• llama

Vi i Spanien

Min son har dubbelt medborgarskap! Vi fyllde i papper på konsulatat och sedan när vi kom hem och skulle besöka BVC så hade de fått min sons personnummer! Detta hände i somras och vi har fortfarande inte fått något brev om det.. Är inte det lite konstigt!?
    (Jag är fortfarande skriven i Sverige)

• llama

Jag tror faktiskt att biberon de cereales är som välling och papilla är som gröt, det är bara det att här tillsätter man mjölk och i sverige är mjölkpulver redan tillsatt!

• llama
    lottizm skrev 2008-01-25 08:36:35 följande:
    en väldigt stor skillnad är väl att det är hysteriskt mycket socker i alla cereales i Spanien, och det är det inte i välling. sen blir konsistensen inte riktigt samma heller. min son får havregrynsgröt nu, och han dricker inte alls ur flaska längre så vi slipper cereales med socker nu.
    Det finns sockerfria cereales på bio butiker, jag har en som heter el granero.... min son tycker mýcket om det!
  • llama

Ja, släkten ja, de är ju snälla som sagt, men de här med amningen, inget socker, ta upp sonen när han gråter, och pälsa på barnen kan bli lite problematiskt. Nu är äntligen sonen 9 månader så nu är det bättre, mén de 3 fösta mån var hämska!

• llama

Min svärmor blev arg på mig för att jag ville prata svenska med min son för hon var helt övertygad om att då skulle han inte lära sig spanska.....
    Som tur är har folk i hennes omgivning fått henne att förstå att så är inte fallet.

• llama

Jag födde på ett "seguridad social" sjukhus och jag var hel nöjd. Det enda som var jobbigt var att min son föddes 1 maj= helgdag kl 01 på natten. Ni kan ju tänka er hur många som kom och hälsade på samma dag..

Sen den hämska berättelsen om flickan som de tog på carrefour eller var det var, vad hämskt, här uppe i Catalonien har man inte hör något om det, har det varit på nyheterna?

• llama

Tänkte fråga hur ni har gjort med efternamnen på era barn.

Vi har först min mans efternamn och sedan mitt, vilket i spanien betyder att min mans efternamn är huvudnamn i spanien och i sverige är mitt efternamn huvudnamnet.

Det har vi gjort för att ordingen på namnen inte ska ändras, att vår son ska heta lika överallt, men det blir ju ändå konstigt, som att han ´har olika efternamn beroende på var han är.

Kan man göra något åt det? (Vi vill ju att han ska ha båda efternamnen)

Svar på tråden Vi i Spanien