Inlägg från: lillasjöjungfrun |Visa alla inlägg
  • lillasjöjungfrun

Vi i Spanien

Jag hoppar oxa in här, toppentrad!! .. Sofia, jag ska ocksa föda i februari, den 25 är det beräknat, det är första barnet även för mig!! Jag bor pa Mallorca med min spanska kille och har bott i Spanien i nästan 8 ar. Jag har privat graviditetskontroll med min gynekolog, jag gar en gang i manaden och gör ultraljud varje gang. Jag hade samma intryck som du i början, att allt var rörigt och att jag inte fick tillräckligt med information... men jag har lärt mig nu.. man maste fraga om allt!! annars far man inga svar. När jag fragade min gynekolog om olika typer av smärtstillande tittade han bara fragande pa mig... olika?? det finns bara epildural! Jag gav lustgas som ett exempel... da fick jag svaret att det var 100 ar sedan man använde det i Spanien, sen hade vi pratat färdigt om det...

Jag ska börja en preparto-kurs nu i vecka 28, har inte du Sofia blivit erbjuden en sadan (men kan ju vara lite krangligt med spraket..). Det är en gang i veckan. Det är barnmorskor som haller i den kursen och da antar jag att man maste ju fa närmare information om hur allt fungerar kring förlossningen. Har ni andra gatt san kurs? Hur var det? Pa manga gym finns det även preparto-simning och premama-gympa som jag tycker är jättebra, det är ibland även barnmorskor som är med och instruerar och man far jättebra information samtidigt som man tränar sig inför förlossningen.

• lillasjöjungfrun

Halloj igen! Sofiaejerblom, jag tycker ocksa att det är lite konstigt att du inte har tid förrän i januari... du borde nog i alla fall ga pa kontroll en gang varje manad... det tror jag du kan be om bara du säger till att du vill det... fraga! Jag tycker att den bästa informationen far man fran väninnor som varit/är gravida, de kan förklara saker och ge massa bra tips... Där i Malaga maste det ju finnas nagon svensk kyrka (de brukar ha barntimmar där du kan träffa andra svenska mammor), svensk skola, eller föreningar där du kan söka andra svenska mammor som kan berätta hur det var för dom. Kanske kan du tom hitta nagon som erbjuder sig att föja med dig pa läkarbesöket eller vid förlossnigen för att hjälpa dig att översätta. Tex jag har fatt förtroende för varan svenska prästfru här pa Mallorca som är utbildad sjuksjöterska och har flera barn och har lovat att hjälpa mig efter förlossningen om det skulle vara nagot jag behöer.... tex med amningen, mm. Det kanske inte behövs, men det känns toppen att det finns nagon som kan hjälpa.

Jag är faktiskt inte sa orolig inför förlossningen, jag tycker över lag att Spanien har en ganska bra sjukvard. Jag försöker förbereda mig genom att ta del av all information som gar att fa fran läkare, böcker, tidningar, internet.... men framför allt tjejkompisar!! svenska och spanska, som har barn och har gatt igenom graviditet och förlossning, de är ovärderliga informationskällor, de kan du fraga om allt!!!

• lillasjöjungfrun

Förresten.... "mata sf matten" .. vad är det ??

Svar på tråden Vi i Spanien