• la perla

Vi i Spanien

Hej hej! har kommer en till som bor i spanien (malaga) en del kanner jag igen men jag har inte varit inne pa familjeliv pa ett tag=) fick en dotter for 8veckor sedan!! sedan dess har det varit fullt upp med att lara kanna den nya familjemedlemen=) nu antligen borjar man fa lite koll pa sov och at klockan.. verkar vara en del som varit hemma i sverige over jul..Har ni haft det bra? ska aka hem i var o visa upp lillan.

• la perla

bizzy: sa kanner jag oxa! jatteskumt kanns det, jag pratar svenska med min tjej men ibland glommer jag av mig o pratar spanska men ar vi hemma hos min sambos familj sa pratar jag spanska annars kanns det konstigt att ingen forstar..hur gor du? kan din sambo svenska? jag har inte registrerat henne i sverige annu tankte gora det nar jag aker hem, det ar val ingen braska med det?

• la perla

Ar nyfiken pa hur ni med spansk sambo/man har det med hans familj, har ni bra kontakt? hur blev det nar ni fick barn? det ar ju nagra kulturskillnader och hur ni har hanterat dem..skulle bli glad om ni vill beratta=)

• la perla

ha ha! later precis som om jag skrivit allt detta!! skont att jag inte e ensam, kan latt kanna mig det med hela hans stora familj som tycker jag ar jattekonstig ibland,sisit blev min svarmor jattesur for att vi inte akte hem till henne med lillan for dom lag i influensa..(hon var ju tvungen att "vanja" sig vid bakterier..eeehhh ja vad ska man saga.
    Dom ar jattesnalla pa manga satt men det ar precis det som ni skriver som den stora skillnaden ligger..manga ggr blir jag sa frustrerad att jag bara vill flytta hem.

Bebben Elias mamma:precis det hande mig pa bb oxa, mina svarforaldrar akte till bb redan nar jag lag i varkar och vantade till jag fodde! sedan kom alla nagra minuter efter jag fott,man var ju inte sarskilt pigg just da.

Min svarmor har oxa en formaga att skrika "aiiii mi niña!!!!! Amanda blir radd och borjar grata da overrostar hon Amanda med AJ AJ AJ hasta mi niña!! slar aldrig fel sa jag sa till att hon inte behovde "prata" sa hogt sa nu ggr efter nastan viskar hon till Amanda,=)
    Oj vad jag skriver men det ar sa skont att fa skriva av sig! till ni som forstar=)skulle kunna skriva mycket mer...

• la perla

curro: Vilket fint namn!!=) vi ater hela familjen pa lordagarna,men det blir oftast nagon mer dag i veckan sa pa den fronten har man blivit bortskamd=)

• la perla

curro: ja jag pratar svenska med henne men ibland glommer jag bort o det blir spanska eller blandat! maste skarpa mig=) ha ha vad roligt att dialekten kommer pa kopet, har inte tankt pa det faktiskt=) hur blir det nar dom borjar prata? blandar dom eller kan dom separera spraken pa en gang? lar dom sig bra engelska i skolan?

• la perla

bebben Elias mamma: hur gor du nar det kommer knappa kommentarer som att dom inte ska vara pa golvet eller att det ar ok att roka el det typiska att man blir sjuk om det blaser ute (svag vind 20plus=)osv gar du in i diskussion eller later du det ga in genom ena orat och ut genom andra? jag kan bli jattefrustrerad manga ggr nar det ar sa ologiska saker men tycker det ar svart att saga ifran och forsoka forklara..bla mycket pga spraket men aven for att det kanns som om dom inte tror pa mig for jag ar ju fran ett annt land..
    I min sambos familj ater dom oxa pure fram till tre ar.

• la perla

Ha ha vad jag skrattar nar jag laser era inlagg!!=)jag har tur for att ingen i familjen roker.I forrgar sa dom till mig att jag MASTE klippa av haret pa Amanda for att pa sa satt blir det tjockare och finare!

• la perla

Guuud vad det stammer!Amanda har 6 kusiner i aldrarna 0-7ar och nar vi traffas pa lordagarna for att ata allihopa sa ar det ett kaos som skulle vara perfekt reklam for Treo=huvudvark!
    Har en svagerska som tvingar i sin dotter mat (jattehemskt) en dag nar vi var dar sa tvingade hon aven i dottern tarta och jag sa att det ar ju bara bra om hon inte vill ha sotsaker,men da svarade hon med att barn maste fa i sig sotsaker for dom gor ju av med sa mycket energi! hhmm..

• la perla

Hej!! ska flyga hem till sverige for forsta ggn med Amanda och ar nervos=/ ar det nagot jag behover tanka pa? Hur gor man med barnvagnen pa flygplatsen? ska man amma nar planet lyfter? hon blir 3manader nar vi aker..aahh tank om hon bara skriker hela resan.. Undra om jag kan ga ut med henne i sverige det ar val ganska kallt dar.. ha ha=)

• la perla

ha ha later inte latt=) ska nog vara tacksam att hon bara ar 3man=)ne det kommer nog ga bra men ni vet- mammanerverna satter igang!Jag har flytande alvedon som jag tar med men ska forsoka smygamma om man inte far. Ska bli sa skoj att komma hem det var lange sedan nu,langtar!
    Nar visste ni att ni ville bo i spanien for alltid (om ni nu vet det=), ena stunden vill jag andra inte, skitjobbigt! nar jag ar i sverige langtar jag hit och nar jag ar har langtar jag till sverige man blir ju knapp..

• la perla

Granada: beklaga dig hur mycket du vill=) jag har oxa dagar som kan likna forlossningsdepp ha ha kanner igen dina kanslor men som "tur" ar har jag ingen yrkesutbildning. Vilket yrke ar det du pluggat till?
    For mig ar det jobbigaste har det sociala eller rattare sagt det osociala saknar mina vanner o familj och att ha ett JOBB! har inget korkort(mitt nyarslofte detta ar ar att skaffa ett)och har gar bussen lite som den vill.. jag bor pa lite pa landet, tankte inte pa det komunala nar vi kopte hus. Men det ar som sagt mycket blandade kanslor, min sambo ar mycket villig pa att prova bo i sverige men jag har ju mitt hem har och hur blir det med alla Amandas kusiner som hon kommer ha sa kul med? tycker aven att det ar mycket barnvanligare har an i sverige (tanker inte pa arkitekturen=)min sambo kan inte svenska mer an kommando ord till hunden.

bebben Elias mamma: staller samma fragor som Granada.

Saxen2: jag pratar bra spanska men absolut inte sa som jag pratar svenska.

• la perla

curro: jag aker alltid med sterling och betalar mellan 150e-200e for mig alltsa denna gang vart det 300e med Amandas tillagg,avbokningsskydd osv..harligt med bio!

Vi har nu bestamt oss for att prova bo i sverige en tid mest pga jobb for min del (bor pa fel sida av malaga). Att ha tva fasta inkomster ger myyyccket trygghet=) vi hyr ut huset och funkar det inte ar det bara att flytta tillbaka,bast att prova innan Amanda borjar i skola osv.. men mina kanslor ar som sagt 50/50 sa langta hit kommer jag garanterat gora men det ar ett bra tag kvar har tankt till nasta var..mycket kan handa o andras innan dess=9

• la perla

sofiaejeblom: efter v 40 gor dom en gynundersokning efter varje CTG (tror jag det heter pa svenska)och kollar om man ar oppen el ej,man kan ju vara oppen utan att veta om det och ar det mer an 3-4cm sa laggs man in=) Jag gick over en vcka men jag fick varkar och akte in, dom kollade om jag var oppen och det var jag 4cm,da fick jag aka ner pa forlossningen och dar tog dom hal pa fosterhinnan och sen var det igang! (epidural forstas!) tycker det kanndes bra att det gick sa fort utan att behova ligga plagandes i smartor i onodan=)ar supernojd med forlossningen. Det var pa Carlos haya i malaga.

• la perla

Det kommer nog ga jattebra! ska du ta epidural? vet du om det blir en flicka el pojke? Snart kommer lilla underverket for det ar precis vad det ar!!Jag tyckte oxa tiden gick sakta de sista veckorna men helt plotsligt slar det till=)och nu gar tiden fort istallet..for fort..

• la perla

sofiaejeblom:spannande..undra vad det blir=) ja jag tog epidural men jag fick ingen bedovning pa skinnet innan..men jag kande inte alls nar dom satte epiduralen, hade valdigt ont av varkar da.Haller med om att det ar varldens basta uppfinning!!

Svar på tråden Vi i Spanien