Inlägg från: Nina Kanin II |Visa alla inlägg
  • Nina Kanin II

Vi i Spanien

Tack för infon Augustiblomman!

Jag är inte spanskmedborgare, är det nagon som är det?????

Bizzy: jag spyr bara jag ser köerna när det är rea. Köpte iaf en väska pa Mango. Skall passa pa att kolla lite i morgon fm när det inte är sa mycket folk.

♥ Gull-Ivar ♥
  • Nina Kanin II
    Augustiblomman: Vi var oxa till konsulatet och fyllde i papper om namn och sa precis som bizzy. Klart att din son är svensk om du är det. Vi fick vanligt personnummer till Ivar eftersom vi fortfarande var skrivna i Sverige. Vi fixade ett svenskt pass till honom i somras när vi var hemma i sverige för det var enklare än att trixa genom konsulatet.
    En sak tyckte jag var konstig, pa födelseort sa star det var församling i Sverige fast det är ju fel eftersom han är född i spanien.
    ♥ Gull-Ivar ♥
  • Nina Kanin II

Exakt, barnen har alltsa tva nationaliteter. Ivar har tva pass. I det spanska star det att han är `pansk och i det svenska star det att han är svensk.

llama: vi fick inte heller nagra papper hemskickade varken fran ambassaden eller fran skatteverket men jag hade varit i kontakt med försäkringskassan och de var dom som skickade papper där Ivars personnummer stod med. Iom att jag redan visste sa brydde jag ju mig inte om att höra efter men det är ju helknäppt att de inte skickar nagot papper.

♥ Gull-Ivar ♥
  • Nina Kanin II

la perla: om hon är född i spanien sa maste hon registrera henne/göra en namnanmälan via konsulat/ambassad, sedan kan man fixa pass nár man kommer till sverige men hon maste ha ett personnummer eller ett samordningsnummer först.
    Jag pratar alltid svenska med Ivar när vi är hemma men när vi är med andra folk sa blir det mest spanska. Min man pratar svenska.

Granada: Men sa har inte Ivar han har sina vanliga siffror 061211 sa det är ett personnummer. När vi flyttade till Sverige sa fick min man ett samordningsnummer 780282 och det var skitbökigt för tex när doktorn skulle skriva ut medicin till honom sa sa han att 82 kan man ju inte ha och vägrade först att skiva recept och vi fick fórst inte fixa nagon olycksfallsförsäkring för de kunde inte skriva in honom i systemet.

♥ Gull-Ivar ♥
  • Nina Kanin II

Sofia: Tyvärr sa kan det nog bli som för mig att ni blir utan barnbidrag och föräldrarpenning. Vi flyttade till spanien när jag var i fjärde manaden och da hade jag jobbat i sverige fram tills dess och sedan var jag fortfarande skriven i sverige men jag blev nekad bade barnbidrag och föräldrarpenning eftersom jag inte bodde i sverige.
    Vet inte hur det fungerar här i spanien när man inte är gifta men du maste registrera/göra en namnanmälan via konsulat eller ambassad, eftersom du är svensk sa blir barnet oxa det och eftersom det föds i spanien sa blir det oxa spanskt.

♥ Gull-Ivar ♥
  • Nina Kanin II

Oj, vad spanjorer kan!!!!

Min svärmor är jättesnäll och ställer alltid upp och hjälper till. Det som jag tycker är jobbigast är oxa det att hao är sa h¨gljud och skriker aiiii mi niño!!!! hela tiden och när Ivar börjar grata sa överröstar hon honom och skriker NO, NO NO!
    För 10 ar sedan och i början pa relationen med min man sa var det alltid sa efter söndagsluchen hemma hos svärmor sa drog svärfar, svager och svägerskan upp en cigg. Jag är ganska tuff när det gäller att säga vad jag tycker sa jag gjorde klart att hemma hos mig var det rökfórbud och efter nagot ar sa slutade först svärfar och svager och svägerskan röker bara ute och pa sin balkong. Om folk röker sa vägrar jag ga hem till dem med Ivar och det är väldigt, väldigt sällan som jag besöker cafeer och barer med honom.
    När det gäller säkerhetsbältet sa var det ju oxa sa för 10 ar sedan att ingen hade pa sig det men svensk som man är sa har jag predikat och predikat och nu skulle ingen vaga aka med Ivar utan bilbarnstol (fast farmor tycker ju att det är viktigare att barnet inte skriker än att det aker säkert i bilen fast hon skulle aldrig vaga trotsa mig när det gäller sadan saker för da skulle hon aldrig fa ha Ivar mer).
    Vi bor 30 mil fran svärmor vilket är bade bra och daligt. Det var bra när jag skulle föda för da tog det ju nagra timmar innan de kom hit.
    Imorse sa svärmor till min man att han inte skulle ta med sig Ivar ut när han gick morgonpromenad med hunden fö det var ju alldeles för kallt. Iofs sa bor vi i norra spanien men hur kallt kan det vara 6-7 grader. Kan tillägga att han följer alltid med Pappa ut pa morgonen vilket väder det än är.

♥ Gull-Ivar ♥
  • Nina Kanin II

La perla: det kommer säkert att ga finfint pa planet. Jag har flygit med sonen när han var 7 man och 1 ar och det var lättare första gangen för da var han mycket lättare och jag kunde  ha honom i bärselen. Den är skitbra fór man kan tom ga pa toa och ha ungen med sig. Jag ammade vid start och landning och det är ju för tusan självklart att man ska fa amma. Första gangen satt jag bredvid en anna mamma som hade sina tre barn och man bakom oss och jag fragade henne om hon hade nagot emot att jag ammade. Om nagon skulle säga ifran sa be att fa sitta själv sa att du inte stör men det är väl klart att ditt barn skall fa mat.

curro: Jag kände igen mig själv när du beskrev hur du väntade pa växeln i mataffären och doften av grvbröd.

♥ Gull-Ivar ♥
  • Nina Kanin II

Här uppe i norr sa flyger bara Spanair och Iberia sa vi kommer inte undan sa billigt. När vi flög hem i jul blev det runt 550 Euro för oss tre. Fast sa farligt är det ju inte.

♥ Gull-Ivar ♥
  • Nina Kanin II

Med Spanair far man ha med sig vagnen till gaten här i Spanien men pa Arlanda far man inte det eftersom det är en bestämmelse pa flygplatsen.

Hej Sofia! snart är tiden inne. Det är nog lite olika hur länge de väntar med igangsättning beroende pa var man bor. Här hos mig är det 10 dagar som gäller. Lycka till! Gick det bra med ditt brev?

♥ Gull-Ivar ♥
  • Nina Kanin II

llama: vi har gjort som ni, alltsa det naturliga i spanien. När vi gjorde namnanmälan sa förklarade tanten pa ambassaden att i sverige sa skulle pappas namn bli ett mellennamn och mellannamn star skrivet tillsammans med förnamnen i passet. Jag tyckte att det var jättedumt men att det ända var det bästa sättet. Men när vi gjorde det svenska passet sa hade de satt bade pappas och mammas namn som efternamn sa det ser likadant ut som i spanien.

Granada: det var det dummaste jag hört! Vada inte tre namn! Jag känner en kille som heter Armand Javier Valentin och det är ju tre namn. Men det beror nog lite pa personalen pa Registro Civil. När min man skulle ga och registrera Ivar sa sa tanaten först att Ivar kunde han inte fa heta för det var ju inget namn. Min man blev asförbannad och bad att fa prata med chefen och hela fadderullan. Tillslut gav de sig.
    Här kan man ju heta typ Maria de los Angeles, hur manga namn är det? Eller bara en sadan sak att män kan heta Maria och kvinnor Jesus eller Jose. Men jag kan ge mig fan pa att jag inte far kalla min son för Sofia tex.

♥ Gull-Ivar ♥
  • Nina Kanin II

Jani: jag jobbar inte.

jag födde oxa pa statligt sjukhus. är nöjd med min förlossning förutom att jag bara fick ligga ner hela tiden. Det värsta var oxa som curro sa , familjen till tjejen som jag delade rum med, de var dár typ 5 personer hela dagen eftersom tjejen madde sa da´ligt efter att ha blivit snittad.

Curro: Ang. dalig frukost sa haller jag med. Jag lag 4 dagar eftersom jag blev inlagd 2 dagar innan förlossningen började pga högt blodtryck. (tur att ungen ville ut snabbt för annars hade jag kanske blivit kvar i en vecka). Jag brukade spara brödet som jag fick till middagen och sa bad jag att fa en extra marmeladburk pa morgonen. Blev iaf lite mättare.

♥ Gull-Ivar ♥
  • Nina Kanin II

En sista liten grej innan sängen. Gar inte den här traden ut snart? är det nagon som vill starta en ny?????

♥ Gull-Ivar ♥
Svar på tråden Vi i Spanien