Jag lixom skrev 2007-11-21 11:02:26 följande:
Hej tjejen!!!ja du, första dagarna är man ju sjukt öm så där märkte jag ingenting. När jag tog av mitt förband efter ca 3 dagar efter op så såg jag en markant skillan av det vänstra bröstet. Det såg konstigt ut, lixom "hängde" på ett konstigt sätt.Jag var mer öm i det bröstet men man vet ju inte hur det ska kännas, jag menar det var ju första gången..=)Iallafall, efter ca 1 vecka så började den värsta ömheten släppa i det högra bröstet medans muskeln (jag la bakom) på det vänstra kändes hård och spänd. Nästan som att den lixom krampade tag i implantatet.Tänkte att det kanske berodde på att jag är högerhänt och har börjat använda den muskeln mer än den vänstra.Kan kunde inte alls lyfta på armen någe högt alls på vänster sida.Det lixom stramade, klämde och krampade i det vänstra bröstet och i muskeln.Allmänt jätte öm plus att det såg konstigt ut.Det du känner behöver inte betyda någonting, höger och sida av kroppen både ser och beter sig olika och nästan jämt mognar det ena bröstet före det andra. Dom ligger lixom aldrig lika i läkningen...Men på något sätt visste jag redan från första början då jag fick se mitt bröst att något var fel, plus den här krampningen om implantatet.
Tack så mycket för din beskrivning. Blev lite lugnare av den.
För mig är det så här, sitter jag still i soffan har jag inte ont ALLS... allt känns kalas och jättebra. När jag är uppe och rör mig så börjar det bränna, pirra och svida i mitt högra bröst. Det vänstra känner jag knappt av alls.
Jag kan röra armarna rätt obehindrat förutsatt att jag inte lyfter dom för högt över huvudet.
Jag har ju fortfarande mitt bandage (eller tejp egentligen) kvar. Skall inte ta av det förrän till antagligen lördag då det gått en vecka. Och båda brösten känns väldigt spända och hårda (högra lite mer än vänstra) men dom mjuknar lite mer för varje dag.
Det jag är mest fundersam över är när jag är uppe och går, försökte gå en liten promenad med pojkvännens hund idag och det gick bara inte. Var tvungen att vända om hem för det brände så i mitt höger bröst. Innuti, och runt om hela bröstet. När jag kom hem igen och lutade mig tillbaka i soffan så slutade det svida och istället kändes det bara lite varmt och efter bara några minuter kändes det inte alls...
Min fundering är om jag ska strunta i att det gör ont och gå iaf eller om kroppen säger till mig att jag ska sitta still? Kommer det kännas likadant även om jag väntar några dagar?
Tacksam för alla svar jag kan få av er som kommit längre i läkningen...