• siesus

Vi i Spanien

Hej alla,

Lite nyfiken bara, vad använder ni för spanska märken till era barn?

Jag föredrar:
    Blöjor och toallitas: mercadona
    Ersättning: Blemil 1
    Barnmatsburkar: Nestle och Hipp

Vad ska man köpa för blöjor när man är i sverige? Ska hem i 2 veckor nu till jul. :D

• siesus

åh vad härligt, en hel månad! Min sambo kommer oxp till jul, men han har varit med förr... Ska bli jättekul, men jag är lite orolig för att hon ska bli sjuk. Hon är ju inte van vid bakteriefloran där, och alla är ju snoriga eller magsjuka i sverige på vintern...
    Gott med svensk julmat ska det bli!!!

Och med blöjorna, jag tycker jättemkt om mercadonas, nästan bättre än dodot, som jag tycker blir så "smuliga" så det är lite kiss i. När jag var hemma i somras så köpte vi libero, men jag gillade dem inte alls, de var stenhårda, så jag vet inte vad jag ska be mamma köpa för nåt... Jag använder toallitas och inte tvättlappar, tycker det funkar bra, men jag vet andra kompisar som använder tvättllappar och de tar med från sverige.

Ja vill såklart också göra barnmaten själv, men jag köper även fruktpureer på burk och har ifallatt, ibland finns inte alltid tid.

Maya har fått nytt smeknamn; spiken (gnäll-), shit vad nåt verkar jobbigt, tror på framtänder... Hoppas det hinner gå över innan sverige resan!

Jag har börjat lägga ut små videosnuttar på youube som man kan skicka länken till familjen o så, superbra. Om nån är intresserad kan man söka på Maya Pomar Lindqvist så kommer det upp. :D

• siesus

hej bizzy!
    Jag fick inte heller 2500 euros, hon föddes den 24 maj..... Min kompis som ska ha barn snart får 3500 euros, för hon är inte gift. orättvist ju!! Och jag tycker oxå du borde fått dem när pappan bott här....

Jaha, bara jag som gillar mercadonas blöjor....:D Jag tycker dem e jättebra ju!!

• siesus

sötkaka: GOD JUL själv, hälsar från soliga gran canaria!

sofiaejerblom:
    epidural (en BRA önskning enligt mig!)

alla andra: GOD JUL! hoppas ni får en underbar om inte vit jul iår!

• siesus

sofia ejerblom;

1.Me gustaría que mi pareja y tambien mi madre estuviesen presentes durante el parto.
    2.Quiero que me pongan la epidural. (tror inte det finns mkt annat att erbjuda....)
    3.Si fuese posible, me gustaría que mi madre o mi pareja cortaran el cordón umbilical.
    4.Quiero ayuda con la lactancia en cuanto sea posible.
    5.Quiero que me den el niño lo antes posible en cuanto haya nacido.
    6.Prefiero que no me hagan la episotomía, pero si fuese necesario y no tenga puesto la epidural, quiero que me den anestesia local.

Jag bad min gyn att inte klippa mig om det inte var helt nödvändigt, men det blev han ju tvungen att göra.... Oftast måste dem det, för det är ju bättre att bli lite klippt än att spricka... Speciellt vanligt när man har epiduralen också, men det e lugnt, jag brydde mig inte ett skvatt om han så hade klippt i alltihop, man vill ju bara få ut ungen!!! Och sen e det lite jobbigt efter, men det går över rätt snabbt. Allt e ju nytt och läskigt efter, så man har liksom inte tid att fundera så mkt på stygnen.

Hoppas det var lite hjälp, nån annan kanske har mer att tillägga..?

• siesus

que sera sera:
    Vad härligt med en liten Gabriel, vilket fint namn!!!

• siesus

hmmm alla har olika upplevelser vi förlossnigen. Det beror ju mkt på vilka som har skift just när det är dags; den supertrevliga eller ragghaggan liksom...
    Det skiljer väldigt från sjukhus till sjukhus här.

Min sambo var med hela förlossningen, även då sugklockan användes och jag blev klippt. Däremot kom hon ut lite kall (jag var så kokhet att jag tjatade om A/C hela tiden, så det var rätt kallt i rummet (ouuups!) så de lade henne på mig en liten stund, sedan låg hon typ 1 timme i kuvös och fick upp värmen.
    Det tog ju typ 20 minuter att sy, för min doktor sydde "innifrån", så jag fick aldrig några stygn utåt (svårt att förklara....), vilket var skönt, men det tog ju sin lilla tid.

Ang.förlossningsplaner har jag ingen aning när man lämnar in, fråga på nästa besök...

Jag kommer föda i spanien igen när det blir dags för en till, utan tvekan, jag har flera kompisar som har åkt till sverige för att föda, och det verkade ännu värre nästan...

Idag har vi varit på 6månads kontroll; 70cm 8,3 kg! BIG GIRL! Hon skrek som en stucken gris hela tiden, men allt var bra med henne.

:D

• siesus

ville bara önska er alla en FELIZ NAVIDAD, ifall jag glömmer det det sen. Åker hem på fre o äter julmat och lösgodis tills jag spricker!

• siesus

hej alla, hoppas ni haft en god jul! Jag är precis hemkommen från sverige, det var inget julväder men massor av god mat och allt annat man saknar! Maya har blivit riktigt bortskämd av mormor o morfar, idag är hon dööööögnällig, suck... dessutom kan hon nästan krypa, så nu får jag inte en lugn stund!

Jaja, GOTT NYTT ÅR!!!

• siesus

hej,dubbelt medborgarskap existerar inte som vissa har sagt, bara mellan spanien o vissa sydamerikanska länder, men maya har oxå medborgarskap i både sverige o spanien, hennes personnummer är "normalt" och vi fick det ifrån försäkringskassan när jag namnanmälde henne, men sedan blev hon utskriven. Jag vill oxå att hon ska vara både spansk o svensk, fast hon har bara spanskt pass, ser ingen anledning till att ha 2...

Jag pratar brar svenska med henne, pappan pratar bara lite svenska, men om vi är med folk så blir det ju lätt spanska, känns lite oartigt att prata så ingen fattar.... Har oxå "fixat" en massa barnfilmer plus musik på svenska, så när den tiden kommer så ska hon se allt på svenska (och läsa).

skuml83:
    Det finns nestle här, men inte NAN, om du e orolig så ta med dig. Barnmatsburkar fnns både nestle, hipp o andra, beroende på vart ni handlar. Kolla efter att det inte är nåt socker tillsatt, här vet man aldrig!men i barnmatsburkarna brukar det inte vara det. Välling finns INTE i spanien, så det får ni ta med.

• siesus

jag älskar att bo i spanien, skulle aldrig kunna flytta hem till sverige, fast jag tyckre det är underbart att vara där. men vädret, mörkret.... nej usch, inte för mig....

Visst finns det gånger jag hatar allt, men vem gör inte det? Min sambo skulle lätt kunna tänka sig att flytta till sverige, men inte jag! Jag har en massa spanska vänner, och har jobbat som flygvärdinna i 6 år,är nu tjänstledig utan planer på att gå tillbaka, tycker det är jättekul att kunna vara hemma på heltid med min dotter. Det skulle aldrig fungera att jobba, då vi båda har samma jobb o lika oregelbundna arbetstider. Jag föredrar att leva lite snålare.

Min spanska är nog ungefär lika bra som min svenska, och i sverige klagar alla på att jag pratar för fort!

Jag saknar mest familjen och maten (läs:GODISET), och självklart saker som bra dagis o öppna förskolan, men man kan ju inte få allt... Jag försöker åka hem så ofta som möjligt, och kan ju då mina biljetter kostar jättelite....;D Lite förmåner ska man väl ha?

Det där med amningen ombord har jag aldrig hört talas om att det ska vara förbjudet...E ungen hungrig så ska den väl äta??!! Och enligt min erfarenhet blir det jobbigare att flyga ju äldre de blir, min e nu 8 månader o en riktig vilding!!! Men hon har aldrig haft ont, man får se till att de suger på når när det är dags för landning så går det bra.

oj va långt... :D

Nu ska jag gå o kolla på den spanska sulertv:n utan reklam!

• siesus

Jani:
    Tack, och va kul att du kände dig "inspirerad" :D
    Det är alltid ekonomin som ligger bakom... Fan att det ska va så svårt att bli rik! ;D Lycka till med vad du än bestämmer dig för att göra...

Curro: haha, jag sväljer också en massa ord o hittar på en hel del.... ibland kan jag få slint o prata med min mamma på spanska eller med sambon på svenska.... Jag frågade mamma om hon hade nåt folio som jag kunde skriva på!!!! hahahaha, hon såg ut som ett frågetecken!!
    Om resande med barn; jag har ju ingen erfarenhet av större barn, jag menar att det var lättare att resa med maya när hon var 2-3 månder än nu (8 månader)... Det är ju full rulle hela tiden just nu, svårt att underhålla...:D

Nu ska jag ut o sola lite på terrassen, världens sommarväder idag!!

• siesus

dessutom är det alltid extra kul när man är hemma i sverige, man har semester, en massa folk att träffa, alla e glada att se en, om det är fint väder är det så underbart!!! Men som texten i den där låten säger;

"sommaren e kort....det mesta regnar bort..."

Men jag hatar oxå den där överdrivna värmen, finns inget värre än att vara tvungen att hänga på köpcentret hela dagen för lite sval luft!!

• siesus

sofiaejerblom:
    LYCKA TILL!!!!!!!!!!!!håller tummarna att det ska gå fort o smärtfritt! :D

Ang. försvunna barn... Jag tycker det är riktigt läskigt, dessutom bor jag ju på Gran Canaria där en del sånt har hänt det sista året.... Det känns inte alls kul, tur att hon fortfarande e liten och e som en liten fästing på mig... Sen när vi e ute p går så har jag 2 stora hundar (varav en grand danois) så jag tror inte att nån skulle våga komma fram till oss i första hand!

Ang barnvagnar så har Nina Kanin II rätt, t.ex på spanair så är det inget problem att ta med vagnen från spanien, men på arlanda e de så himla kinkiga o trångsynta med allt så där går det inte alls.

• siesus

sofiaejerblom: epiduralen gör inte ont att sätta in, man får ju dessutom bedövning innan, i skinnet där den ska stoppas in. Jag tyckte det kändes som man fick "elektriska impulser" över hela ryggen, men inte ont alltså. Världens bästa uppfinning tycker jag!!!

• siesus

hej sabine1984!
    De säljer vagnar på alla de stora hipermercadosena, typ carrefour, alcampo, i varierande prisklasser, det beror ju på vad du e ute efter. Men ta en runda dit när ni kommer ner så hittar du garanterat når för dig.

Svar på tråden Vi i Spanien