Inlägg från: Que Sera Sera |Visa alla inlägg
  • Que Sera Sera

Vi i Spanien

Goddagens.  Annu en som bor i Spanien - Madrid narmare bestamt.
    Bodde tidigare i Murcia dar jag aven fodde var dotter. Min forlossning var allt annat an positiv (pga behandlingen jag fick). Graviditeten kunde jag dock inte klaga pa och ej heller pa kontrollerna men det for att jag gick till en och samma lakare under hela graviditeten och aldrig via 'bvc'. Ar nu gravid igen och hade alltid sagt att jag bannemej skulle foda i sverige nasta gang men nu sa skippar vi det och hoppas det blir battre uppe i Madrid.
    Ar gravid i vecka 18 och har inte fatt varken barnmorska eller san gravidbok jag fick sist. Gatt pa ett UL som hamnade lite sent pga att jag fick reda pa graviditeten forst i vecka 10.
    Ar for tillallet i sverige dar vi firat min dotters ettarsdag och reser hem nu ikvall - skall imorgon till lakaren igen och sedan boka ny tid med min huslakare for att se 'vart jag skall nast'... Lite rorigt tycker jag det ar denna gangen. Massa spring fram och tillbaka men vi star ut.

Vi har varken fatt barnbidrag fran sverige (ar fortfarande inskrivna dar) eller nagot som helst bidrag fran spanien (da vi inte ar officiellt inskrivna dar) sa far se hur det blir med nasta. Skall kolla runt lite mer denna gangen men annars har vi inte riktigt brytt oss om pengarna direkt utan kommer det sa kommer det, typ.

Angaende blojor koper vi alltid Huggies. Testade Dodot men shit vad dom stinker kemikalier... Blev darfor snabbt blojbyte och vi ar helnojda nu.
    Vatservetter anvands aldrig (urk!) utan kor med vatten och nar hon var mindre med sanna tvattsvampar med phvanlig tval i (kopes pa apoteket). Ersattning har vi aldrig gett utan ammat hela tiden, grot koper jag hem fran sverige. Sa mkt smidigare an att sta och blanda med mjolk (da ersattningsmjolk iom att dom inte skall ha annat forsta tiden) samt att det inte innehaller massa jala socker, honung eller annat skit som dom flesta spanska sorterna gor. Barnmat blir Hipp sa langt det gar men varvat med Héro (dock bara utan tillsatt socker, som vissa fruktisar har mm). Saltet ar svart att undvika nar det galler spanska burkar tyvarr.

Dagis kommer hon inte ga pa utan det blir forst skolan vid 3arsaldern. Gillar att ha henne hemma och har ej behovet att bada arbetar. Nar det galler mat for ovrigt tycker jag det ar dyrt men a andra sidan koper vi bara fran ECI ocksa... Ah kan gora undantag och aka till Carrefour ibland for annat men kott kopes alltid fran el corte ingles...

Usch vad jag skriver sa nu lagger vi ner for nu. =) 'Lillan' sov i mitt kna men har nu vaknat ocksa sa blir daxx att satta igang igen. Ha det gott alla. =)

Elina skall bli storasyster!! Lillebror i magen BF 10 maj - Längtar!
  • Que Sera Sera

Heter val Epidural har med...

For oss var det latt. Mannen min ar halvspanjor och bodde har da vi traffades sa jag flyttade hit till honom. =)

Nu ar vi hemma igen iaf. Skont!! Flyget blev forsenat sa det var ratt segt men det gick fint anda. Elina (var dotter) sov mest hela vagen sa det var ratt lugnt pa planet. Sjalv laste jag lite tidning och forsokte mej pa korsord - snacka om uttrottande tidsfordriv... Hehe.

Invantar nu hennes nasta somntag sa vi kan hoppa i sang. Hon har som sagt sovit ett par timmar nu sa kan val inte pasta att hon ar direkt pigg... Maste ju inspektera alla sina leksaker ocksa - kolla sa dom star pa ratt plats med mera.

• Que Sera Sera

Nina; Tack! Vi ville forsoka sa fort som mojligt men mensen kom aldrig. Nar hon var 10 manader gjorde jag ett gravtest for 'skojs skull' och fick mej en minst sagt positiv overaskning! Fick gora UL for att kolla hur langt ganget det var och var da redan i v. 10+0!!
    Nu ar vi i vecka 18 och liten kickar pa for fullt! En liten Gabriel ar det som gommer sej dar inne! Sa kul! =)

Lagger till dej i min addressbok sa du kan kolla UL-bilderna fran nya graviditeten om du vill. =)

• Que Sera Sera

Eeh... inte tycka om och lasa vad ni skrivit... Klippas slapp jag men da kanske man blir det denna gangen? Vill inte. Och ar det vanligt att man inte far barnet till sej? Elina fick jag inte forsan TJUGO MINUTER efter hon kommit - helt sinnes! Vill inte att det skall bli sa igen.
    Fick EDA men fick skriva pa papper pa plats innan, denna gangen skippar jag nog edan dock for jag vill kunna ga och rora pa mej fritt och inte sitta som en lam ko i en sang hela tiden, hehe.

Dar jag fodde tog dom inte heller emot onskemal om forlossningen, men sen var dom helt jala korda i huvudet ocksa...

Jag kanner mej sa vankelmodig (eller vad det heter) ena stunden vill jag foda har for det kanns sa mkt smidigare att slippa resa innan/efter etc men samtidigt sa ar jag sa forbaskat nojjig att genomga en till mardromsforlossning. Och som sagt, da pga deras bemotande, INTE pga sjalva fodseln i sej. *angest*

• Que Sera Sera

Min man ropade dom forst in 10 min efter forlossningen var klar... Da hon kom med sugklocka fick han inte vara med under sjalva skedet. Hade jag iaf fatt tjingsa pa henne innan dom gjorde rent mm sa hade det vart en sak men fick knappt sett henne alls.

Naya, orkar verkligen inte tanka pa den forlossningen for det var sa mkt som var fel, bade innan under och efter, tyvarr. Ibland sa orkar jag se mer positivt pa det men ibland, som nu, sa blir jag bara sa arg och besviken pa dem. (Inte alla dock, utan just dom som jag var med sista 9 timmarna - sura nattskiftskarringar - om ni ursaktar mitt sprak)

• Que Sera Sera

Jag tillhor egentligen La Paz har pga som jag bor men jag har hort sa mkt blandat fran dem. Daremot sa har jag hort om ett anntat sjukhus sa vi skall kolla med dem. Innan fodde jag nere i Murcia och den chansen tar jag aldrig igen. Jag ar inte radd eller sa infor fodseln men sa fruktansvart nervos for vilket bemotande jag kommer fa denna gangen.

Min forlossning var ocksa ratt utdragen da jag blev igangsatt utan egentlig anledning och varken min kropp eller min dotter ville att hon skulle ut. Det var som sagt anda ratt lugnt tills nattskiftet kom vid 21. Vi skulle haft en matrona i var sal ocksa men hon kom, sa hej, och sen sag vi aldrig henne mer. Hon som hade hand om salen brevid var nog tjurig for det och ignorerade oss in i det langsta. Tre timmar innan dom rullade ivag mej kastade dom ut min man for att det kom en ny tjej in som skulle undersokas - sen brydde dom sej ej om att ta in han igen. Nar jag fragade sa dom bara 'snart' eller 'senare'.

Jag hade inga krystvarkara men sa fort jag var oppen 8cm sa rullade dom in mej till stolen och da sa dom till min man att sa lange det inte behovs hjalpmedel sa ropar dom in honom, annars nar huvudet ar ute. Sugklocka behovdes sa han fick vanta utanfor och nar huvudet kom sa hade hon navelstrangen tre varv runt huvudet sa da hade dom annat att tanka pa.
    Nar hon val var ute och nagra borjade pyssla om henne sa fragade jag om dom kunde ta in min man varpa den ena sa 'ja, eller... skall vi ta ut moderkakan forst?' och de andra tyckte att det kunde dem likaval gora. Sa han fick vanta igen. Det hela var bara att dom alla var sa fruktansvart nonchalanta hela tiden och brydde sej inte ett skvatt om vad man sa. Skulle egentligen ha en Speciell lakrare vid forlossningen men han brydde dom sej heller inte om att ringa ner. Vart bara mkt som blev otrevligt pga dem och nu nojjar jag mej sa over vilket gang som kommer nasta gang - aven om det ar pa annan plats.
    Kommer verkligen lasa om olika sjukhus och kolla upp saker o ting om hur dom gor mm mkt mer noggrant denna gangen. Trivs jag inte med tanken sa drar jag till sverige aven om jag velat undvika det.

Maste kanna att jag iaf gjort vad jag kunnat for att fa sa bra forutsattning som mojligt att inte bli behandlad som nagot som bara ar i vagen.

• Que Sera Sera

Haller med om att det varierar massor. Jag fick ragataganget och sant kan man tyvarr inte garantera att man kommer ifran oavsett vart man foder. Skall kolla med sjukhus har som sagt och sen far vi se. Vill helst undvika behova aka over till sverige - blir sa mkt mer omstandigt sa...

Kul att allt var fint med er lilla tjej! Vi skall snart pa koll igen med var dotter som haft lite svart att ga upp i vikt sen vi borjade introducera fast foda... Inte roligt men hon ar frisk, pigg och glad for ovrigt. =)

• Que Sera Sera

Tack sa massor! Langtar enormt! Alskar att vara gravid och ser sa mkt fram emot att fa har var lille pojk hos oss och se hur storasyster gosar och leker mm sen. Det kanns som att allt kommer ga finfint! =)

Svar på tråden Vi i Spanien