2 lander i forhallandet
Hej,
Jag lever sedan ca 10 år i Stockholm tillsammans med en fransman (som jag träffade i Frankrike) och våra två barn. Jag har turen att ha en man som stortrivs i Sverige så just din frågeställning om hur man väljer hemland när båda vill bo på olika ställen är inte aktuell i vårt fall. Däremot vet jag en hel del om att bo utomlands, har bott i USA och Frankrike och har jobbat mycket internationellt så jag känner ändå igen mig i er situation.
Jag måste säga att jag får lite "dåliga vibbar" av din mans krav på en anställning i Sverige, det känns lite som att han sätter upp så höga krav/villkor för en flytt för att vara säker på att det inte blir av (medvetet eller omedvetet). Varför är det t.ex. viktigt att lönen är minst lika hög som i London? Skatter, kostnadsläge etc. skiljer sig ju mycket mellan olika länder. Det viktigaste borde väl vara att det är ett jobb på "rätt nivå", dvs med lagom nivå på ansvar, befattning m.m. och att han får en korrekt lön med svenska mått mätt för den typen av tjänst? Om detta är så viktigt för dig och han har gått med på att pröva tycker jag faktiskt inte han kan ställa dessa lönekrav.
En stor vinst med att ha pröva att leva i varandras hemländer är ju att förståelsen ökar för den andra personen och för vad det innebär att bo i ett annat land. Jag och min sambo pratar båda flytande svenska och franska och känner till båda länderna. Jag tror att det underlättar vår förståelse av varandra också och faktum är att vi har ytterst få kulturkrockar. Jag inser sjävklart att alla inte kan lära sig varandras språk flytande etc., men för din kille kanske det handlar om att han faktiskt intresserar sig mer för den person han vill dela sitt liv med. Lär sig hennes språk, lär känna hennes land mer på djupet, förstår vad du lockas av i Sverige. Kan lite av din frustration bero på att han inte bryr sig tillräckligt mycket om varför Sverige är viktigt för dig?
Jag känner ju inte er båda, så jag spekulerar självklart fritt här. Men jag tror det är viktigt att du inte nöjer dig med några "halvhjärtade löften" om att bo i Sverige som din kille kanske utlovat för att ge er lite lugn och ro i relationen, det är viktigt att han spelar med öppna kort. Om Sverige aldrig kan vara aktuellt för er, måste ju du få en chans att ta ställning till det.
Lycka till!