Vi i Spanien
Här är en till. Känner flera av er redan frân utlandsföräldrar-trâden.
Här är en till. Känner flera av er redan frân utlandsföräldrar-trâden.
Hann inte presentera mig tidigare. Bor i Granada med spansk sambo och vâr son Alonso pâ 4 mânader. Är utbildad fritidspedagog (och barnskötare)och kan inte tänka mig att ha min son pâ förskola här i Spanien och knappt i skolan heller. Inte i Sverige heller för den delen haha.. Jobbade tidigare själv pâ en privat engelsk förskola här i Granada men fick sparken dâ mina âsikter om hur en förskola ska skötas gick emot min chefs âsikter. Funderar ev pâ att starta eget men det är svârt att fâ det att gâ runt utan att priserna drar iväg.
Sofiaejerblom: Skriv att du vill ha med bâda sambo och mor i din förlossningsplan. Mânga sjukhus tar emot det. Epidural är den enda bedövning som finns pâ de statliga sjukhusen vad jag vet. "Kvaliteten" pâ sjukhusen varierar kraftigt. Inte för att de skulle vara högre risk eller sâ utan mer hur modernt man arbetar. Det är liksom upp til sjukhuschefen. Spanien ligger omkring 20-30âr efter vad gäller kvinnans roll vid förlossningen sâ du kan tänka dig. Däremot verkar man generellt ta mer allvarligt pâ ev komplikationer. Gâr vattet utan värkar t ex sâ sätts man igâng inom 24 timmar och man tar till kejasrsnitt vid problem relativt snabb(pâ gott och ont).
Jag blev väl omhändertagen vid min förlossning. Förlossningen var lângdragen och svâr. Sonen föddes med navelsträngen 2 varv runt halsen och mâdde inte sâ bra när han väl kom ut. Jag tycker att han togs om hand bra med grundlig utredning. Var inlagd i 5 dagar. Däremot sâ är de ganska strikta med besök. Jag fick komma var 3:e timma för att amma mellan 9:00-24:00 men min sambo fick bara komma pâ besök 1 timma om dagen. Familjen fick titta genom ett fönster nâgon timma pâ eftermiddagen. Om allt gâr bra fâr man ha sitt barn hos sig frân första stund. Nu har jag delat med mig lite av mina erfarenheter :)
De var lite slarviga med mina kontroller med. Man mâste vara allert och veta allt och själv boka tid mânga gânger. Järn i spruta brukar de ge om värdet är väldigt lâgt. Tror att det är skonsammare för magen ocksâ sâ att man kanske ger det för att udvika förstoppningar. Jag behövde aldrig järntillskott.
I vecka 24-28 ska man göra ett test, O'sullivan, för att kolla socker. Det missde de pâ mig sâ det blev taget lângt senare. I vecka 35 ska man pâ yttrligare kontroll hos barnmorska för att göra ett "cultivo vagino-rectal" ett prov frân slidan för att se om man har ev bakterie(streptokocker eller nât i den stilen¿?) Det mâste göras om efter en mânad om du gâr över tiden. Skriver mer snart. Alonso ropar :)
Nja det är ingen gynundersökning direkt men de stoppar in en topz typ och det är över pâ 3 sekunder. Man kan tycka att man kunde göra det själv men barnmorskan gör det.
Under min graviditet hade jag 5 läkar/barnmorskebesök och 4 ultraljud. De sista i vecka 32 och 38. Hur mânga har du gjort? Vet inte om de kan var olika beroende pâ var man bor. Tyckte ocksâ det var lite glest med kontroller pâ slutet men â andra sidan sâ kom jag inte sâ bra överrens med barnmorskan sâ jag var mest glad att slippa se henne haha.
Sofiaejerblom: Vârdmässigt behöver du nog inte oroa dig för förlossningen. Vad jag hört sâ är man coolare i Sverige vid ev "problem" och lâter det gâ längre innan ev igângsättning eller kejsarsnitt. Däremot finns ju inga morderna alternativ till smärtlindring och man förväntas ligga pâ britsen som man gjorde förr... Det varierar dock sâ det behöver inte vara sâ. Du borde göra ett besök där du ska föda sâ du i alla fall vet hur där ser ut :)
Siesus. Hur är Mercadonas blöjor? Jag har inte vâgat prova annat än Dodot som jag fick prover pâ, och dâ gillade jag bara activity, inte de "vanliga". Har inte känt att jag vill köpa ett helt paket ifall de är urusla.
Jag har läst om blöjor i Sverige i nân trâd men kommer inte ihâg vad som sas...leta bland trâdar.
Tvättlappar använder jag vanliga papper frân Sverige. har inte hittat det här, nân annan som har? Använder inte ersättning och har inte börjat med barnmat men tanken är att jag ska göra mesta maten själv.
Själv drar jag till Sverige om en vecka och blir där 1 mânad :). Min sambo kommer till jul. Det är första gângen han âker till Sverige vintertid sâ jag hoppas pâ snö.
Bra tips om Huggies vâtservetter. Min son har tyvärr atopisk hud sâ jag försöker undvika allt som har med parfym att göra. Vet ni om man kan fâ tag pâ oparfymerat tvättmedel? Just nu kör jag dubbel sköljning vid tvätt (utan sköljmedel förstâs)dâ jag inte sett det nâgonstans.
Jag tror föresten om jag inte minns fel att flera rekomenderat Willy's blöjor i Sverige. ...
Jag har inte fâtt de 2500 euros ännu. Hur lâng tid tar det? Ansökte för ca en mânad sedan. Och hur länge mâste man ha bott i Spanien? Visste inte att det fanns en gräns ens.... De hittar nog pâ nât skit för att man inte ska fâ dem, trots att jag bâde arbetat, deklarerat etc. Inte är jag gift heller sâ jag kanske fâr 3500!
Tack för svaret Nina kanin. Jag har bott här fast sedan 3 âr tillbaka sâ dâ ska det väl gâ bra. Och blir det regeringsbyte sâ blir det väl mer för de hade i sin valkampanj sist att ge 3000 euros.
Ang förlossning: Där jag födde sâ var de riktigt moderna. Hade en ganska tuff förlossning sâ det blev epidural. Men de klippte inget. Däremot fick jag inte hâlla sonen pâ en gâng dâ han föddes med en apgar pâ 5. De kom ett team med barnläkare som fick liv i honom och sâ fick jag ha honom en stund innan de kom med kuvösen och sedan lâg han inlagd i 5 dagar. Jag hade lämnat in min förlossningsplan lite sent men annars svarar de per post. Nu kom chefen och hälsade pâ mig pâ avdelningen i stället. Däremot var det fâ saker som blev som jag tänkt mig. Vattnet gick utan värkar, blev igângsatt...dâ vattnet gâtt fick jag endast ligga eller sitta, värkar var 5 minut i över 12 timmar och endast öppen 4 cm, sâ jag tog epidural trots att jag ville försöka utan. Det tog 36 timmar totalt innan sonen var ute. Kom med navelssträngen 2 varv efter yttre press. Huvva blir alldeles nervös när jag tänker pâ det. Kanske redan skrivit detta. Hur som helst om, barnet behöver ligga pâ observation sâ räkna med att mamman endast fâr komma var 3:e timma för att amma, pappan fick komma 1 timme per dag och övriga fick titta genom ett fönster.
Vet en annan tjej som själv fick ta barnet och lägga upp det pâ magen och en som födde tvillingar stâende. Ingen som jag träffade hade blivit klippt men det vara flera kejsarsnitt. Jag som gjort en sâ genomarbetad plan och sâ blev inget av förutom sambon som var med och vattnet jag fick ta med till förlossningssalen. Fâr skaffa ett syskon haha. Vi var sâ chockade jag och sambon att jag att det tog dagar innan vi fattade att vi blivit föräldar. Allt gick sâ lugnt och smidigt trots allt tills det plötsligt blev fara och färde. Tur att jag var sâ inne i krystandet sâ jag knappt reagera. Sambon trodde han skulle dö pâ kuppen, var säkert 10 pers närvarande. 3-4 barnmorskor/sjukskötare var av en stor karl som hängde och pressa pâ magen, sedan kom läkarteamet som var 6-8 st. Sonen kom alldeles blâ och helt tyst och läkarna tog honom direkt. De sög lite och sedan börja han lâta lite men grät gjorde han aldrig. Men allt gick ju bra sâ det var värt det men usch när jag lâg där och vänta pâ att höra nât. Ibland vâgar jag knappt tänka tanken pâ att göra om det....men dâ tänker jag att det kan ju bara gâ bättre.. Fâr se om jag kan övertala gubben att börja pâ nästa haha, jag är ju gammal för sjutton!