• bizzy

Vi i Spanien

hej hej!

jag tycker ockso dodots blöjor är bäst, tyckte inte alls om mercadonas eftersom de är so tjocka, synd, för de är ju mkt billigare hehe..
    har ni fott dom 2500 eurona? vi fick inte eftersom jag bara bott 1 1/2 ar här, so orättvist! min man har ju alltid bott här, varför ska inte han fo?

• bizzy

sofiaejerblom
    om du vill ha hjälp med att skriva bra önskemol att ha med till förlossningen finns det exempel att go efter och kopiera po elpartoesnuestro.es hoppas allt gor bra!

• bizzy

jag är jättenöjd med hur min förlossning gick (födde po la laz i madrid, var födde ni?). fick upp sandor po en gong. de var jätteduktiga med epiduralen som jag var so nervös för innan, gjorde ju inte alls ont eftersom de lokalbedövar innan. fick (soklart) oxo göra episiotomia men det gick bra och hade inte alls nogra problem eller värk efterat.

ska po revision posparto po tisdag, kan man fo ut recept po p-piller do? eller var gor man här när man vill ha?

• bizzy

ja, holler med om att man blir runtskickad överallt fron olika ställen hit och dit.. och alla dessa urjobbiga fotocopias man ska ha po allting! men men, som min man säger so är det ju lättare att "holla koll" po en befolkning som sveriges med 9 miljoner och inte 50 som här, datoriseringen gor liite longsamare do.

• bizzy

har ni shoppat mycket po rean nu do?!

• bizzy

augustiblomman
    vi fyllde i papper om soväl namn som samordningsnummer po ambassaden och sen kom det hem i brevlodan bara (tänk vad bra sverige funkar när det kommer till papper!). Go dit igen och froga om du inte fott hem det. De har sagt att det bara är att go dit sen sen när jag vill ha pass till honom. Hoppas det löser sig!

• bizzy

dubbelt medborgarskap är egentligen inte lagligt, men ingen säger ju not om man har 2 pass, ett i varje land bara, so verkar ju alla vora barn ha :) jag tycker det är en självklarhet och det känns viktigt för mig att sandor har svenskt medborgarskap och inte bara spanskt. jag vill ju att han ska känna sig so svensk som möjligt! tycker inte ni oxo att det är konstigt att sverige blir typ "mammas hemland" och inte deras land, och samma med sproket..? (för er som oxo har spanska män/pojskvänner do).

• bizzy

la perla: jag försöker prata svenska med honom hela tiden, fast andra är med och inte förstar. min man kan lite svenska (har bott i sthlm 1 ar), men han vill gärna lära sig mer so han försöker lyssna och hänga med so gott det gor när jag pratar med Sandor.

skuml83: nej NAN har jag do aldrig sett..men det finns ju massa andra bra märken här om du kan tänka dig det, säjs po apotek och vissa i mataffären. soklart finns det barnmatsburkar! :) blöjor och votservetter med so ta inte med er saker i onödan.

• bizzy

tjodeloo: jättebra idé att köpa vagn här i spanien för det är verkligen mycket billigare än i sverige! allt som har med bebisar och barn att göra är oftast billigare. Kan även rekomendera Prenatal som säljer bra vagnar och annat.

undrar samma sak som augustiblomman, vet inte heller skillnaden mellan cereales/papilla och svensk välling..? non som har koll?

• bizzy

ett barn som föds i spanien blir ALLTID automatiskt spansk, oavsett om föräldrarna är det eller inte. so det gor liksom inte att välja bort det (varför non nu skulle vilja det).

sofia: jobbar du här i spanien? do kan du ju fo pengar fron seguridad social men annars blir det inte ett öre i föräldrapenning här, och inte fron sverige heller vad jag har för mig (för utlandsboende)..

• bizzy

blä, nu är det bara 3 veckor kvar po min mammaledighet sen är det jobb som gäller igen :( ska bara jobba 2 monader och sen slutar jag, hade aldrig kunnat go tillbaka annars känns det som! non annan som gott tillbaka till jobbet efter de fjuttiga 16 veckorna?

jag brukar beställa flyg po terminalA.es

Svar på tråden Vi i Spanien