Inlägg från: Nina Kanin II |Visa alla inlägg
  • Nina Kanin II

Vi i Spanien

Hej Hej!

Vill oxa vara med. Nagra känner nog igen mig, för er andra sa kan jag berätta att jag bor i Logroño tillsammans med min spanske man och var son som fyller ett ar om tva veckor. Har bott nästan 8 ar i spanien pa lite olika ställen i norra delen av landet.
    Födde min son här nere och jag är nu iefterhand väldigt nöjd med min graviditet och min förlossning trots gynställning och episotomia. Verkar som om varden fungerar ganska olika fran ställe till ställe (som allt annant i detta landet).
    Fraga gärna om ni undrar nagot.

Mamma i malaga: Var det du som betalade 260 Euro för dagis med mat och allt? Det var ju skitabilligt. Min bästa vännina har sin son 5 timmar/dag och hon betalar 290 Euro och det ingar NADA.

♥ Gull-Ivar ♥
  • Nina Kanin II

Emmsen: Maten här är lika dyr som i Sverige med endel undantag. Billigt att äta ute.
    Buss är billigt ca 60 cent betalar jag. Här kan det oxa vara problem med att aka med barnvagn.
    Som siesus sa sa finns det nagot som heter cereales och som säljs i alla mataffärer och pa apotek och det finns manga märken och smaker att välja pa men det är socker i ALLA, sa jag tar med fran sverige eller ger min son havregrynsgröt.

Siesus: Jag har bott i Madrid, Leon och Vigo tidigare.

Lottizm:skönt för er att dagispriserna är lägre hos er. Vi var pa besök pa en alldeles ny skola somm de byggt ganska nära oss och där har de även dagis. Där kostar det över 550 Euro inklusive mat och transport men det är ju helt sanslöst. Jag kommer troligtvis inte att ha Ivar pa dagis sa jag slipper ju betala.
    Maste nog smyga in till dig och se hur Guille växer....

♥ Gull-Ivar ♥
  • Nina Kanin II

Hej pa er!
    Befinner mig i Leon denna helgen, vi är och hälsar pa svärföräldrarna.

Har aldrig gett ersättning till Ivar (ammar fortfarande).
    Mat gör jag själv men har alltid burkar hemma för säkerhetsskull. Blir mest Hero och Nestle som finns att fa tag pa överallt, gillar Hipp men det finns bara pa ett fatal ställen.
    Blöjor har jag använt Huggies men har nu provat Mercadonas för de var ju bra pris pa dem men det händer ofta att det ser ut som om han har socker i sjätten när man byter pa honom sa jag tror att jag skall byta tillbaka till Huggies. Kör pa HUggies när jag är hemma i sverige oxa. Huggies är smalar i formen än Mercadonas som i sin tur liknar Libero.
    Är oxa emot allt med parfym sa jag har tagit med tvättlappar (även shampo, tval etc) fran sverige och sa kör jag med Dodot sensitive i skötväskan.

Vi aker hem (till Sverige) nu den 21 och stannar 2 veckor, ska bli urmysigt för jag är julfreak och tycker ju att den spanska julen ej är nagot att ha.

Ang parfymfritt tvättmedel sa finns det pa Mercadona.

♥ Gull-Ivar ♥
  • Nina Kanin II

Granada: Man skall ha bott minst tva ar i Spanien för att fa bidraget. Vi har börjar syskonverkstaden nu efter jul för den 30 augusti 2008 har jag bott tva ar i landet (bodde här mellan 98-03). Men det skulle inte förvana mig om det blir regeringsbyte nu till varen sa att de tar bort bidraget (som nog är det ända vettiga som nuvarande regeringen gjort).

Que sera sera: Grattis! Visste inte att det skulle bli syskon sa snart. Som sagt vi är ocksa sugna pa en till.

♥ Gull-Ivar ♥
  • Nina Kanin II

Sofia: Skall fundera pa en bra översättning.
    Epidural är den enda smärlindring som finns att fa i Spanien men det erbjuds inte pa alla sjukhus sa du maste kolla upp med det sjukhus som du skall föda pa om de har epidural. Du far isf troligtvis göra ett EKG och fylla i en blankett med en massa fragor nagon/nagra veckor innan BF. Var noga med att fa det gjort i god tid för om du inte har gjort det sa nekas du epidural.
    En annan grej som jag tycker du skall skriva är att de lägger barnet till dig när det har fötts alt. om de maste suga slem etc att du far barnet sa fort som möjligt (detta är mycket viktigt för amningen).
    Var berädd pa att de kommer klippa dig (episiotomia)det görs typ vid 95% av alla förlossningar. Jag bad min BM vara försiktig och inte klippa om det inte var ett maste och jag fick bara 3 stygn. Om de sedan syr dig och du inte fatt epidural sa begär att fa lokalbedövning.

♥ Gull-Ivar ♥
  • Nina Kanin II

Qss: Jag fick Ivar upp pa mitt bröst sa fort han kom ut, innan de klippt navelsträngen, men sen tog de honom till ett bord halft bakom en skärm nagra meter bort för att suga rent luftrören och sätta pa honom lite kläder för de tyckte att han hade dalig färg och sa pep han bara lite, inga skrik. Jag kunde bara se benen pa honom men min man kunde se honom hela tiden. De höll pa med honom medan BM sydde mig (har inte sa bra koll pa hur lang tid det tog) men sedan fick jag ha honom hos mig hela tiden, sa jag är ganska nöjd.

♥ Gull-Ivar ♥
  • Nina Kanin II

Campanilla: Jag far inte en spänn till Ivar, varken fran spanien eller sverige och jag jobbade fram till sista juni 06 i sverige och Ivar föddes i december sa jag trodde att jag skulle fa föräldrarpenning med icka da.

♥ Gull-Ivar ♥
  • Nina Kanin II

Problemet i spanien ar ju att de inte har nagon "administracion central" utan allt styrs via las comunidades autonomas och varje administracion kör sitt eget race. är sa ruskigt less pa denna libro de familia som jag tycker är sa himla onödig.

♥ Gull-Ivar ♥
  • Nina Kanin II

Hej tjejer!

Jag slänger in en fraga. Hur gör man för att fa rösta i Spanien?? vart skall jag vända mig???

♥ Gull-Ivar ♥
Svar på tråden Vi i Spanien