• siesus

Vi i Spanien

Hej,
    tänkte det kunde vara kul med en tråd för oss som bor i spanien. Så kan vi ju fråga och prata om saker som hör landet till....

Vart bor ni och hur gamla är era barn?

Min tjej är snart 6 månader och vi bor på Gran Canaria, fast vi vill helst flytta tillbaka till malaga.

• Svar på tråden Vi i Spanien
  • siesus

Hej Lina,

På Gran Canaria har vi bott i snart 5 år, men innan dess malaga, madrid och alicante (gran alacant). Har bott i spanien i 10 år snart....

Vad härligt med varmt havsvatten i alicante! Här är det iskallt!!!

Går din son på dagis? Spanskt? Hur ska ni göra med skolan sen?

sussie

• siesus

Hej Nina,
    Vad kul, självklart hör jag av mig NÄR vi lyckas flytta.
    Och ja, här är en till som kom ner för att plugga spanska...:D
    Jag är jobbar som flygvärdinna, men har tagit tjänstledigt och har inga planer på att gå tillbaka...

• siesus

hej lottizm, kul med fler!

Och bra fråga, jag är också intresserad av de svaren....

• siesus

MAMMA I MALAGA: Jepp, dessutom jobbar vi båda inom flyget, så det är praktiskt taget omöjligt för mig att jobba. Men inte för att jag är ledsen för det precis.....
    Vi har bott i Pedregalejo och senare Alhaurin de la Torre, och det är till det senare vi vill flytta; när vi sålt vårt hus här, vilket inte är det lättaste för tillfället med alla "subidas de intereses"....

CINNALINNA: härligt med tarifa!!!

• siesus

sofiaejeblom:
    Hej och välkommen till tråden!

Min erfarenhet ev förlossning i spanien är enbart positiv,skulle inte vilja föda i sverige ärligt talat. Men jag tror det skiljer väldigt mkt från olika sjukhus. Skall tilläggas att jag födde på privatklinik.

Däremot tror jag inte de är så avancerade att man kan lämna in förlossningsplan, utan det är "det gamla vanliga" och med det menar jag att man ligger på brits och föder.Tror inte man har så mkt val där.... Men jag kan ha fel, så rätta mig gärna! :D
    Det finns ingen smärtdämpning som lustgas, utan det är epidurlablockad eller nada som gäller.

Hur som helst skulle jag om jag var du skriva nån typ av förlossningsplan och ta med den till sjukhuset, eftersom du inte kan språket så bra, så kan du alltid visa den för barnmorskan.

Vilket sjukhus ska du föda på? Carlos Haya? Om du säger namnet så ska jag höra efter bland mina vänner om vad det har för rykten. Vissa sjukhus är snabbare än andra på kejsarsnitt och sånt.

Hur som helst, var inte orolig, det kommer gå toppen!

Sussie

• siesus

Jag gick som sagt privat, har därför ingen som helst aning om hur den allmäna graviditets-uppföljningen är, men jag gick 1 gång i månaden till min och gjorde ultraljud varje gång. I vecka 20 gjorde jag en 4d ultraljud, och de sista veckorna var jag där på tätare besök.

Jag hade ingen lust att föda på Materno, för just här är de kända för att inte göra kejsarsnitt förräns det har gått jättelänge, och det gillade inte jag, tycker de lika bra kan plocka ut bebisen innan man hinner ligga där i 30 timmar, för att sen få den utplockad iaf...Där jag födde är de däremot väldigt snabba med kejsarsnitt (inte så bra det heller...) men allt gick som det skulle så det behövdes inte.

El cultivo vaginal gör NOLL ont, så det är inget du behöver oroa det för, de kollar ju om du har nån viss streptococo (eller vad det nu heter) och om du har det så får du antibiotica under förlossningen för att inte smitta bebisen när den är på väg ut.
    Om man inte (hinner) göra det testet innan tror jag man får antibiotica ifall att.

Ja, här i spanien är det så väldigt olika på sjukvården från ett ställe till ett annat så det inte är klokt....

Jag är iaf nöjd med min pediatra och de kontrollerna.
    Hur har ni gjort med vaccin?
    Jag ger henne "prevenar" som inte ingår i vaccinsprogrammet här (vet att det gör det i cataluña)
    Men har inte gett henne den där neumococo grejen. Har ni?

agustiblomman; kul med fler, och visst har vi fint väder den här hösten på öarna!

• siesus

hej lillasjöjungfrun,
    Jag gick på preparto-kurs, och det var i stort sätt bra. Vi fick se en del gamla filmer, med "sally" och hennes graviditet, från 80-talet... Med axelvaddar o hela köret....
    Men jag fick reda på en massa saker som var väldigt bra att veta, så jag skulle lätt gå den igen. Det kom en pediatra en dag som berättade hur man tar hand om nyfödda, typ med navelsträng o bad o mat och sånt. (tur för mig, hade ingen aning :D)

Har en gravis kompis som går på mammasimning hon tycker det är helbra.

• siesus

Hej Emmsen, låter kul att plugga ett tag, det var nog så den började för de flesta av oss :D

Mat: ganska dyrt, här på kanarieöarna jättedyrt. Men jag tycker nog att det kostar som i sverige. (rätta mig om jag har fel...)Det är ju dock billigare att gå ut o äta.
    Buss: billigt, väldigt billigt. Men man får inte åka buss med utfälld barnvagn, utan måste ha den ihopfälld.

Välling: är en typisk svensk grej som inte finns i nåt annat land (tror jag), så ta med dig från sverige. Här ger vi "cereales", gröt, som man även kan blanda i flaska så blir det ju nästan som välling.

Annars finns ju nästan allt som finns i sverige, de säljer ju barnmat i burk från nestle, heros...

Hoppas det var till någon hjälp. Vart hade du tänkt att åka?

Nina Kanin II
    Hej kul att du också hittae hit! Vart mer har du bott? Min man e från zaragoza, jag älskar norra spanien fast vi inte bor där! Pais Vasco och navarra är ju underbart. Fast just logroño har jaginte varit.

Svar på tråden Vi i Spanien