Inlägg från: drSteffo |Visa alla inlägg
  • drSteffo

Hva er ditt syn på homofili ?

Jag tycker att homosexualitet är konstigt, kan inte förstå det alls. Men jag tycker det är lika konstigt att folk kan ha ketchup på mat, utan att för den delen bry mig nämnvärt om det. Ser inga problem med att två personer i samförstånd väljer att ha ett kärleksförhållande/sex med varandra.

• drSteffo

FREE SPIRIT:

Jag är ganska trött på folk som måste gömma sina fördomar bakom gamla dokument. Men okej, låt gå, om du kan försvara dessa lagar också.

Om vi först går till andra moseboken, 21:a kapitlet och läser stycke 1 till 11 beskriver en mans rätt till ägande av slavar. Notera bland annat stycke 7 där följande står att läsa:
    "Om någon säljer sin dotter till slavinna, skall hon inte ges fri som de andra slavarna."
    Skulle du vara villig att sälja din dotter som slavinna om du fick riktigt bra betalt?

I andra moseboken kapitel 35, stycke 2 kan vi utläsa följande:
    "Under sex dagar skall ni utföra ert arbete, men den sjunde dagen skall vara helig för er, en HERRENS sabbat för vila. Var och en som utför något arbete på den dagen skall dödas. "
    Detta innebär att sjukvården, polisväsendet och brandmännen ska upphöra med sitt arbete?
    Ska vi lamslå hela samhället en dag i veckan?

I 3:e moseboken 18:22 står följande text:
    "Du skall inte ligga med en man som en man ligger med en kvinna. Det är avskyvärt."
    Enligt bibeln är det alltså inte okej att ha en sexuell relation till en man. Någon kärleksrelation står det dock ingenting om (mer om det senare).

I tredje moseboken 25:44 står även att läsa:
    "Men om du vill skaffa dig en slav eller slavinna, skall du köpa en sådan från hednafolken som bor runt omkring er."
    Det gäller alltså Norge i mitt fall? Hur många getter skulle jag tvingas ge för dig? Eller fel av mig, det är din far som bestämmer.

Nu börjar det bli riktigt absurt här. Om vi läser tredje moseboken, kapitel 11 och ögnar ner till stycke 10 står följande:
    "Men allt i sjöarna och floderna som inte har fenor och fjäll, allt som rör sig i vattnet, ja, alla levande varelser som finns i vattnet, det skall ni anse som något avskyvärt."
    Räkor, kräftor, krabba och liknande skaldjur är alltså strikt förbjudna att förtära.
    Tror du att många kristna följer denna lag?

Vi bläddrar vidare ytterliggare lite. I 3:e mosebok, kapitel 19, stycke 19 ser vi följande:
    "Mina stadgar skall ni hålla: Du skall inte låta två slags djur av din boskap para sig med varandra. I din åker skall du inte så två slags säd. Ett klädesplagg av två olika slags garn skall du inte ta på dig."
    Det måste vara väldigt svårt för dig att handla kläder eftersom du inte får blanda garnen. Har du några tips på bra butiker kanske?

Min teori är följande:
    Vad gäller uppkomsten av lagen om homosexualitet, var den ett gensvar på den utbredda pederasti (vuxna män som har sex med unga pojkar) som förekom samtidigt som bibeln skrevs.

• drSteffo

Free Spirit skrev 2007-12-08 00:04:24 följande:

Dette med loven som du skriver her har ik så mye med tråden å gjøre, men det du skrev her: Vad gäller uppkomsten av lagen om homosexualitet, var den ett gensvar på den utbredda pederasti (vuxna män som har sex med unga pojkar) som förekom samtidigt som bibeln skrevs.Hvorfor må det være et gjensvar? Homofili var jo ik noe nytt på den tiden?..
    Eftersom det tydligt framgår att din ståndpunkt är att homosexualitet är en synd har det självklart med tråden att göra. Och att du bygger detta på texter i bibeln står också klart. Därför skulle jag tycka att det vore väldigt intressant om du, kunde försvara de andra lagarna som står i moseböckerna. Vill du vara så vänlig och göra det?

Varför lagen skulle vara ett gensvar på pederasti? Eftersom det bara står om själva sexuella handlingen. Ingenting om kärleken mellan människor, kombinerat med fakta om samtiden.
  • drSteffo

Free Spirit skrev 2007-12-08 15:47:43 följande:

[citat]Free Spirit skrev 2007-12-08 00:04:24 följande:Eftersom det tydligt framgår att din ståndpunkt är att homosexualitet är en synd har det självklart med tråden att göra. Och att du bygger detta på texter i bibeln står också klart. Därför skulle jag tycka att det vore väldigt intressant om du, kunde försvara de andra lagarna som står i moseböckerna. Vill du vara så vänlig och göra det?Varför lagen skulle vara ett gensvar på pederasti? Eftersom det bara står om själva sexuella handlingen. Ingenting om kärleken mellan människor, kombinerat med fakta om samtiden.Selve seksuelle handlingen forteler sitt!!!Synest fremdeles det ik har noe med tråden å gjøre, men siden du insisterer så..3 Mosebok er en lovbok som hadde som hensikt å vise menneske hva synd er. Men tingen er vi er ik under loven lenger. Jesus kom med en ny pakt!!! Han oppfylte loven for oss!!! Vil komme med en liten komentar til dette veres: Tredje moseboken, kapitel 11 och ögnar ner till stycke 10.For min del så tror eg nok om vi hadde fulgt det bud om ren og uren mat, så hadde vi spart oss for mange forskjellige sykdomer. Eg vet om en familie som prøvde å etterleve dette med mat..og dei fekk betydligere bedre helse..Så Gud vet hva han gjør!!!!
    Men om det nu var så att tredje mosebok 11:10 var till för att skydda oss och att det inte är aktuellt längre pga våra möjligheter till infrysning och dylikt. Kan det inte vara så att 3:e moseboken 18:22 är till för att skydda unga pojkar från att bli utnytjade? Det motsäger knappast min teori om att det skulle vara ett gensvar på pederasti.
  • drSteffo

Free Spirit skrev 2007-12-09 13:55:35 följande:

Infrysning och dylikt..Hva mener du med dette?3Mos 18:22 står det at du skal ik ligge med en mann som med en kvinne. Altså er det her snakk om voksne mennesker. Men en kan jo oxo tolke det dit hen at en mann skal ik ligge med små gutter..det går jo mest for det samme på EN måte. Men det beskytter ik små jenten bare gutter..om du ser hva eg mener?
    Räkor härsknar fort och gör därför folk sjuka. Av den anledning ansågs skaldjur olämpliga.
    Men idag har vi tekniken att frysa ner räkor och på så sätt undvika dessa sjukdomar.

Det märks att du inte är påläst om de rådande sociala strukturerna för 2000 år sedan.
    Unga pojkar antogs som lärljungar där de utnytjades av vuxna män. Debatten kring det etiska i detta fanns redan på den tiden (Platon var en av de som motsatte sig detta).
    Vad gäller unga flickor i samma ålder så giftes de bort och antogs aldrig dessa lärljungaskap. Detta ansågs fullt normalt och därför behövdes ingen lag för att skydda dessa.

Min fråga är följande: Tycker du att det är en synd att äta skaldjur? Om nej, varför bortse från vissa av de lagar som anges i moseböckerna, men ändå hålla kvar vid lagen om homosexualitet?
  • drSteffo

Free Spirit skrev 2007-12-09 15:03:13 följande:

[citat]Free Spirit skrev 2007-12-09 13:55:35 följande:Räkor härsknar fort och gör därför folk sjuka. Av den anledning ansågs skaldjur olämpliga.Men idag har vi tekniken att frysa ner räkor och på så sätt undvika dessa sjukdomar.Det märks att du inte är påläst om de rådande sociala strukturerna för 2000 år sedan.Unga pojkar antogs som lärljungar där de utnytjades av vuxna män. Debatten kring det etiska i detta fanns redan på den tiden (Platon var en av de som motsatte sig detta). Vad gäller unga flickor i samma ålder så giftes de bort och antogs aldrig dessa lärljungaskap. Detta ansågs fullt normalt och därför behövdes ingen lag för att skydda dessa.Min fråga är följande: Tycker du att det är en synd att äta skaldjur? Om nej, varför bortse från vissa av de lagar som anges i moseböckerna, men ändå hålla kvar vid lagen om homosexualitet?Vel, nu ble jo 3Mos skrevet for mer en 2000 år siden da!!Selv om vi fryser ned tex reker så viser det likavel at det var noe i det forbud om loven om uren mat. Ik alt vi spiser var ment som mat for oss.Synd å spise reker? Ser det ik slik, men heller at det er usunt for kroppen..selv om det er mega godt med reker og majones på skiver ;)Loven om homosexualitet? Det blir jo oxo nevnt i NT flere steder om du ik har fått det med deg..så det bare bekrefter hva Gud sa i GT!!
    Ja, det stämmer att det skrevs för mer än 2000 år sedan, och Platon levde också för mer än 2000 år sedan.

Läs Romarbrevet noga! I Kapitlet "Guds DOM över hedningarna" framgår det att det är hetrosexuella människor som straffades för sin avgudadyrkan. De homosexuella handlingarna var Guds straff.
    Vad gäller Korinthierbrevet och Timotheosbrevet (som också nämner sexuella handlingar) så bör du läsa de ursprungliga översättningarna.

Men om du inte tycker att det är en synd att äta räkor, vilket är Guds ord. Kan du väl inte heller anse att 3:e mosebok 18:22 är en synd?
Svar på tråden Hva er ditt syn på homofili ?