• siesus

Vi i Spanien

Hej,
    tänkte det kunde vara kul med en tråd för oss som bor i spanien. Så kan vi ju fråga och prata om saker som hör landet till....

Vart bor ni och hur gamla är era barn?

Min tjej är snart 6 månader och vi bor på Gran Canaria, fast vi vill helst flytta tillbaka till malaga.

• Svar på tråden Vi i Spanien
  • lina031

hej hej Jag heter lina och bor i Elda, Alicante har en liten kille pa 18 manader.
    Hur lange har ni bott pa gran canaria?

• siesus

Hej Lina,

På Gran Canaria har vi bott i snart 5 år, men innan dess malaga, madrid och alicante (gran alacant). Har bott i spanien i 10 år snart....

Vad härligt med varmt havsvatten i alicante! Här är det iskallt!!!

Går din son på dagis? Spanskt? Hur ska ni göra med skolan sen?

sussie

• mamma i malaga

Här är en till... Jag heter Nina och bor i Torre del Mar utanför Malaga med min danska man och vår son som är 11 månader. Vi har bott här 1 1/2 år, innan dess 5 år i Torrevieja. Jag pluggar ekonomi på universitetet just nu och Marlon, våran son, har börjat på ett spanskt dagis som verkligen är super bra! Vi har verkligen haft tur med barnomsorgen, han trivs hur bra som helst och fröknarna är verkligen underbara. Hur hamnade ni i spanien? Själv kom jag hit för att plugga spanska från början och det ena ledde till det andra, ett år blev till flera och på den vägen är det Vad gör ni andra? Jobbar? Mammalediga? Du får höra av dig om ni flyttar tillbaka till Malaga då Siesus....

• siesus

Hej Nina,
    Vad kul, självklart hör jag av mig NÄR vi lyckas flytta.
    Och ja, här är en till som kom ner för att plugga spanska...:D
    Jag är jobbar som flygvärdinna, men har tagit tjänstledigt och har inga planer på att gå tillbaka...

• lottizm

hej!

jag vill också vara med! bor i Valencia med sambo (från Ecuador) och son på 14 mån. kom också hit för att plugga spanska för 4 år sedan och sen råkade jag bli kvar. har bott i Sverige i omgångar också under tiden, hela förra året bl.a när sonen föddes. men nu är vi tillbaka sen i mars och lär nog stanna ett tag.

jag har varit mammaledig ett år men började plugga i september, på distans på ett svenskt universitet. vi hann inte söka någon dagisplats så sonen får börja nästa höst.

kul att höra lite från er andra, jag känner mig ganska förvirrad angående dagis bl.a.

ni som har barn på dagis, hur gjorde ni när ni sökte, vilka tider har ni och hur mycket betalar ni?

• siesus

hej lottizm, kul med fler!

Och bra fråga, jag är också intresserad av de svaren....

• mamma i malaga

SIESUS vart i Malaga har ni bott och vart har ni tänkt att bosätta er när ni kommer tillbaka hit? Förstår att det är klurigt att jobba som flygvärdinna med en liten i huset, det är väl ganska oregelbundna tider...
    LOTTIZM, vi har våran son på ett privat dagis där han går på en småbarnsavdelning med 7 barn mellan 6-12 månader. De har web cams så vi kan kolla hur han har det under dagen och serverar ekologisk mat, hur bra som helst Han är alltid glad både när vi hämtar och lämnar så det känns jätte bra. Han går förresten mellan 8.30 - 15 och det kostar 260 Euro ( maten ingår ). Det är relativt dyrt här i området men värt vartenda öre...

• Cinnalinna

Vi bor i Tarifa / Algeciras.

• siesus

MAMMA I MALAGA: Jepp, dessutom jobbar vi båda inom flyget, så det är praktiskt taget omöjligt för mig att jobba. Men inte för att jag är ledsen för det precis.....
    Vi har bott i Pedregalejo och senare Alhaurin de la Torre, och det är till det senare vi vill flytta; när vi sålt vårt hus här, vilket inte är det lättaste för tillfället med alla "subidas de intereses"....

CINNALINNA: härligt med tarifa!!!

Svar på tråden Vi i Spanien