• mcintosh

2 lander i forhallandet

hej Rolls,
    jag ar svensk och min make ar fran sydafrika fast vi traffades i england och har bott har i 3 ar nu. vi har en liten pa vag (om 2 veckor!) och aven om langtan att flytta hem funnits dar hela tiden sa blev den saaaa mycket starkare nar jag blev gravid. det ar ju det med att ge sina barn basta mojliga uppvaxt och denna lilla o ar ju lite val trang och fororenad for min smak... men samtidigt tanker jag att det kanske bara ar jag som forestaller mig att allt skulle vara sa mycket battre i sverige. det fanns ju en anledning att jag flyttade hit i forsta taget :S

Min man alskar sverige och kan tanka sig att bo dar men vi vet bada att det ar karriars-sjalvmord for honom att lamna England och sen ar det ju det dar med svenskan. sa vi har gjort en kompromiss och kommer stanna har i nagra ar till for att flytta innan det blir skol-dags (de borjar ju sa sabla tidigt har)- bli det till sverige eller nagot annat land. Dessutom sa kande jag for forsta gangen har om dagen hur jag faktiskt trivs har och att vara gravid i England ar kalas- har fatt battre bemotande av barnmorskor och service an manga av mina svenska vanner i Sverige.

Sa jag forstar hur du kanner, suget finns alltid dar och jag kan se de stora skogarna framfor mig och langta efter den svenska effektiviteten... men som Kathen sager, man far tanka pa vad som ar bast for ens lilla familj forst. men om ni nu tanker pa att skaffa barn sa ar det nog bast att ni reder upp allt innan for man andrar installning och prioriteter nar man vet att det kommer ett nytt litet liv till varlden.

• mcintosh

Rolls, jag kanner igen det dar med svenskan! min man var likadan, i borjan var vi jatteduktiga och pratade svenska en timme/dag och han var jatteinne pa att lara sig mitt sprak. men efter nagra manader borjade han gnalla om att han var for trott for svenskatimmen och blabla... sa det rann ut i sanden. nu sager han att det ar mitt fel att vi slutade for att jag inte pushade mer!! hade nog varit enklare om vi varit i en stad dar han kunde tagit lektioner men har i canterbury finns det ingenting. Googlar man svenskalektioner far man bara upp internetsidor om callgirls :) hoppas dock att hans svenska blir battre nu nar den lille kommer i.o.m att jag kommer prata svenska med barnet.

vad det galler mammagrupper och sa sa har dom massor faktiskt (i alla fall har i Canterbury) Vi har gjort alla gratis NHS klasser (amningsklass, foraldraklasser och active birth) och sen har jag traffat massor av goa tjejer genom pre-natal yoga och pre-natal aqua aerobics. Dessutom finns nagot som heter NCT som har kurser och annordnar kaffetraffar och loppisar for babygrejer... har inte involverat mig for tyckte det var nog med NHS men manga sager att de traffat massor av vanner och lart sig mycket genom dom.

Svar på tråden 2 lander i forhallandet