Inlägg från: Kenzie |Visa alla inlägg
  • Kenzie

BARF!!!

Ts: Hm det där låter inte riktigt som en väl sammansatt barf-måltid (spec inte om du använder tonfisk på burk?). Innan man börjar barfa bör man läsa på enormt noga, näringslära kan vara rätt knepigt.

Gå in på www.jipotimas.se och klicka på information så hittar du bra information där.

Rottis77: I Sverige har man försvenskat förkortningen BARF och det går bra att säga Biologisk Anpassad Rå Föda.

Älskade Theodor 060329
  • Kenzie
    Stugan skrev 2007-11-12 20:42:09 följande:
    jodå,läs här:detta gäller både katter och hundar:www.enskedehk.se/barf.html

Jag hittar ingenstans där det står om tonfisk på konserv? Den är ju, hur som helst, tillagad och det är meningen att djuren ska äta rå föda.

Isbergsallad är väl förresten den salladssort som innehåller minst näringsämnen, så den kanske man borde skippa?

Älskade Theodor 060329
  • Kenzie
    Stugan skrev 2007-11-12 21:39:00 följande:
    hur tänker du,tonfisk är väl ändå inte tillagat??
    Eeh tonfisk på konserv är tillagat. Har du någonsin sett hur rå tonfisk ser ut?! Inte är den grå iaf det vill jag lova.
    Älskade Theodor 060329
  • Kenzie

Ja okej tonfisk på burk kanske är mer rosa än grå, jag äter sällan tonfisk så där kan jag ha fel. Något jag däremot är helt säker på är att tonfisk på burk är tillagad, även tonfisk för katter.

Helt ärligt tycker jag att du borde läsa på mer innan du barfar dina katter.

Älskade Theodor 060329
  • Kenzie

Yes jag har läst i den och hittar ingenting om just tonfisk.
    Katter är förresten inte anpassade att äta fisk öht, dom är köttätare. Fisk bör man alltså ge med måtta.

Älskade Theodor 060329
  • Kenzie

Men var har du läst att det är bra att ge katterna tonfisk på burk?

Älskade Theodor 060329
  • Kenzie

Tonfisk = tillagad fisk. Tillagad fisk är okej att ge katten ibland men mycket näringsämnen försvinner vid upphettningen. Det är mycket det som barf handlar om, att man ska ge djuret en så naturlig föda som möjligt.

Tonfisk bör man bara ge katterna som godis någon gång då och då, inte till måltid. Ska man ge katten tonfisk bör man köpa kattunas tonfisk eftersom den är speciellt anpassad för katter. Tonfisk för människor är på tok för salt för en katt.

Älskade Theodor 060329
  • Kenzie
    Stugan skrev 2007-11-12 23:02:45 följande:
    kan matilda ge sina katter tonfisk anpassad för människor så kan jag!
    Jag väntar fortfarande på en länk där Matilda skriver att hon ger sina katter tonfisk för människor.
    Älskade Theodor 060329
  • Kenzie
    skorpionen80 skrev 2007-11-13 14:26:24 följande:
    Dock så ger hon dem inte tonfisk som en del av fodret, utan gnider in ben med det så att katten känner doften.

Precis! En jäkla skillnad mot att ge det som en del av en måltid.

Stugan: Fortfarande så får jag känslan av att du faktiskt inte vet särskilt mycket om barf. Klart att man inte behöver göra det överdrivet svårt för sig men man ska iaf veta vad en katt behöver och inte bara ge den något för att de blir enklare så.

Älskade Theodor 060329
  • Kenzie
    Stugan skrev 2007-11-13 14:50:02 följande:
    läser du inte innan du svarar eller?följer man grundmallen och varierar köttet så räcker det!!

Jo tack jag läser innan jag svarar.

Och jag står fortfarande fast vid vad jag sagt. Det kan vara bra att veta lite om näringslära när man ska barfa, annars är det lätt att katten inte får i sig allt den behöver trots att man varierar köttet.

Älskade Theodor 060329
  • Kenzie
    Stugan skrev 2007-11-13 14:55:42 följande:
    men är du knepig eller,jag går efter matildas råd,hon är uppfödare och har en låååång erfarenhet!
    ´
    Varför skulle jag vara knepig? Snarare frågvis.
    Det blir nog jättebra om du följer hennes råd, men fortfarande kan du inte få mig att tro att hon ger sin katt burktonfisk som huvudmål. Det i kombination med isbergssallad och majs låter inte alls som en näringsriktig måltid för en katt.
    Älskade Theodor 060329
Svar på tråden BARF!!!