det och att det finns hjälp att få på apoteket m e n jag känner ändå att jag inte riktigt fattar hur eller vad? Hjälper alltså bara lite salva? Vilken är bäst?
    Är det någon annan som kan svälja sin stolthet och berätta?

• Svar på tråden Hemorrojder?
  • Smurfan 81

Jag fick en under förra gravidtiten. Under förlossningen ploppade några till ut. Behandlade då med Alcosanal-suppar och smörjde med Xyloproctsalva vid toalettbesök för att lindra smärtan. Det värsta gick tillbaka, men nu har några kommit ut igen då jag är gravid igen. Jag har inte haft några besvär med dem den här gången så jag har inte behandlat det än, de får bara vara där så länge. Om de inte går tillbaka när du är klar med "barnafödande" kan man få hjälp att operera bort dem om de är till besvär. Prata med din barnmorska om det!

Hjälp finns att få och det är vanligare än man tror!

• Anonym
    Smurfan 81 skrev 2007-11-10 00:00:55 följande:
    Jag fick en under förra gravidtiten. Under förlossningen ploppade några till ut. Behandlade då med Alcosanal-suppar och smörjde med Xyloproctsalva vid toalettbesök för att lindra smärtan. Det värsta gick tillbaka, men nu har några kommit ut igen då jag är gravid igen. Jag har inte haft några besvär med dem den här gången så jag har inte behandlat det än, de får bara vara där så länge. Om de inte går tillbaka när du är klar med "barnafödande" kan man få hjälp att operera bort dem om de är till besvär. Prata med din barnmorska om det!Hjälp finns att få och det är vanligare än man tror!
    TS är INTE gravid så jag tycker hon borde prata med läkare eller apotek för att höra vad de säger..
  • Anonym

Hemorrojder är utvidgade blodkärl, åderbråck, kring eller i ändtarmsöppningen som ger besvär i form av blödningar, sveda och klåda. Orsaken är ett tryck över ändtarmsöppningen. Hemorrojder brukar försvinna av sig själva, men de kan också behandlas. Kontakta vården vid besvär eller om egenvård inte hjälper.

Hemorrojder beror på ett tryck över ändtarmsöppningen. Ungefär varannan människa får hemorrojder någon gång i livet. De vanligaste orsakerna till det är långvarig förstoppning, diarré, graviditet eller fetma. Om man har ett tungt eller stillasittande arbete kan man också få hemorrojder. Hemorrojden kan sitta inne i ändtarmen, inre hemorrojd eller utanför, i ändtarmsöppningen, yttre hemorrojd.

Symtom

Om du har en yttre hemorrojd kan du känna den som en liten kula utanför ändtarmsöppningen. Kulan kan göra mycket ont när den är fylld av blod och kanske inflammerad. Vanliga symtom är också blödning från ändtarmen, sveda och klåda. Blodet har oftast en klarröd färg.

Förebyggande/EgenvårdDet är viktigt att undvika förstoppning. Håll avföringen mjuk genom att röra på dig, dricka mycket, äta mycket fibrer, till exempel frukt, grönsaker och grovt bröd. Har du hemorrojder kan det vara svårt att hålla rent runt ändtarmsöppningen och det kan klia. Tvätta med ljummet vatten efter toalettbesök. Torka försiktigt.Behandling

Hemorrojder kan försvinna av sig själv. Om de inte gör det, följ råden under rubriken Förebyggande/Egenvård. Ibland kan en operation vara nödvändig. Metoderna är olika för inre och yttre hemorrojder. En metod är att man sprutar in en vätska i hemorrojden som gör att kärlen smälter samman. En annan metod är att frysa vävnaden så att den dör. Man kan också strypa blodtillförseln genom att sätta ett gummiband runt hemorrojden. Yttre hemorrojder skär man bort.

Sök vård

Vänd dig till din vårdcentral:

om du blöder från ändtarmen, och det har gått mer än ett år sedan du blev läkarundersökt. Det är särskilt viktigt om du är över 40 år. om du har en större blödning eller ofta har småblödningar från ändtarmen. om du har svåra smärtor. om du har långvarig klåda. om det läcker slem eller avföring från ändtarmen. om du inte blir bättre inom två till tre veckor med egenvård.

Rekommenderade läkemedel  

I första handXyloproct, salva

Xyloproct används för att lindra smärta, klåda och irritationer i samband med ändtarmsbesvär orsakade av hemorrojder, smärtsamma tarmtömningar och sprickor.

I andra handGlycerylnitrat i Unguentum Merck, kräm

Glycerylnitrat i Unguenten Merck användes vid hemorrojder och sprickor i ändtarmsöppningen. Läkemedlet har lokalt kärlvidgande effekt, vilket resulterar i att det lokala blodflödet ökar och underlättar läkning.

Glycerylnitrat i Unguenten Merck ger också en avslappning av den inre slutmuskeln. Denna avslappning av slutmuskeln resulterar i en minskning av det anala trycket, som är kraftigt förhöjt vid kroniska analfissurer, hudsprickor i ändtarmsöppningen, och som ökar smärtan vid tarmtömning. Effekten är snabbt insättande.

Huvudvärk är en vanlig biverkan som uppträder i början av behandlingen hos nära hälften av patienterna. Denna biverkan, som är dosberoende, brukar försvinna efter en tids behandling. Krämen mäts lämpligen upp på den yttersta delen av ett finger, som täckts med till exempel plastfolie.

• Smurfan 81
    Anonym skrev 2007-11-10 00:03:14 följande:
    TS är INTE gravid så jag tycker hon borde prata med läkare eller apotek för att höra vad de säger..
    Förlåt! Missade det!
  • MartinaE

Jag har haft mina till och från 1 år nu =/ Inte kul, hoppas du blir av med dina fort..

• Anonym (en som har)

Är det okej att låta dom vara om man inte har besvär med dem det kliar inte svider inte o blöder inte. utan man har bara kulan. kna man låta den avra då lr ska ja behandla den..?

• Smurfan 81
    Anonym (en som har) skrev 2007-11-10 09:47:56 följande:
    Är det okej att låta dom vara om man inte har besvär med dem det kliar inte svider inte o blöder inte. utan man har bara kulan. kna man låta den avra då lr ska ja behandla den..?
    Har du inte besvär kan du låta den vara. Den försvinner oftast inte av behandlning utan det är besvären som försvinner.
  • Anonym (en som har)

okej avd bra har avrt orolig att man kanske måste köpa grejer...

Smurfan 81 skrev 2007-11-10 09:55:10 följande:
    Har du inte besvär kan du låta den vara. Den försvinner oftast inte av behandlning utan det är besvären som försvinner.
    är det dumt av mig att inte säga nått till min sambo..? skäms över det :/ kommer aldrig kulan försvinna nångång? :S
  • Smurfan 81

Det är inte säkert att den försvinner, men den kan lika gärna försvinna av sig självt! Ring sjukvårdsupplysningen om du inte vill gå till en läkare, de kan ge dig råd!

• Anonym
    Anonym (en som har) skrev 2007-11-10 21:47:52 följande:
    okej avd bra har avrt orolig att man kanske måste köpa grejer... är det dumt av mig att inte säga nått till min sambo..? skäms över det :/ kommer aldrig kulan försvinna nångång? :S

jag ville inte heller säga till min sambo.. men han märkte direkt att något var fel då jag inte ville ha sex bakifrån osv.. så jag fick lov att berätta och han sa bara att vi fixar det:) och att det inte var något att skämmas över.. han köpte till och med salvan åt mig..

tro det eller ej så vill de nog gärna veta ändå och du behöver nog absolut inte skämmas...

• Anonym (en som har)

okej kanske ska berätta då :/  gud ja tycker det är så pinsamt! men ibland finns dom inte dära utan kommer ibland spec när ja är hård image.. är det normalt?  o hade likadant med förra grav.en :/  men nån som har efarenhet om sex med detta funkar det att ha ... ...? :S om dom inte är ute som bullor alltså.. :)

Svar på tråden Hemorrojder?