-
kan matilda ge sina katter tonfisk anpassad för människor så kan jag!Kenzie skrev 2007-11-12 22:40:11 följande:Tonfisk = tillagad fisk. Tillagad fisk är okej att ge katten ibland men mycket näringsämnen försvinner vid upphettningen. Det är mycket det som barf handlar om, att man ska ge djuret en så naturlig föda som möjligt.Tonfisk bör man bara ge katterna som godis någon gång då och då, inte till måltid. Ska man ge katten tonfisk bör man köpa kattunas tonfisk eftersom den är speciellt anpassad för katter. Tonfisk för människor är på tok för salt för en katt. -
då måste jag fråga dig om du tycker dina fläskkotletter är äckliga? för det är ju vanligt kött man ger dem..skogstjärna skrev 2007-11-12 23:10:06 följande:Ni som ger era djur BARF, tycker inte att det är äckligt? Vet att det massa "äckel" i torrfoder oxå men då slipper jag iaf se det Jag ger djuren här hemma mest torrfoder med har tänkt att gå över till BARF mer eller mindre helt. Hunden fick ett ben idag och både hunden och katten fick rå fisk. Men då får killen mata de, jag mår illa! -
ok, här har du tråden där matilda ger tonfisk.Kenzie skrev 2007-11-13 09:41:41 följande:Jag väntar fortfarande på en länk där Matilda skriver att hon ger sina katter tonfisk för människor.
användarnamn: matilda. -
tråden där matilda ger tonfisk:
naturalcat.forum24.se/naturalcat-about501.html -
sedan kan ni ju läsa denna tråden oxå.
naturalcat.forum24.se/naturalcat-about456.html
precis som matilda skriver där,så beror det ju på hur mycket man själv vill veta.
för mig räcker grundmallen:
60% kött
- 10% ben
- 10% lever
- 10% hjärta
- 10% "övrigt"
-
Kenzie skrev 2007-11-13 14:48:34 följande:Precis! En jäkla skillnad mot att ge det som en del av en måltid.läser du inte innan du svarar eller?
Stugan: Fortfarande så får jag känslan av att du faktiskt inte vet särskilt mycket om barf. Klart att man inte behöver göra det överdrivet svårt för sig men man ska iaf veta vad en katt behöver och inte bara ge den något för att de blir enklare så.
följer man grundmallen och varierar köttet så räcker det!! -
matilda har räknat på alla ingredienser och på så sätt kommit fram till en "grundmall"
följer du denna behöver du inte vara rädd varesig för brister eller överskott.
grundmallen ser ut såhär:
60% kött
- 10% ben
- 10% lever
- 10% hjärta
- 10% "övrigt"
ett annat förslag som matilda godkänt är det här:
blanda en Klass korv (500 gram) med en Jipotima kattkorv (350 gram).
Klass-krossen består av 5% lever, 5% hjärta, 40% övriga inälvor och 50% "putskött"
Jipotimas kattkorv består av 30% hjärta, 35% "halsben" och 35% "halskött"
Det skulle ge följande fördelning på 850 gram
250 gram putskött 29,5%
200 gram övr inälvor 23,5%
130 gram hjärta 15,3%
125 gram ?halskött? 14,7%
120 gram ?halsben? 14%
25 gram lever 3%
Det skulle betyda att röran måste kompletteras med cirka 25 gram lever, men inte med kalcipos och mineralsalt? Eftersom "halsbenen" ger ett beninnehåll på 14% Tänker jag rätt?
matilda svarar:
Du tänker helt rätt.
läs tråden själva:
naturalcat.forum24.se/naturalcat-about394.html
-
Kenzie skrev 2007-11-13 14:54:04 följande:Jo tack jag läser innan jag svarar.men är du knepig eller,jag går efter matildas råd,hon är uppfödare och har en låååång erfarenhet!
Och jag står fortfarande fast vid vad jag sagt. Det kan vara bra att veta lite om näringslära när man ska barfa, annars är det lätt att katten inte får i sig allt den behöver trots att man varierar köttet. -
kika här,här är receptet för dig som vill börja på en gång me kattmat enligt barf!
recept klara att börja användas,hur enkelt som helst!!!
www.swecat.com/v4/artiklar/BARF%20kattmatsrecept.php -
och här har vi barf för hundar:
www.pinscher.nu/mat/mat1.htm -
tror det va någon annan som ej va påläst!
-
hej!
ja, varför sk katten äta grönskaer och frukt och nötter?
kanske för att det innehåller viktiga näringsämnen?
Näringsämne Råvaror
Protein Kött, fisk, ägg
Fett Kött, skinn, fisk, ägg, nötter, oljor
Kolhydrater Vegetabilier, organ, ägg
Arginin Animaliskt fett
A-vitamin Kött (i synnerhet i lever), oljor, ägg, grönsaker, kelp, frukt
Biotin Ägg, fisk, kött, frukt, kelp
C-vitamin Grönsaker, frukt, kelp
D-vitamin Kött, ägg, ben, fisk
E-vitamin Ägg, fisk, kött, grönsaker, kelp, vegetabiliska oljor
Folsyra Fisk, ägg, frukt, grönsaker, kött
Fosfor Kött, ägg, fisk, kelp, ben
Jod Ägg, fisk, kelp, kött, ben
Järn Kött, grönsaker, ägg, fisk, kelp
Kalcium Ben, grönsaker, äggskal
Kalium Fisk, kelp, kött, frukt, grönsaker, ben
Klor Ben
Kobolamin, B12 Kött, ägg
Koppar Fisk, kelp, kött, grönsaker
K-vitamin Ägg, fisk, kelp, grönsaker
Magnesium Fisk, kelp, ben, frukt, grönsaker
Mangan Ägg, bär, kelp, kött, ben, grönsaker
Natrium Ägg, kött, ben, fisk, kelp, grönsaker
Niacin, B3 Kött, ägg, fisk, grönsaker
Pantoténsyra Ägg, kött, grönsaker, fisk
Pyridoxin, B6 Ägg, kött, nötter
Riboflavin, B2 Kött, ägg, grönsaker
Selen Ägg, fisk, kött, kelp, ben, grönsaker
Taurin Kött (i synnerhet hjärta), ostron, musslor
Tiamin, B1 Ägg, kött, grönsaker
Vatten Kött, fisk, grönsaker, ägg
Zink Kött, ben, ägg, kelp, fisk
DÄRFÖR ska man gefrukt och grönsaker, för att katten/hunden ska få i sig alla näringsämnen.
-
Bumbi mia skrev 2007-11-13 21:55:48 följande:
Din utfodring med tonfisk och sallad och majs är inte någon näringsriktig måltid för en katt.Om katten ska kunna tillgodose sig näringsämnena i grönsaker så måste man fin fördela dom, och antingen frysa el koka.jag körde det i mixer.och du behöver inte alls frysa eller koka det.
kokar du det försvinner ju näringsämnena!!! -
Bumbi mia skrev 2007-11-13 21:55:48 följande:
Din utfodring med tonfisk och sallad och majs är inte någon näringsriktig måltid för en katt.Om katten ska kunna tillgodose sig näringsämnena i grönsaker så måste man fin fördela dom, och antingen frysa el koka.jag körde det i mixer.och du behöver inte alls frysa eller koka det.
kokar du det försvinner ju näringsämnena!!! -
vad tror du det kallas RÅ föda för?? för att den är kokt eller??
-
Bumbi mia skrev 2007-11-13 22:17:47 följande:
Nä visst....Du verkar vara en riktig besserwisser. Utfodra dina katter efter dina tro om hur BARF fungerar, jag tänker inte lägga ner någon mer energi på dig.Ha en trevlig kvällnä, ta du och ring till matilda, det gjorde jag!