• curro

Vi i Spanien

Hej! Jag bor ocksá i Spanien, i Alicante provinsen. Jag har en pojke pá 8 ár(snart 9) och en flikca pá 5ár (6 i Juli). Jag kánner igen lite av vad alla ni andra skriver. Jag blev vál lite av en frisk vind när jag kom in i familjen men det har gátt bra trots lite skilda meningar. Nár slákten kom hem dagen efter hemkomsten frán BB sá öppnade jag helt enkelt inte dÓrren (látt eftersom jag dá bodde i lägenhet sá dom ringde bara pá porttelefonen) Láter hemskt men det var enda sáttet. Ingen förstod det dár med att hÓga ljud var olämpliga för nyfödda (som ni vet är spanjorer ganska högljudda), eller att dom rökte i närheten. Jag gick helt enkelt dárifrán sá fick dom tycka vad dom ville. Jag kommer bra överens med mina svárföräldrar áven om svárfar kallar mig för "el sargento". Svármor tycker att hennes son och jag har fátt riktiga guldklimpar till barn. Det rácker att dom sitter ner under hela middagen, ságer tack för maten och är allmánt snálla sá suckar hon tacksamt. Barnens kusiner ár riktiga busar námligen, om man nu ska jámfóra vilket man inte ska...

• curro

la perla: jag känner igen det ocksá som Granada skriver, det dár med att det är ok att barnen áker utan bilbarnstol. Jag blir tokig om mina barn áker bara runt kvarteret utan bilstol. Nár jag kom pá min svágerska att báltet inte satt som det skulle nár min dotter ákte med henne, det var rent snott och satt inte till kroppen sá vánde jag upp och ner pá stan! Skitförbannad blev jag. Nu ser jag helst att mina barn inte áker med nágon annan fÖr jag misstror dom allihop. Tror att dom gÓr saker bakom ryggen pá mig. Nu är mina barn sá stora att dom kan sjálv berätta. Nár sonen sov över hon svágerskan (hon har tvá barn) fick han socker i mjÓlken, helt onódigt tycker jag. Máste medge att vi har lite delade ásikter om barnuppfostran, átvanor osv. Jag brukar inte lágga mig i för att pá sá sátt undivka sammanstötning men inte alltid mÓjligt...

• curro

la perla: Min dotter heter ocksá Amanda!

• curro

min "básta" dag i veckan är onsdag. Dá áter vi ALLA hemma hos svárfÖráldrarna. Jag slipper ju laga mat hemma men har kommit underfull (?) med att det inte alltid kompenserar. Det kan vara svárt att göra sig hörd vid bordet. Jag hatar att ha TVn pá nár man áter. Dom som vill se Tvn hójer volymen fór att överrósta de andra som pratar men lyckas dá bara fá dom att prata ánnu hÓgre...

• curro

La perla: pratar du svenska med Amanda?

• curro

la perla: jag vet ju att hon är liten men jag undrar ándá? Jag gjorde det alltid och himmel jag lyckades. Báda barnen pratar skorrande skánska!

• curro

hej alla: hihi vad kul att lása om hur ni har det! Jag tror vi alla kan finna vissa likheter, eller..? FÖr mánga ár sedan fÖreslog min svármor att vi skulle bygga hus pá en tomt som var ledig bredvid deras hus och jag sa "aldrig i livet" rakt ut utan att tánka mig fÖr. Det har jag fátt áta upp mánga ggr! Skitsamma, jag hade inte státt ut ens med att ha min egen mamma dörr i dörr... Slákten är bást pá foto och helst med ansiktet mot vággen...

• curro

la perla: javisst, det kommer jag ihág nu nár du skriver det. Det finns hur mycket som helst nár man tánker efter. Skrev just om mina barns kára kusiners problem vid matbordet. Hur mánga av er har sett barnen springa med en bocadillo i handen och sparka fotboll samtidigt? Eller gunga och mamma stár och matar nár gungan kommer i hójd med henne? River av en liten bit och stoppar i munnen och lite vatten pá det sá blir det bra. Kusinerna, kanske ska sága deras fóráldrar för det ár vál ándá de skyldiga innerst inne,förstár inte hur mina barn kan sitta stilla och áta när det ár sááá kul att leka samtidigt. De fórstár inte att mina barn inte gör det fÖr det ár ju bara MAMMA som sagt att dom inte fár! Sitter dom inte ner blir det ingen mat helt enkelt! Maten serveras nu och inte sen, antingen áter du nu eller sá blir det ingen mat... Jag kokar bara jag tánker pá det..

• curro

la perla: javisst, det kommer jag ihág nu nár du skriver det. Det finns hur mycket som helst nár man tánker efter. Skrev just om mina barns kára kusiners problem vid matbordet. Hur mánga av er har sett barnen springa med en bocadillo i handen och sparka fotboll samtidigt? Eller gunga och mamma stár och matar nár gungan kommer i hójd med henne? River av en liten bit och stoppar i munnen och lite vatten pá det sá blir det bra. Kusinerna, kanske ska sága deras fóráldrar för det ár vál ándá de skyldiga innerst inne,förstár inte hur mina barn kan sitta stilla och áta när det ár sááá kul att leka samtidigt. De fórstár inte att mina barn inte gör det fÖr det ár ju bara MAMMA som sagt att dom inte fár! Sitter dom inte ner blir det ingen mat helt enkelt! Maten serveras nu och inte sen, antingen áter du nu eller sá blir det ingen mat... Jag kokar bara jag tánker pá det..

• curro

Bara prata o prata med barnen hela tiden. Dom ár svampar nár det gáller sprák. Visst blandar dom men det hór ju till, man fár rátta dom ibland. En sak ár sáker, det kommer att komma en dag som vára barn har stórre ordförrád án vad vi har i spanska som har studerat spráket, dom har ju haft det sedan dom var smá, toppen ár det! Tánk sá stolt jag ár nár jag skickar min son till mataffáren hemma i Sverige och han kan sjálv gá och handla. Han cyklar till affáren, det finns inga direkt trafikerade gator att ta sig över och hur lyser det inte om honom och fixar hans sjálvförtroende att han verkligen kan. Ibland blir det problem om nágon anvánder ord som han inte kánner till men dá frágar han helt enkelt: jag förstár inte, vad menar du? Det gÖr jag án idag nár jag stóter pá nya ord, hur ska man annars lára sig? Eftersom barnen gár i engelsk skola har jag áven dár fátt utóka ordförrádet áven om jag ibland undrar varför man máste veta vad fállen pá kjolen heter... Nája, det har jag ándá redan glómt...

Svar på tråden Vi i Spanien