• Lanson

Donering av bröstmjölk?

Hej alla!

Jag ska bli mamma runt årsskiftet och om allt går som det ska med amningen så vill jag jätte gärna donera bröstmjölk, bland annat till bebisar som är för tidigt födda för jag hörde att det var brist på mjölk på neonatalavdelningarna runt om i Sverige. Nu till några frågor kring detta.

Någon som vet vart man ska vända sig för mer information och så undrar jag hur man gör när man donerar mjölken.

Ni som har fått prematurbarn, tycker ni det är smart att donera bröstmjölk eller tror ni inte att det är någon idé? Man vill ju inte ge bort mjölk som ingen sedan behöver eller vill ta användning av.

19 Januari 2008
  • Svar på tråden Donering av bröstmjölk?
  • Rafiiki

Jag sålde mjölk nyligen och jag fick lämna lite mjölk först för provtagning, när det var ok fick jag själv lämna blodprov, (för hiv och hepatit,) sedan fick jag också göra en lugn röntgen, (för TBC,)
    Jag tycker att det är väldigt bra att det finns donatorer som vill. Varje droppe är guldvärt på neo avdelningarna.
    Kontakta närmsta neo avdelning och hör hur de gör!
    Lycka till!

• Lenchen77

Förutom att du gör en MYCKET god gärning, så kan du ju få en slant för det dessutom. I Trollhättan får man 150 kronor per liter. Inte så dumt!!

• Lanson

Pengarna bryr jag mig inte om, jag vill göra det utan betalning för det känns bäst så för mig. Måste man ta emot pengarna?

19 Januari 2008
  • Lenchen77

Det behöver man säkert inte - men varför inte!

• Lilla K

Lanson: kan inte tänka mig att man måste ta emot pengarna, men om man nu mot all förmodan måste, ta emot dem och donera dem till Rädda barnen eller nåt liknande, eller Neo-avdelningen? De kan ju använda pengarna till att köpa nåt till avdelningen, så kommer det föräldrarna till nytta, så att säga?

• Lanson

Jag har funderat på det, att jag ska ge pengarna till neo avdelningen. Om jag inte tar emot pengarna kanske dom pengarna går till annat som inte har med neo avdelningen att göra men om jag tar emot pengarna och sedan ger dom till neo avdelningen vet jag ju säkert att dom får pengarna. Så det bästa är väl att ta emot dom och sedan skänka dom till neo!

19 Januari 2008
  • Lm71

Hejsan. Jag donerade all min mjölk som jag pumpade under neo-tiden (bortsett det lilla som min egen son fick) vilket blev ca 20l!! Blev testad i 2 omgångar, för den mjölk som pumpas ut efter blodprovstagningen måste testas om... Jag hade heller ingen tanke på några pengar utan gjorde det då jag visste att det behövdes, dessutom fick inte min egen son dra nytta av den senare, då hans tarmar inte klarade av det. Jag var upp till mjölkköket (vi bodde då på sjukhuset) & sa till att jag ville skänka min mjölk, som annars var tvungen att kastas. Därför kom pengarna som en överraskning ett par månder senare, så du får alltså betalt (iaf här) ändå, trots att du inte bett om det. Men din tanke om att donera pengarna tycker jag var fin. Själv har jag barncancerfonden som hjärtebarn, men hör om det inte finns möjlighet att skänka till avd, finns nog alltid hål att stoppa i....
    Lycka till med liten

Det viktigaste är inte att aldrig falla, utan att kunna resa sig efter varje fall....
  • Maria C S 75
    Lanson skrev 2007-12-02 17:31:39 följande:
    Jag har funderat på det, att jag ska ge pengarna till neo avdelningen. Om jag inte tar emot pengarna kanske dom pengarna går till annat som inte har med neo avdelningen att göra men om jag tar emot pengarna och sedan ger dom till neo avdelningen vet jag ju säkert att dom får pengarna. Så det bästa är väl att ta emot dom och sedan skänka dom till neo!
    På vissa ställen kan man donera pengarna till någon fond. Kan man inte det kan man kanske köpa något för pengarna till avdelning. Utrustning till köket, familjelrummet eller varför inte lite neo baby kläder stl 36/40/44. Det är alltid roligt att ha lite roliga kläder att byta med när man är där uppe. Jag låg inne på Möndal och Östra i Göteborg. På Mölndal hade de en del donerade kläder som de behöll på avdelningen.
  • Lanson
    Maria C S 75 skrev 2007-12-03 11:23:59 följande:
    På vissa ställen kan man donera pengarna till någon fond. Kan man inte det kan man kanske köpa något för pengarna till avdelning. Utrustning till köket, familjelrummet eller varför inte lite neo baby kläder stl 36/40/44. Det är alltid roligt att ha lite roliga kläder att byta med när man är där uppe. Jag låg inne på Möndal och Östra i Göteborg. På Mölndal hade de en del donerade kläder som de behöll på avdelningen.
    Fiffig tanke! Det kan man ju faktiskt göra!
    19 Januari 2008
  • premisar

Jag sitter själv här med mitt andra neobarn. Har gott om mjölk så att det räcker och blir över. Har just börjat sälja det som blir över eftersom jag vet att det behövs.
    Har dock varit tvungen att få lite ur mjölkbanken några ggr under den tid vi legat inne.

Det finns så många mammor som kommer till neo i "chock" över att hamna där så att det tar några dagar extra innan mjölken kommer igång. O då behövs mjölkbanken.

Tycker det är konstigt att det inte finns mer donatorer än det gör. Det är hemskt att mjölkbanken håller på att bli tom på vissa håll i landet.

Om alla tänkte lika fint som TS redan i graviditeten skulle det nog se lite annorlunda ut.
    Tack till alla som hjälper oss på neo.

• anmob

Tycker det är jättebra med mammor som vill donera mjölk. Min son är en av dom som fått ta del av den. Han föddes i v 27 och för mig fungerade det aldrig att pumpa. Så ett stort tack alla mammor som gör detta.

Svar på tråden Donering av bröstmjölk?