Vi i Spanien
Jag hoppar oxa in här, toppentrad!! .. Sofia, jag ska ocksa föda i februari, den 25 är det beräknat, det är första barnet även för mig!! Jag bor pa Mallorca med min spanska kille och har bott i Spanien i nästan 8 ar. Jag har privat graviditetskontroll med min gynekolog, jag gar en gang i manaden och gör ultraljud varje gang. Jag hade samma intryck som du i början, att allt var rörigt och att jag inte fick tillräckligt med information... men jag har lärt mig nu.. man maste fraga om allt!! annars far man inga svar. När jag fragade min gynekolog om olika typer av smärtstillande tittade han bara fragande pa mig... olika?? det finns bara epildural! Jag gav lustgas som ett exempel... da fick jag svaret att det var 100 ar sedan man använde det i Spanien, sen hade vi pratat färdigt om det...
Jag ska börja en preparto-kurs nu i vecka 28, har inte du Sofia blivit erbjuden en sadan (men kan ju vara lite krangligt med spraket..). Det är en gang i veckan. Det är barnmorskor som haller i den kursen och da antar jag att man maste ju fa närmare information om hur allt fungerar kring förlossningen. Har ni andra gatt san kurs? Hur var det? Pa manga gym finns det även preparto-simning och premama-gympa som jag tycker är jättebra, det är ibland även barnmorskor som är med och instruerar och man far jättebra information samtidigt som man tränar sig inför förlossningen.