• Anonym

Denna jävla Akne... hjälp! ni aknekunniga...

har lidigt av akne sedan tonåren, och det är INTE kul..
    Jag har testat det mesta på apoteket, men var väll en sak jag inet hade testat, nå 10% skit, som jag nu testar, men ja vist, tror inte jag fått nå nya finnar dom senaste dagarna, men istället fjällar jag nå enormt, hela ansiktet är torrt torrt torrt..

finns det inget mot akne som funkar och som inte gör att man fjällar?

• Svar på tråden Denna jävla Akne... hjälp! ni aknekunniga...
  • k girl

Minna07 skrev 2007-11-10 23:50:24 följande:

Nikhita skrev 2007-11-10 23:36:36 följande:
    Har man riktiga problem så spelar det ingen roll hur man utvändigt tar hand o sin hy eftersom hyn påverkas av invändiga faktorer, såsom hormoner. Därmed kan ibland p-piller hjälpa tex. Men även vitamin b5 går från insidan och påverkar talgkörtlarnas produktion, därmed uppstår inga finnar från början.Men det här med att tvätta ansiktet och hålla sig "ren" är bara en massa snack. Inte har uteliggare hundratals finnar inte? För de borde de ju ha då.
    Fast det där stämmer faktiskt inte riktigt. Några av de bästa medlen som finns mot finnar är just krämer. Till exempel a-vitaminsyra (aberala kräm). Acne kan nämligen bero på en massa olika saker varav hormoner är en av möjliga orsaker. En av dem är att det bildas en keratinpropp som täpper till porerna. Risken finns då att det blir inflammerat.

De receptbelagda medlen från apoteket (basiron och stioxyl) ska orsaka avfjällning av huden. Det du kan göra är att köpa en kräm på apoteket som inte täpper till porerna men håller huden mjuk - essex lotion är inte komedogen. Dessvärre är det rätt många oljor som är det.

Jag har vuxenacne, har väldigt mycket på ryggen och axlarna och runt käklinjen. Jag använder L'oreals pure zone ansiktsvatten (med acetylsalicylsyra) och dr Hauschkas produkter. Testar nu Basiron (samma som stioxyl, fast för oss med torr hud då det inte innehåller alkohol). Blev först väldigt irriterad och röd men det har gått över nu, även om jag fjällar.
  • Free

Mitt problem är att jag har massa porrmaskar och småfinnar runt munnen kinderna och pannan, är 31 år börja få finnar först vid 23 års ålder.
    Har haft tetracyklin i omgångar, men det hjälper ett tag
    Problemet är att min hy är så TORR, har alltid varit, och med alla dessa preparat man ska använda blir det ju än värre.
    Nån som har något råd?

• Tina83
    Nikhita skrev 2007-11-13 12:17:50 följande:
    Jag vet inte vad som vore bäst för mig Fick ju mina finnar efter graviditeten för 2 år sedanFår "bara" finnar runt munnen och mellan ögonbrynen
    precis så har jag me! och det kom efter mitt första barn. jag ahr aldrig finnar på kinderna, bara haka och mellan eller just ovanför ena öginbrynet!

jag har testat det mesta, så jag ska nu prova för TORR hy istället. det är i många fall det som är problemet, att man använder för starka pridukter som torkar ut huden, och för att huden ska kompensera för det så bilar den mera talg, vilket i sin tur bildar finnar
  • Tina83

man tror att man har fet hy, pga stora porer och finnar, men i själva verket kan huden vara torr, och behöver MER fet och fukt.

huden är en gåta

• Nikhita

Ja det är lite förvirrande, har alltid haft torr hy, men efter gravidtiten så har jag varit oljig på huden så jag har använt produkter för fet/oljig hy

men egentligen så vet jag ju inte alls vart problemet ligger då är det svårt att behandla rätt

• Anonym (fått hjälp)
    Jambosana skrev 2007-11-11 09:33:38 följande:
    Roaccutan var det enda som funkade på mig.
    Det hjälpte för mig också...åt det några månader och det var verkligen inga roliga månader...var så torr att mungiperna spack bara man log och mellan fingrarna likadant...fick skriva på papper hos hudläkaren om att inte skaffa barn förrens minst 2 månader efter jag slutat ta tabletterna eftersom dom var enorm starka...men nu 3 år efter jag slutat så har acnen inte kommit tllbaka så det var verkligen värt det
  • Tina83
    Nikhita skrev 2007-11-13 12:29:31 följande:
    Ja det är lite förvirrande, har alltid haft torr hy, men efter gravidtiten så har jag varit oljig på huden så jag har använt produkter för fet/oljig hymen egentligen så vet jag ju inte alls vart problemet ligger då är det svårt att behandla rätt
    jag tror att vi ska ha grejer för torr/känslig hy. jag ska köpa det i alla fall. det funkar ju inte med grejer för blandhy/fet, så va har man att förlora..
  • Nikhita

Jaa, men på nåt sätt så känns det som att man fick nån sorts hormon förändring i kroppen efter graviditeten, därav finnarna.
    Frågan är vad man kan göra åt det om det beror på det?
    Skaffa ett till barn? hihi

• Tina83
    Nikhita skrev 2007-11-13 12:40:05 följande:
    Jaa, men på nåt sätt så känns det som att man fick nån sorts hormon förändring i kroppen efter graviditeten, därav finnarna.Frågan är vad man kan göra åt det om det beror på det?Skaffa ett till barn? hihi
    jag tror att vi TRODDE att vi fått fet hy, men egentligen var det hormoner, och sen har man fortsatt att använda för uttorkande grejer, för man trodde man hade fet hy, och då kan det ju inte bli bättre

nu ska vi köpa grejer för torr hy!!
  • Puss och Kram

Jag hade problem med mycket finnar förrvid 20-22års åldern, ska inte säga att jag har de värsta problemen. men betydligt mer än mina vänner och bekanta. Men av alla som lagt in en tråd här verkar ingen ha provat att besöka en hudterapeut. Eller är det ingen som nämner det? Det var i alla fall vändningen för mig. Har helt slutat med produkter innehållande mineral oljor som täpper till porerna samt fått veta att jag har torr hy och inte fet som man ofta tror vi acneproblem. Och det finns bra prudukter som inte kostar mer än vad det gör på apoteket... jag använder en serie som heter dermanord där en ansiktskräm som räcker i 3mån kostar ca165kr. väldigt prisvärt.

Svar på tråden Denna jävla Akne... hjälp! ni aknekunniga...