• Daff

Bygga en egen sänggavel

Jag har tänkt bygga en egen sänggavel, med hjälp av en spånskiva, vaddd och ett fint typ. Jag har läst på några gammla trådar här hur man går tillväga så jag har ganska bra koll. Men en sak har jag inte lyckats lösa...

Jag har tänkt att den ska stå mellan sängen och väggen utan att skruvas fast på något sätt. MEN hur gör man nere vid golvlisten? Gaveln kommer ju att komma ut en bit från väggen där, och alltså stå snett...
    Hur har ni löst detta?

Är det någon som vill visa bild på sin gavel, eller ge något smart tips?

Blir jätteglad för hjälp!

Anette

• Svar på tråden Bygga en egen sänggavel
  • meic

Vi gjorde så och ville inte heller skruva fast gaveln, men vi tog en såpass tjock skiva att den stod stadigt, ett annat alternativ är ju att göra en fot på den som den står på, den behöver ju inte gå ända ut utan bara under sängen. Sätt fast en planka längs med tex så blir det som ett L om du förstår vad jag menar...

• meic

Ps min gavel finns i galleriet under EFTER renovering, men det syns inte hur vi gjort, bara resultatet.

• Monchichii

Om du sätter en regel eller tunn bräda på baksidan så borde den ju landa mot väggen och så skulle din gavel stå rakt.

Du ska nog använda en tjock skiva i vilket fall om du inte vill ha en böjd gavel, alternativt sätta reglar på baksidan ändå.

• Daff

Ska jag sätta brädan horisontellt på skivan tänkte du? Just ovanför listen eller? Varför skulle en spånskiva böja sig? Jag har ju tänkt att den ska stå intill väggen...

Meic: Jag tror att det skulle behövas en ganska stor fot för att den skulle stå stadigt, om jag förstår dig rätt... Jag får inte riktigt det att gå ihop i mitt huvud!

Tack för svaren!

• Daff

Jag har kikat på den bloggen faktiskt! Men jag tycker att det ser lite väl avancerat ut, och eftersom andra som gjort gavel inte har gjort så, borde dom ju ha gjort på något annat sätt!

• Monchichii

Daff, det är min man som jämt säger så, han jobbar med byggvaror och har byggt diverse grejer åt oss, gått träteknisk utbildning med inriktining möbelsnickeri. Han pajar många av mina projekt med sina mer riktiga lösningar

En tunnare spånskiva kan böja sig och det har jag själv sett, inte kul när man lagt ner jobb på det. Det är framför allt om dom är lite större. Därför är en ganska tjock skiva eller mdf att föredra kan jag tycka. I alla fall om du nu vill att den ska vara plant mot väggen, om du inte tycker det gör något att det är ett litet mellanrum mellan vägg och gavel så skulle jag sätta en bräda på baksidan så att den liggger mot väggen på baksidan. Annars var väl det en bra beskrivning i bloggen hur man kan göra.

Vi har en sänggavel som är som ett plank, brädor uppskruvade på reglar och den har vi bara klämt fast mellan sängen och väggen, den rör sig inte något.

• Monchichii

Jag har en annan lösning med. Ta en list eller något liknande och skruva fast längs med sängens ram, borde sitta en ram av trä i dina bottnar och "ställ" din gavel på. Sen klämmer du fast allt mot väggen.

• Joico

Hehe så avancerat ser det väl inte ut? en kloss emellan bara. Jag chansar på att andra nog har satt fast den i sängen och så har det fått bli en glipa emellan väggen p.g.a listen.

Daff skrev 2007-11-11 14:12:52 följande:
    Jag har kikat på den bloggen faktiskt! Men jag tycker att det ser lite väl avancerat ut, och eftersom andra som gjort gavel inte har gjort så, borde dom ju ha gjort på något annat sätt!
Svar på tråden Bygga en egen sänggavel