Inlägg från: bebben Elias mamma |Visa alla inlägg
  • bebben Elias mamma

Vi i Spanien

tjodeloo: Corte inglés säljer många modeller, de har bara hemleverans av vagnarna har jag för mig. Sen finns det ju på de flesta stora varuhuskedjor som Carrefour, Eroski, Imaginarium, och så finns det ju massa små affärer som säljer barnartiklar.
    Vanliga modeller är Chicco som jag haft o tyckte var jättebra, Jane. Jag köpte en i somras av nått märke och den kostade 75 Euro, de flesta ligger väl mellan 50-150 euro.

• bebben Elias mamma

bizzy: Nej barnet blir inte automatiskt spanskt bara för att det föddes där, är ingen av föräldrarna spanska så är barnet heller inte det. Är mamman eller pappan spansk så blir barnet det men annars måste man ansöka om det. En vän till min från Argentina födde sitt barn i Spanien och barnet blev italienskt trots att mamman ville att det skulle bli spanskt, för pappan var från Argentina och mamman med men hade även italiensk nationalitet.

• bebben Elias mamma

la perla: Jag hade problem med spanska släkten, och alla bodde i samma kvarter. De ville att jag skulle packa på barnen filtar, mössa, halsduk, tjocka kläder och regnskyddet för att skydda mot den kalla luften (15-20 grader)som enligt dem gav barnen lunginflammation. Sen hade svärföräldrarna nycklar till oss i början och kom och gick som de ville, Hela släkten inne på BB några minuter efter barnens födelse, och där låg man blodig, utan underkläder o allt. Farmor hällde socker i mjölken och visste ju alltid bäst eftersom hon fött 6 barn.

Fast sen är de ju snälla och ställer alltid upp, kommer hem till en och städer och med nylagad mat när man är trött, passar alltid barnen när man behövde så det är ju både positivt och negativt med en närgången familj

• bebben Elias mamma

Min svärmor säger alltid nosotros aqui hacemos..., när hon ska förklara varför hon t.ex. mixar maten till pure och försöker mata sonen på 3 år med. Som om alla spanjorer gör på hennes sätt, och jag är från en annan planet. O när låtit pojkarna krypit runt på golvet så tycker alla att jag är knäpp eftersom det inte är bra för dem att vara på golvet, de ska bara sitta i vagnen eller i sin "parque" O röker gör ju alla där och ser inget fel med det, hans systrar rökte genom graviditeterna och deras barn blev ju hur friska som helst så då kan det ju inte vara skadligt enligt dem.

• bebben Elias mamma

Nu bor vi ju inte i Spanien längre, min man gick till slut med på att flytta hem. Men jag försvarade mig alltid med att barnens läkare hade sagt det till mig. T.ex. om att det inte var bra med regnskydd på hela tiden, bara pure etc. Det var det som fungerade bäst, för de kan acceptera att en läkare vet bättre, ibland iallafall

Min man tyckte också att det var onödigt med barnstol för barnet satt ju ändå bäst i mitt knä:-0 Det värsta jag fick höra var att man inte behövde borsta tänderna på barnen förren mjölktänderna trillat ut, och absolut inte på de första tänderna för det kunde de få infektion av.

• bebben Elias mamma

Jag blev också jättedeppad efter mitt andra barns födsel och alla sa att det var förlossningsdepression, jag ville bara flytta hem. Så till slut lyssnade alla på mig och min snälla pappa fixade både hyreslägenhet och jobb till maken, så fick jag alla föräldradagar för båda barnen när jag flyttade hit, för jag hade bara fått ayuda familiar i Spanien.

Det krävdes lång övertalning för att min man skulle flytta, han hade fast jobb o köpt lägenhet, men vi hyr ut lägenheten så vi har ändå något som binder oss till Málaga, och det känns tryggt för honom. Han började ju jobba direkt (med en spansktalande) och läser svenska två kvällar i veckan. Han har inte lärt sig så mycket men han klarar sig på jobbet o så.Jag ångrar inte en sekund att jag flyttade, hade vi inte trivts så kunde vi ju alltid flytta tillbaka igen, men jag var trött på deras skol och dagis system, dåliga löner och arbetstider och att inte ha min familj nära.

• bebben Elias mamma

Ayuda familar får man om man arbetat 6 månader och har barn under 18 år eller är över 45 tror jag det är. Man ansöker om det på Inem när ens kontrakt gått ut. Jag fick det i 21 månader och då var det runt 390 Euro i månaden för att vara hemma. Jag tyckte det var jättebra för det är mer än jag hade fått av att arbeta och betala dagis för två barn. Men det beror på hur mycket ens man tjänar, man ska lämna deklaration, kontrakt, nominas o allt så mycket pappersjobb men det är det ju värt.

• bebben Elias mamma

JANI: När vi var i Málaga en månad i somras så berättade min kompis som jobbar på en supersolaffär där, att någon försökt kidnappa en flicka. Mamman hade börjat skrika att hennes flicka var borta och encargadon hade ställt sig vid utgången. Sen när dem letade igenom affären hittade de flickan på toaletten ensam, med håret avklippt och bytt tröja och drogad med något. Och enligt min svärmor hade detta hänt några veckor tidigare på Carrefour.

Jag tyckte det var tryggt att om någon skulle hämta min pojke från dagis där så skulle de ha intyg och kopia på dni från mig innan och visa upp sitt dni, och att skolorna har höga murar och låst. Här i Sverige är så öppet, och det är väl bara en tidsfråga innan något börjar hända här med. Känns ju som Spanien är mer preparerat på så sätt även om man får hålla hårt i barnen när man är ute.

• bebben Elias mamma

Men när detta hände med flickan på toaletten så jobbade min kompis där när det hände. Det var på Supersol i Pedro Galejo, Málaga. Hon satt i kassan när de hittade flickan ju så det är då inget skvaller. Däremot svärmors carrefour historia kan möjligen komma från skvallerstunder från parken.

Svar på tråden Vi i Spanien