• lottizm

Vi i Spanien

hej!

jag vill också vara med! bor i Valencia med sambo (från Ecuador) och son på 14 mån. kom också hit för att plugga spanska för 4 år sedan och sen råkade jag bli kvar. har bott i Sverige i omgångar också under tiden, hela förra året bl.a när sonen föddes. men nu är vi tillbaka sen i mars och lär nog stanna ett tag.

jag har varit mammaledig ett år men började plugga i september, på distans på ett svenskt universitet. vi hann inte söka någon dagisplats så sonen får börja nästa höst.

kul att höra lite från er andra, jag känner mig ganska förvirrad angående dagis bl.a.

ni som har barn på dagis, hur gjorde ni när ni sökte, vilka tider har ni och hur mycket betalar ni?

• lottizm

jag har mest hört en massa negativt om förlossningar här, men jag födde i Sverige så jag ska inte uttala mig så mycket!

lina031- här i Valencia är det ju också obligatoriskt med valenciano så sonen får väl lära sig det när han blir 3 och börjar skolan här. men vi har bott här några år nu och förstår valenciano ganska bra så det blir nog inga problem.

dagispriserna är inte roliga här heller. det finns bara 2 kommunala dagis i hela Valencia och dom ligger långt från oss så vi kan inte söka till dom heller. vi ska söka cheque escolar nu i januari iaf och hoppas vi kan få ganska mycket i bidrag, annars måste jag nog vara hemma ett år till.

hur gör man när man söker dagisplats? går man till dom dagis man är intresserad av och tittar eller hur fungerar det?

• lottizm

svarar också på Emmsens frågor!

här i Valencia är maten ganska mycket billigare än i Sverige. kött är jättebilligt om man köper på marknaden. sen beror det på i vilken affär man handlar, vi har dåligt med pengar och handlar på Lidl och Dia, ibland Mercadona, men vill man göra av med mer pengar på mat så kan man handla på Corte Inglés.

Buss är billigt här också fast det har blivit mycket dyrare på kort tid. men det rör sig om drygt 10kr kontant och 5kr med busskort. här är det inga problem att åka med uppfälld barnvagn, jag gör alltid det och det har aldrig varit nån som har klagat.

sen finns ju inte välling som siesus sa, men allt annat går att få tag på. jag ger min son havregrynsgröt nu eftersom det är så mycket socker i gröten här.

Nina Kanin: oj va dyrt med dagis! jag har hört priser på några ställen härifrån och det brukar vara runt 240 euro/månad med mat.

• lottizm

hejhej!

vi använder alltid Carrefours blöjor och våtservetter för dom är billigast, och funkar bra.
    ersättning har vi aldrig gett, förutom leche de continuación och då har vi nog köpt mest Hero och Puleva tror jag.
    och burkmat får han väldigt sällan, har lagat nästan all mat själv, vi hade fått vara utan mat själva om sonen skulle äta två burkar om dagen

i Sverige använde jag alltid Libero.

• lottizm

tryckte iväg lite för fort... men det finns lite länkar på den sidan med info.

intressant att läsa om era förlossningar i Spanien! jag vill väldigt gärna ha en till om två år kanske (eller lite mindre men det är nog bra om sambon är med på det också!), men det känns lite läskigt att föda i Spanien. har hört mycket negativt här och hade en bra förlossning i Sverige med jättebra personal (utom på BB). men men, som sagt så vill sambon inte ha fler nu.

vi ska på 15-mån kontroll om en vecka, det var inte så trevligt sist, så himla otrevlig sköterska. massa sprutor ska han nog få igen, sist fick han jättehög feber efteråt, stackarn.

• lottizm

campanilla: för att få dom här 2500 euro så behöver man inte ha jobbat vad jag förstår, men det gäller bara barn födda efter juli i år.

• lottizm

hejhej
    låter lite krångligt det där med medborgarskap hit och dit. min son är född i Sverige så han är bara svensk. hans pappa är ju från Ecuador och har permanent uppehållstillstånd, men ska väl ansöka om spansk medborgarskap nån gång när tid finns. men sonen lär nog bara vara svensk ändå. krångla med papper i Spanien är inte det roligaste som finns...

vi håller på att försöka få in alla papper för att ansöka om bostadsbidraget för ungdomar, men fy h**vete vad mycket det är, helt otroligt. sen får vi bara hälften också eftersom jag inte har någon fast inkomst men står med på hyreskontraktet.

och så är det dagis också. har varit på 2st hittills och hjälp vad dyrt det är, hittar vi inget billigare så kan vi bara glömma dagis... vi ska ansöka om cheque escolar nu så fort jag kommer tillbaka från Sverige iaf, och sen får jag väl leta vidare.

tur att vädret är hyfsat, annars skulle jag aldrig orka hålla på och krångla med så mycket papper hit och dit+ plugga heltid+ ta hand om min extremt vilde 16-månaders son

• lottizm

en väldigt stor skillnad är väl att det är hysteriskt mycket socker i alla cereales i Spanien, och det är det inte i välling. sen blir konsistensen inte riktigt samma heller.
    min son får havregrynsgröt nu, och han dricker inte alls ur flaska längre så vi slipper cereales med socker nu.

• lottizm

förut blev barn som föddes i Spanien automatiskt spanska men inte nu längre. vet några från Sydamerika som fick barn för några år sen, och fick uppehållstillstånd tack vare barnet som föddes i Spanien, men nu funkar det inte så längre.

• lottizm

känner igen det där med att pälsa på barnen hur mycket kläder som helst, när jag tycker det är varmt (15-20 grader) och tar på sonen tunnare jacka så kommer de spanska barnen nerstoppade i fleecefodrade åkpåsar med tjocka jackor och halsdukar...

fick en hel del kommentarer i somras också när jag hade sonen barfota i vagnen (han kunde inte gå då), nån gubbe sa "stackars barn som inte ens har ett par skor på fötterna".. sen får stackars små nyfödda svettas med strumpor och helt meningslösa skor i 40 graders värme.

spanjorer är en sort för sig

min sambo är från Ecuador och hela släkten bor kvar där så det har ju inte blivit någon krock, jag har aldrig träffat dom. men jag är inte ett dugg förvånad över att ni har haft problem med era spanska släkter.

• lottizm

nu har jag ju som sagt inga spanska svärföräldrar men det är kul att läsa vad ni skriver

det där med att mata hysteriskt på lekplatsen känner jag igen, har funderat många gånger på varför dom absolut måste ge mat just då...

fast vi klippte faktiskt av sonens hår så att det skulle bli tjockare, fast utan att någon sa till oss... det var mest för att det var sommar och han var så himla långhårig.

ja ja det är väl inte mycket att göra, men jag tycker nog att spanjorer borde fatta att vissa saker dom gör kanske inte är så himla bra ändå?

• lottizm

la perla: när jag flög första gången var sonen 3 mån, och då gav jag honom lite flytande alvedon innan, fick det rekommenderat av läkare på bvc. finns nog något motsvarande i Spanien (jag köpte en i Sverige när sonen föddes som räcker än så jag har inte köpt nåt i Spanien än).

det är inte alltid man får amma, nån gång har dom sagt till mig, fast sen när flygvärdinnor sätter sig ner kan du göra det ändå. det funkade väldigt bra för mig iaf.

det ver definitivt MYCKET lättare att flyga med en liten bebis än nu med en helvild 16 månaders... vi åker tillbaka imorrn, får väl se hur det går!

• lottizm

granada: jag känner väldigt mycket som du. känner att jag absolut inte vill stanna för evigt i Spanien, ännu mindre nu när vi precis kommit tillbaka från Sverige.

huspriserna är alldeles för höga för våran ekonomi, vi betalar 450 e i hyra nu och klarar oss precis, ska man köpa lägenhet/hus får man väl betala allra minst 800 i månaden...

sambon har skitjobb, får ut 880 e/mån och jag får studiebidrag på 3000 kr... så det känns minst sagt deprimerande. är väldigt tveksam till om jag kommer att kunna få jobb med rimliga arbetstider sen när jag har pluggat klart.

och att bara slippa frysa inne halva året och ha varmvatten direkt i kranen... sån lyx saknar man lite faktiskt.

och dagis då. medan jag var borta så var min sambo på ett dagis och tittade och blev alldeles förskräckt så han föreslog igår att jag ska stanna hemma ett år till med sonen... men det har inte så stor lust med! får ju aldrig tid att plugga heller med sonen hemma hela tiden.

jaja, man blir extra negativ när man precis har varit i Sverige!

• lottizm

visst är det så att gräset alltid är grönare på andra sidan! just nu är det onormalt grönt och fint i Sverige, hoppas det går över.

det är ekonomiska problem som ställer till det för mig också. vi har inte råd att ha sonen på dagis så jag måste vara hemma med honom ett år till (tills han är 3) och det känns inte alls bra, jag håller redan på att bli galen av att aldrig träffa vuxna människor. det blir inte mycket tid kvar till pluggande heller, men det är väl inte så mycket att göra åt.

jag tycker också sommaren kan vara riktigt jobbig här, förra sommaren satt vi mest inne och glodde, om man ska gå ut får man göra det innan 12 eller efter 18 om man inte vill smälta bort.

• lottizm

jag åkte med Sterling och Ryanair nu sist, från Alicante till Göteborg. ditresan kostade 40 e för mig och lillkillen (17 mån så han åker ju nästan gratis fortfarande), och hemresan 70 e för oss båda.

sen blir det lite jobbigt ändå att ta sig till Valencia, så jättestor lust att resa snart igen har jag inte. väntar på att Ryanair ska öppna en ny linje Valencia-Göteborg... man kan ju alltid hoppas

• lottizm

jani: jag har aldrig haft problem när jag flugit med Ryanair. man får alltid ta med vagnen ända fram till planet och det brukar gå bra att byta plats så man får fler lediga säten om det finns.

när jag flög med spanair och lufthansa i somras var det jätteproblem med både det ena och det andra så jag håller mig till lågprisflyg i fortsättningen.

ang. försvunna barn så har jag inte hört nåt här den senaste veckan, men vet att det stog nåt i Aftonbladet för ett tag sen. det är nog lite överdrivet som allt annat, men visst blir man orolig!

• lottizm

jag jobbar inte heller, pluggar på distans från Sverige och ska göra det i 2,5 år till är det tänkt, om jag överlever

ang. efternamn så är ju min son född i Sverige, så han har pappans efternamn som mellannamn och mitt som efternamn, men båda står alltid med på alla papper i Sverige, och här blir det också i rätt ordning.

har också märkt att tråden går ut snart, på måndag. kanske skulle starta en ny?!

Svar på tråden Vi i Spanien