• Lanson

Donering av bröstmjölk?

Hej alla!

Jag ska bli mamma runt årsskiftet och om allt går som det ska med amningen så vill jag jätte gärna donera bröstmjölk, bland annat till bebisar som är för tidigt födda för jag hörde att det var brist på mjölk på neonatalavdelningarna runt om i Sverige. Nu till några frågor kring detta.

Någon som vet vart man ska vända sig för mer information och så undrar jag hur man gör när man donerar mjölken.

Ni som har fått prematurbarn, tycker ni det är smart att donera bröstmjölk eller tror ni inte att det är någon idé? Man vill ju inte ge bort mjölk som ingen sedan behöver eller vill ta användning av.

19 Januari 2008
  • Svar på tråden Donering av bröstmjölk?
  • Lilla K

Ring växeln på sjukhuset och be dem att koppla till Neonatal-avdelningen. Numret till sjukhuset borde finnas på Eniro.se?

Det är lite provtagning i början (hiv bl a), och sen tror jag att det sker nåt test av mjölken. Dessutom får man bara donera de x första månaderna (6 månader??), så det är bra att vara ute i god tid och vara väl förberedd.

• Lanson

Okej! Ska höra mig för med min barnmorska i morgon.

19 Januari 2008
  • Kathy1

Lanson: blir så rörd av att du vill!! Tänk om alla tänker som du. På neo frågade de mig om det var OK om mina barn fick någon annans mjölk, självklart svarade jag. Bättre det än ersättning i mina ögon, då brsötmjölken helt klart är fetare. Jag producerade ingen mjölk.

Men jag håller m ovanstående att det är en hel del tester innan. Kram till dig!!

• Lanson
    Kathy1 skrev 2007-11-12 23:47:23 följande:
    Lanson: blir så rörd av att du vill!! Tänk om alla tänker som du. På neo frågade de mig om det var OK om mina barn fick någon annans mjölk, självklart svarade jag. Bättre det än ersättning i mina ögon, då brsötmjölken helt klart är fetare. Jag producerade ingen mjölk.Men jag håller m ovanstående att det är en hel del tester innan. Kram till dig!!
    Tack så mycket :)

Det känns självklart att jag ska gör det när jag kan! Om jag endå inte har något att göra och endå ska pumpa så vill jag känna att jag gör någon nytta och det gör jag ju genom att donera mjölk till dom små liven. Tyvärr glömde jag bort att fråga min barnmorska igår när jag var där men jag ska ta upp det nästa måndag med henne.

Ha det så bra!
    19 Januari 2008
  • Lefo

Helt underbart av dig.
    Har tvillingtjejer som föddes för tidigt och den ena fick bankmjölk i 7 veckor och den andra i 10 veckor så det du tänker göra är GULD värt för många småttingar och deras föräldrar där du bor.

/Lena

• Dagge mask

Hej jag donerade mjölk efter båda mina förl. funkade dock bäst efter första. Kan i alla fall lova dig att det känns skönt i hjärtat varje gång man har lämnat in sin mjölk.
    Kul att läsa om er som har fått hjälp.
    Lycka till

• Maria C S 75

Jag fick inget prematur barn men en liten tillväxthämmad pojk. Gick 14 dgr över tiden och han vägde bara 1970 gram. Han var svag och sjuk när han kom ut. Jag fick en sån chock att det kom aldrig någon mjölk. Kan jag säga annat än att jag var överlycklig för att fina mammor donerat mjölk! Jag är blodgivare och hoppas att andra tänker samma om mig.
    Tack för att ni donerar er mjölk - det betyder mer än ni anar...

• cloudberry79

Vill också säga ett STORT tack till de som funderar på att donera mjölk - för många, inklusive mig själv, är det jättesvårt att hålla igång mjölkproduktionen när man får en liten prematurplutt, så varje droppe donerad av mer mjölkstinna mammor är GULD värd!!

Redan här! Vidar ~~20071018~~
Svar på tråden Donering av bröstmjölk?