• Daff

Bygga en egen sänggavel

Jag har tänkt bygga en egen sänggavel, med hjälp av en spånskiva, vaddd och ett fint typ. Jag har läst på några gammla trådar här hur man går tillväga så jag har ganska bra koll. Men en sak har jag inte lyckats lösa...

Jag har tänkt att den ska stå mellan sängen och väggen utan att skruvas fast på något sätt. MEN hur gör man nere vid golvlisten? Gaveln kommer ju att komma ut en bit från väggen där, och alltså stå snett...
    Hur har ni löst detta?

Är det någon som vill visa bild på sin gavel, eller ge något smart tips?

Blir jätteglad för hjälp!

Anette

• Svar på tråden Bygga en egen sänggavel
  • Kika77

Monchichii: Du har ingen bild på din gavel?
    Har själv planer på att göra en av typ råspont liggandes (kanske stående).

• Monchichii

Här är en bild, man ser inte hela, har tyvärr ingen bättre just nu.

sänggavel.jpg

• Daff

Tack för alla svar!

Vi har faktiskt vart och köpt matrial nu, min sambo hade en ideé som vi tror ska fungera. Vi köpte en spånskiva och 4 st reglar att sätta bakom den (sängen är 140 cm). Reglarna ska vi skära ur så att listen får plats längst ner. Eller är det smartare att låta reglarna börja ovanför listen, blir kanske mindre arbete?

Vad vi fortfarande funderar över är om vi ska sätta en list längst upp på gaveln, så att inte reglarna syns, eller om vi ska låte reglarna sluta ca 10 cm från övre kanten och sätta fast en ljusslinga där för lite mysbelysning. Vad tror ni?

• Kika77

Haha, ja, men det lilla man ser, ser ju jättefint ut tycker jag!
    Nog något sånt som jag tänkt mig.

• Monchichii

Låt du reglarna sluta lite tidigare så det inte syns, lät kul med mysig belysning.

• kidA

jag gjorde en egen sänggavel för en vecka sen här o jag har inte satt ngn list nertill o så. upplever inte alls att gaveln lutar faktiskt.

kolla in: kboys.se / agge.se
  • kidA
    Monchichii skrev 2007-11-12 18:46:53 följande:
    Vad fin KidA!!!!
    tack. ja jättefin faktiskt. och lätt. o så kan jag byta tyg efter humör.
  • Juniphé

Så här är min gjord:
    sänggavel.jpg
    MDF-skiva som jag nitat fast fiberfill på och för att få det slätt nitade jag över ett gammalt underlakan. Till sänggaveln sydde jag ett "örngott" som fungerar som möbelklädsel. Baktill på gaveln fäste jag en list av samma tjocklek som golvlisten. Den listen var ungefär 15 cm kortare än sänggaveln så att den inte syns.
    Avslutningsvis har jag fäst möbeltassar både under gaveln och baktill på listen.

• En bebis i magen

Eftersom vi har ett litet sovrum och vill ta tillvara på varje liten centimeter så klädde vi en skiva som vi satte upp på väggen. Den sitter precis där madrassen slutar, så det ser ut som en gavel men är väl egentligen en tavla. Inget som står på golvet och stjäl utrymme eller samlar damm:)

• WhiteTrash

Jag kommer göra en egen gavel till vår nya lgh.
    Ska använda en MDF-skiva som jag kommer limma fast "hobbyskum" på (en rulle på 80x200cm, inköpt på JYSk för billig penning) och sedan helt enkelt spänna ett snyggt tyg över (häfta fast med en vanlig häftpistol). Och sedan blir det nog ett par krokar eller nån "fästa-på-väggen-anordning" av nått slag.

• WhiteTrash

Nu har jag beslutsångest!
    Behöver lite förslag.

Sängborden är svarta.
    Jag har två mindre mattor på vardera sida av sängen som också är svarta.
    Överkastet är biege.
    Rullgardinen är biege.
    Gardiner går ju att variera.
    Väggarna är ljusa, typ vita, och har en fondvägg med medaljongmönseter (kommer inte riktigt ihåg, vi har inte fått flytta in än). Huvudändan av sängen kommer stå mot fondväggen.

Vad ska jag välja?

Svart sängkappa med svart huvudgavel?
    Vit sängkappa med vit huvudgavel?
    Vill inte ha för mycket svart, dessutom har jag den svarta sängkappan på nu och det är ett rent h-vete att få bort katthår, damm, hårstrån etc. Allt sånt syns ju direkt.

Det lutar just nu åt det vita (vill helst ha samma färg på kappa och gavel för att det ska ge ett mer sammanhörande intryck).
    Tror ni att det vita kommer bli väldigt skitigt? Tänkte främst på huvudgaveln?
    Kom med lite åsikter
    Vill inte ha nåt mönster på huvudgaveln eftersom jag tycker det blir lite kaka-på-kaka i och med att väggen är en fondvägg redan.
  • Älskarminabarn

Jag har också funderat på att göra en egen sänggavel och riktningen här ovan förklarar ju perfekt, tack.
    Det är bara några saker jag funderar över, nu har vi sänggavel och sängram som sitter ihop. Hur gör man med sängramen när man gör en egen sänggavel, eller får man sätta ben på madrasserna? Om man ska ha ben direkt på madrasserna måste man inte då ha tre madrasser på höjden (kommer inte ihåg vad den typen av säng heter) (kanske att den heter kontinental?????).
    Sedan funderar jag även över klädslen, syr man den lika stor som sänggavlen, dvs så den täcker både fram och baksidan. Om man gör det skruvar man då fast sänggavlen genom tyget i sängen.

• kidA
    WhiteTrash skrev 2007-11-19 07:23:16 följande:
    Nu har jag beslutsångest!Behöver lite förslag.Sängborden är svarta.Jag har två mindre mattor på vardera sida av sängen som också är svarta.Överkastet är biege.Rullgardinen är biege.Gardiner går ju att variera.Väggarna är ljusa, typ vita, och har en fondvägg med medaljongmönseter (kommer inte riktigt ihåg, vi har inte fått flytta in än). Huvudändan av sängen kommer stå mot fondväggen.Vad ska jag välja?Svart sängkappa med svart huvudgavel? Vit sängkappa med vit huvudgavel? Vill inte ha för mycket svart, dessutom har jag den svarta sängkappan på nu och det är ett rent h-vete att få bort katthår, damm, hårstrån etc. Allt sånt syns ju direkt.Det lutar just nu åt det vita (vill helst ha samma färg på kappa och gavel för att det ska ge ett mer sammanhörande intryck).Tror ni att det vita kommer bli väldigt skitigt? Tänkte främst på huvudgaveln?Kom med lite åsikter Vill inte ha nåt mönster på huvudgaveln eftersom jag tycker det blir lite kaka-på-kaka i och med att väggen är en fondvägg redan.
    vi har svart huvudgavel o vit sängkappa. o vitt överkast. o så massa vitsvarta kuddar. är skitfint.
  • WhiteTrash

ja, kolla nu ser jag ju det. Du har inte nån större bild på den så man kan se hur det ser ut "på håll" så att säga?
    Jag har nog samma överkast som dig tror jag

kidA skrev 2007-11-19 12:40:36 följande:
    vi har svart huvudgavel o vit sängkappa. o vitt överkast. o så massa vitsvarta kuddar. är skitfint.
  • kidA
    WhiteTrash skrev 2007-11-19 17:52:04 följande:
    ja, kolla nu ser jag ju det. Du har inte nån större bild på den så man kan se hur det ser ut "på håll" så att säga?Jag har nog samma överkast som dig tror jag
    bortse från alla pryttlar runt om nu då. o numera har sängborden lampor oxå.

Bilden “http://familjeliv.se/krypin/kida/gallery/phpi4ahtl.jpg” kan inte visas, då den innehåller fel.
  • Snörosen

Nu har det ju förklarats så bra hur man kan göra, och jag tänkte bara instämma att det går så bra så utan att varken förankra sänggaveln i sängen eller väggen, samt att inte ha list. Den blir rätt tung och står stadigt ändå.

Vi tog en spånskiva, inte den tunnaste, inte heller den tjockaste... Limmade fast skumgummi, häftade fast vadd + bommulstyg. Sedan tog jag en sängkappa från Ellos (inte med volang, utan en med lagda veck i hörnorna) och klippte ur tyget som "låg på själva sängen" och ersatte det med lakanstyg (syns ju ändå inte under madrassen). Det urklippta tyget tog jag sedan och häftade på sänggaveln för att få samma färg på sängkappa och sänggavel, samt att inte behöva sy en sängkappa (latmask).

Snyggt, billigt och dessutom praktiskt med en mjuk stoppad gavel när man har små barn som kommer och snurrar som helikoptrar i sängen, så slipper de slå huvud och armar i en hård sänggavel!

Får jag tid kan jag försöka fota och ladda ner till bildgalleriet.

Svar på tråden Bygga en egen sänggavel