• Anonym

Denna jävla Akne... hjälp! ni aknekunniga...

har lidigt av akne sedan tonåren, och det är INTE kul..
    Jag har testat det mesta på apoteket, men var väll en sak jag inet hade testat, nå 10% skit, som jag nu testar, men ja vist, tror inte jag fått nå nya finnar dom senaste dagarna, men istället fjällar jag nå enormt, hela ansiktet är torrt torrt torrt..

finns det inget mot akne som funkar och som inte gör att man fjällar?

• Svar på tråden Denna jävla Akne... hjälp! ni aknekunniga...
  • Anonym (Gör egen)

Torr hy och akne har jag tyvärr också erfarenhet av. Inte roligt, fast jag vet ju inte om mina relativt små men rikliga finnar hade någon likhet med dem du får..

I vilket fall så använder jag numer en ansiktsolja gjord på mandelolja, tistelolja, morotsextrakt och något mer, som jag tillsatt några droppar tea tree olja i.
    Tar på några varje morgon och kväll (det är rejält drygt) så länge jag inte glömmer av det och det har en otroligt bra effekt både på torrheten och finnarna. Att jag ibland glömmer av någon morgon eller kväll verkar inte heller göra så mycket.

När den tar slut tänker jag blanda egen då det är ganska lätt att hitta ingredienserna. Då blir det morotsolja, tistelolja och mandelolja blandat så det blir "lagom lättflytande" och lite tea tree olja på slutet.

Tanken med att använda olja istället för något uttorkande är att då behöver kroppen inte återfetta den torra huden inifrån och mängden finnar borde minska av bara farten.
    Det behövs inte mycket tea tree olja heller. Jag blandade ner c:a 8-9 droppar i en nästan full flaska ansiktsolja på 18 ml.

Och en annan sak.
    Att använda en snäll scrub för att få bort den yttersta torra huden någon gång i veckan kan också hjälpa. Speciellt i början.
    Gör du en egen oljeblandning så gör lite separat i en burk och häll i lite strösocker eller salt. Billigt, enkelt och effektivt.

• Nikhita

Jag har gett upp att nåt funkar alls!
    Man får istället tänka på att inte pilla och klämma och hålla rent så blir det nog bättre iallafall.

• ELJEN

Ta kontakt med en hudläkare om du inte redan gjort det. Det finns ett läkemedel som heter Scinoren som finns på recept. Det ska vara otroligt bra. Inte kul med acne...Hoppas du hittar något bra för dig. men en hudläkare är ibland ett måste för att få bukt med envis acne.

• Minna07

Nikhita skrev 2007-11-10 23:36:36 följande:

Jag har gett upp att nåt funkar alls!Man får istället tänka på att inte pilla och klämma och hålla rent så blir det nog bättre iallafall.
    Har man riktiga problem så spelar det ingen roll hur man utvändigt tar hand o sin hy eftersom hyn påverkas av invändiga faktorer, såsom hormoner. Därmed kan ibland p-piller hjälpa tex. Men även vitamin b5 går från insidan och påverkar talgkörtlarnas produktion, därmed uppstår inga finnar från början.

Men det här med att tvätta ansiktet och hålla sig "ren" är bara en massa snack. Inte har uteliggare hundratals finnar inte? För de borde de ju ha då.
  • Nikhita
    Minna07 skrev 2007-11-10 23:50:24 följande:
    Nikhita skrev 2007-11-10 23:36:36 följande:
    Har man riktiga problem så spelar det ingen roll hur man utvändigt tar hand o sin hy eftersom hyn påverkas av invändiga faktorer, såsom hormoner. Därmed kan ibland p-piller hjälpa tex. Men även vitamin b5 går från insidan och påverkar talgkörtlarnas produktion, därmed uppstår inga finnar från början.Men det här med att tvätta ansiktet och hålla sig "ren" är bara en massa snack. Inte har uteliggare hundratals finnar inte? För de borde de ju ha då.
    Men det blir ju inte bättre av smutsiga händer som är där o pillar när man redan är finnig!!

Det där med p-piller har jag faktiskt frågat många om men ingen har kunna tge mig något svar. kanske vore något då
  • Minna07

Nikhita skrev 2007-11-10 23:53:05 följande:

Men det blir ju inte bättre av smutsiga händer som är där o pillar när man redan är finnig!!Det där med p-piller har jag faktiskt frågat många om men ingen har kunna tge mig något svar. kanske vore något då
    Nej, det är klart. Problemet är bara det att har man riktiga PROBLEM (alltså vaknar upp med 5 nya finnar varje morgon) så är man inte riktigt på planet "håll fingrarna borta", då man är i en situation där man faktiskt lider av en hudsjukdom.

P-pillret Diane är speciellt framtaget för kvinnor med hormonproblem som leder till akneproblem. Använder ej det själv, men har hört gott om det.
  • mliten

Använder också vitaminB5-suveränt.Det bästa jag prövat.
    Och hudvård från Dr.Haushka..också det bästa jag provat.
    Och jag har prövar ALLT!
    Inklusive preparat på recept.

• rasajj

Bara testat i tre dagar visserligen, men ser redan en enorm skillnad.

Jag tvattar ansiktet med honung (det later helt konstigt, men det funkar) blandat med ca 10% ricinolja.( en del ricinolja+9 delar honung) Detta gnuggar jag in i huden med lite varmt vatten, sedan skoljer jag med riktigt hett vatten pa tvattlapp. Och avslutar med en hemmagjord kram av kokosnotolja och lite tea tree olja i(bara nagra droppar). Helt otroligt vilken skillnad! 

Jag rekomenderar verkligen!

Prova ocksa att ata vitlok och bvitamintillskott. Sa du far det innifran ocksa.

Lycka till!

• Jambosana

Roaccutan var det enda som funkade på mig.

Svar på tråden Denna jävla Akne... hjälp! ni aknekunniga...