• Skräpis

Bara prata om...del 6

Vi fortsätter väl här.

Här kan vi prata om allt som rör sig i våra huvuden.

• Svar på tråden Bara prata om...del 6
  • jennsans

hej hej =) ska väl skriva nåt här igen jag med hehe
    alexander är väl ungefär lika gammal som elinmarias.. och jag är bara såååå sur på bvc sköterskan.. får se hur det reder upp sig med det.. han väger redan 7600 gr (30/10) och 63.5 cm lång.. min "lilla" kille hehe

allt han inte klarade på sista bvc besöket tror jag han klarar nu.. (typ 3 dagar efter eller nåt)
    men allt känndes så negativt vid senaste besöket så vill bara dit och knäppa henne på näsan nu!

känner lika som elinmaria att det är jobbigt.. hade det värre för ett tag sen.. lagt sig lite nu men kommer stunder jag tycker det är jättejobbigt än.. som de stunder när man inte riktigt förstår sig på att man faktiskt är mamma.. och tittar på bilder från när han var mindre.. vart tog tiden vägen?? har knappt några bilder från neo tiden.. var nog för chockad / deppad just då.. astrist!! så på sätt o vis saknar jag tiden men vill inte dit igen för det.. så är splittrad.. varför kunde man inte ta till vara på tiden mer??

hoppas ni har det bra ändå alla!
    kramisar från mig och alexander

• Skräpis

Japp med filmspya menar jag kaskadkräkning det bara sprutade ur munnen typ tre gånger i rad...
    Känner igen det där med att inget blev som man trott efter förlossningen. Jag väkte Daniel var 3:e timme dygnet runt för att amma de första typ tre månaderna och så kände jag mig snuvad på slutet av graviditeten och att få åka till förlossningen förberedd på att det skulle bli bebis... Det kan jag fortfarande känna ibland men nu med lite sentimentalitet över hur allt var. Har två kompisar på jobbet som är gravida, den ena ska få när som helst och den andra ska få i april så det ska bli roligt att följa. Måste gå, bajsblöja....

• knäppisen

UWO- sjukt att ni har fått vänta så himla länge på operationen. O blev ju opererad redan vid 4 mån och han hade inte ens problem. I Lund resonerar de tvärtom, bättre fixa till INNAN problemen uppstår. Skönt att det är ur världen nu i alla fall.

Jennsans - tyvärr är många bvcsköterskor inte så bra att hantera barn som faller utanför ramen för det "normala". Att uttrycka sig så att föräldern stärks i sin föräldraroll (och inte oroar ihjäl sig) är kanske inte allas starka sida. Så länge du ser att utvecklingen går framåt, om än lite långsamt, så var nöjd med det.

Att känna sig snuvad på graviditet, förlossning och bebistid är nog väldigt vanligt bland premisföräldrar. Det blir bättre med tiden. I alla fall jag har slutat tänka på det nu, visst, det var oerhört omvälvande, båda gångerna, men livet går ju vidare därute. Vi har ju alla fått ett (eller fler) mirakel och de är värda att vi tar vara på tiden med dem så vi inte efter ett år tänker, shit, var tog tiden och min lilla bebis vägen.

• jennsans
    knäppisen skrev 2007-11-14 09:03:53 följande:
    Jennsans - tyvärr är många bvcsköterskor inte så bra att hantera barn som faller utanför ramen för det "normala". Att uttrycka sig så att föräldern stärks i sin föräldraroll (och inte oroar ihjäl sig) är kanske inte allas starka sida. Så länge du ser att utvecklingen går framåt, om än lite långsamt, så var nöjd med det.
    jo då tror jag kan stå på mig rätt bra själv men direkt när man varit där är det inge roligt.. hon gjorde ju 4½ mån kontrollen i okorr ålder.. han kunde ju sakerna typ 1 vecka efter max.. så det känns ju bra nu men inte då..
    jag tänker redan nu efter 5 mån att vart tog min bebis vägen?? haha hur ska det bli om ett halvår till??
  • knäppisen

jennsanns: nästa gång du ska på "koll" på bvc, se till att få göra den i korrigerad ålder, det är så det SKA vara.

• Skräpis

Min BVC-sköterska gjorde koller och vaccinerade mitt emellan okorr och korr ålder och visst var det saker han inte kunde på kollerna som kom typ ett par dagar efter men det tror jag beror lite på att man blir mer uppmärksam på just de sakerna, det sägs ju att antingen utvecklar de motoriken eller talet eller bara växer

• jennsans
    knäppisen skrev 2007-11-14 10:35:41 följande:
    jennsanns: nästa gång du ska på "koll" på bvc, se till att få göra den i korrigerad ålder, det är så det SKA vara.
    o andra säger att det ska göras i okorr ålder.. ingen aning jag. men kan ju be o få lite längre emellan iaf..
  • ElinMaria

Ibland känner jag faktiskt att jag inte borde må dåligt eller tycka att det är jobbigt för vi har ju haft det väldigt lätt jämfört med de flesta andra som får prematurer. Vi var på neo en vecka, vilket jag förstått är ovanligt kort tid med tanke på när hon är född. Det har ju egentligen inte varit några komplikationer alls pga. att hon kom tidigt och amningen har funkat på så sätt att hon får i sig det hon ska och går upp i vikt. Jag känner så väl igen det där Jennsans säger att det känns som att man inte tagit vara på tiden tillräckligt. I början oroade man sig så mycket hela tiden och jag vågade inte ens gå ut första tiden och knappt bjuda hem folk heller. Vi har inte heller så mycket bilder från neo tiden och visst har vi tagit mycket bilder sen men inte dokumenterat tillräckligt. Jag köpte en bok där man ska skriva in saker om olika framsteg och så men har inte skrivit något i den sen jag köpte den när hon var drygt en månad. Min föräldragrupp börjar nästa vecka, då är hon fem månader! Fast det var delvis självvalt för att jag inte ville gå i en grupp med barn födda i maj och juni och så blev gruppen efter det försenad och börjar först nu. Ska sätta mig och skriva ner alla frågor till läkaren för annars glömmer man ju allt när man är där. Har lite ångest för hur det ska kännas att vara tillbaka på neo.

Idag ska vi till BVC. Jag gillar egentligen vår sköterska men senast sa hon att nu kommer hon mer och mer att sluta tänka på Linnéa som prematur. Hon menade att hon kommer göra sexmånaderskontrollen efter okorrigerad ålder. Det finns ju inte en chans att hon kommer ha kommit ikapp då och jag kommer nog mest må dåligt över att hon inte klarar det hon ska. Fattar inte varför de inte kan vänta lite så hon har en chans att klara det hon ska.

• Skräpis

Har haft tre jobbiga nätter... Daniel vill inte riktigt sova. Först var vi ju i Dalarna och då kanske det inte är så konstigt då vi inte var hemma och för att det var resesängen, men inatt var det värst då han sov i typ en timme och sedan vaknar och gallskriker och så höll det på från typ 01 till 06, kan ev ha varit magen så jag håller en t:e för att han sover bra i natt annars kommer jag att vara död imorgon.

Svar på tråden Bara prata om...del 6