• jina

Vätskande eksem bakom öron o öronsnibbar, prickar7småfinnar över hela ansiktet o bröstet-eksem/allergi?

4v. baby har haft illaluktande öron sedan nyfödd och upptäckte nyss att det avsöndras en gul vätska från örsnibben. Har tvättat o badat henne för jag trott att det var lukten av kräks/sur mjölk men inte förstått varför det inte hjälpt. Såg nu att det är eksemigt bakom öronen och fuktigt. Dessutom har hon helt täckt av prickar i hela ansiktet. Till en början var det "mycket hormonprickar" men nu är det tätt med torra fnasiga småfinnar som lätt spricker när man försiktigt skrapar lite på dem. Det har blivit värre för varje dag.
    storasyster hade exaxt samma symtom och fick sen skorv/mjälleksem över hela pannan ned till ögonlocken. Eksem på kroppen framförallt direkt efter bad. Hon föddes också men extremt torr hy vilket inte var så farligt med denna babben. Misstänker nu att mjölksallergi skulle kunna vara boven i bådas fall. Har druckit låglaktosmjölk sen hon föddes men inte unvikit andra "mjölkprodukter". Någon som har varit med om liknande?

• Svar på tråden Vätskande eksem bakom öron o öronsnibbar, prickar7småfinnar över hela ansiktet o bröstet-eksem/allergi?
  • Kickans mamma

Till öronen så se till att håll det tort tvätta med vatten det kan rinna bröstmjölk och spya dit. Jag använde även kroppspuder det försvinner med tiden.

Det är förmodligen hormonprickar prata med BVC om det är för besvärligt Ella fick så mycket så ögonen svullnade igen

• Venla

Jag hade när jag var yngre jätte besvärliga eksem bakom mina öron. Än vad vi gjorde så hjälpte det inte. Kortison lindrade bara. Helt plötsligt försvann de, men än i dag kan det helt plötsligt komma tillbaka. Om jag direkt när jaj märker att det börjar komma så får jag bort det om jag smörjar med kortisonsalva. Gör jag det inte direkt så är det ett helsike att bli av med. Jag har inte en aning om vad det beror på, men ekesemen påminner om de som du beskriver att din flicka har. Ingen läkare hittade någon orsak till dem.
    Jag har mjölkallergi, men det sägs att det inte har något samband.

Om du misstänker mjölkallergi hos barnet ditt så hjälper det inte med att använda laktosfria/fattiga produketer eftersom mjölkallergi och laktosintollerans inte är samma sak. Om det är laktosen så går det att byta till laktosfria/fattiga produkter, men om det är mjölkallergi så är måste man ta bort mjölkprodukterna helt. Det finns dock produkter som passar vid mjölkallergi.

Tag kontakt med en läkare, kanske en hudläkare eller något som kan titta på flickans besvär.

• uniMog

hm... jag fick såna eksem bakom öronen men det var pga nickelallergi.

• jina

Trodde också att det var pga spyor och mjök o därför tvättade jag henne morgon o kväll pga av lukten. Men örsnibben som utsöndrade gult "vätska" som hårdnade då?. Mer kristalliserad konsistens jämfört med öronvax, så det var det inte. Båda örsnibbarna alldeles knottriga också. Hela hennes ansikte knottrigt och fnasigt o täckt av dessa finniga utslag. Stackars liten. Lovar att det blir mjälleksem/skorv precis som hennes syster hade och sedan eksembarn...

• miss sara

jina:

Vi har en tråd här om eksem, som du kan titta in på om du vill...
    Skriver tråden strax

• Venla

gå till doktorn. Ju tidigare ni sätter in behandling destu bättre.

• Kickans mamma

jina

Det behöver inte bli som för hennes syster Ella har blivit av med sitt och har inget eksem, allgeri

• miss sara

Behöver penecilln för dom vätskande såren egentligen idag, innan det blir svårt att behandla.... Hoppas att det ordnar sig

• jina

Hon fick en receptfri salva -Cortomyk mot eksemet bakom öronen och det har hjälpt. Men i ansiktet är det värre. Torr, fnasig, rödflammig, knottrig och gula (eksem?)-skorpor i pannan och vid ögat, runt näsan i hakvecket. Fick rådet att smörja med mjukgörande typ Miniderm. Så fort hon blir varm som tex efter sömn ser det värst ut. Det är så torrt att man vill smörja men samtidigt verkar inte porerna kunna andas. Suck...

• tjips

"utsöndrade gult "vätska" som hårdnade" Detta tycker jag låter som herpesblåsor (munsår). Jag har själv herpes som kan bryta ut på tex hakan, näsan. Det är väldigt lätt att barn som har eksem smittas av herpes.

• jina

Vad läbbigt, men visst kan det se ut som herpes. Men akademiska i Uppsala sa inget om det uten att det var en blandning av skorv, eksem och hormonprickar. Ingen har eller kan ha smittat henne med herpes- och i hela ansiktet!!??

• flippertjejen

Min son är snart 8 veckor och han haft precis likadana öron som din dotter. Det var först fuktigt bakom öronen och dagen därpå var det gula sårskorpor bakom hela öronen. Jag tvättade med apotekets milda tvättcreme och smörjde med Miniderm och så försvann det. Det kom tillbaka efter någon vecka fast mycket mindre och bara bakom ett öra.

Vi misstänker också att Jacob reagerar på mjölk. Han har haft röda småprickar på bröst och armar. Efter han åt mjölkersättning (Nan 1) så fick han utslag som såg ut som myggbett över hela kroppen. Nu provar jag att äta laktosfritt sör att se om jag kan påverka hans hud.

Som du ser så har jag tyvärr inga svar att ge dig men jag meddelar dig om vi får reda på om hans symptom är mjölkrelaterade.

• tjips

Jag tror inte att det är herpes i hela ansiktet, men kanske på de ställen som vätskar sig? Jag har själv ingen erfarenhet av vätskande eksem så det kanske ser likadant ut. Väldigt många människor har herpes och ibland utan att veta om det, risken att smittas är stor.

• jina

Flippertjejen: Laktosintolerans kommer tydligen senare och är det mjölken så måste du om du ammar måste du helt avstå från komjölksprodukter 1-2 veckor för att se om det blir någon förändring. Jag gör det nu. Har inte märkt någon skillnad än på dessa 3dagar. Verkar bli värre när hon blir varm. Som om porerna inte riktigt andas. Nu har hon gula skorpor/skorv över hela pannan och lite gult/svullet under ena ögat. Det gula som vätskar sig sitter tom i örat! Men det är inte skorv.
    Hör gärna av dig och berätta hur det går för er! Har ni förresten själva eksem eller allergi? Det har vi. Hennes pappa hade kraftig eksem som liten och jag hade astma. Men det kom först efter ett år. Hoppas det ordnar sig !

• flippertjejen

Jag pratade med BVC idag och jag ska utesluta mjölk i en dryg vecka tills jag har nästa bvc-besök. Bvc-tanten trodde definitivt att vi nästa vecka kommer få en remiss till barnkliniken så att Jacob får pricktestas.

Varken jag eller min sambo har allergi eller astma. Jag är glutenintolerant men det är ju lite annorlunda. Hoppas verkligen att Jacob inte har ärvt det av mig.

Jag luktade nyss bakom Jacobs öra och det luktar verkligen inte mumma. Liten bebis ska ju lukta gott!!

Jag var på apoteket idag och kollade mjölkfri ersättning. Men det fanns bara pulver i typ 1 kg som kostade runt 170 kr så jag tänkte vänta och be att få det utskrivet på recept istället. Men det är ju bra att veta att det finns mjölkfri mjölkersättning.

• lixx

Hej,
    min flicka har precis samma problem som du jina beskriver. Det avsöndras gul vätska från örsnibben och jag tyckte det ser ut som eksem. Hon är även väldigt prickig i ansiktet och lite prickar även på bröstet.På BVC fick jag beskedet att det var hormonprickar, det på örat hade inte uppstått ännu. Ska kontakta BVC på tisdag och höra vad det kan vara. Skriv gärna hur det går för er om ni får något svar!

Liivi

• Kickans mamma

lixx det låter som det bara har blivit fuktigt bakom örat tvätta rent o pudra detta verkar va ett problem som många nyfödda har.

• jina

Barnläkare har konstaterat att det var/är s k skorveksem. Hon rekommenderade Mildison(ja, i ansiktet). Nu är hon så gott som bra. Inget gult men ibland blossar kinden upp och blir fnasig och illröd. Har fått rådet att smörja med Miniderm men det funkar inte -stänger bara in värmen, ju fetare salva desto värre. Aloe veras Gelé hjälper däremot och tar dessutom bort klådan.
    Har nu tagit bort plastade frottén i sängen. Den gjorde att hon svettades och blev varm på kinden hon låg på vänd neråt med eftersom hon sover på sidan efter amning (bredvid mig). Istället har jag lagt badlakan under lakanet ifall olyckan skulle vara framme.
    Jag har börjat äta mjölkprodukter igen även om jag låter bli att dricka mjölk. Hon visade inget på pricktestet mot mjölk men läkaren menade att hon ändå kan vara överkänslig. Utslagen kunde ha samband med det men som sagt-värmen var/är största boven.

Hur reagerar andra på varmt i sängen? Plastad frotté?

Svar på tråden Vätskande eksem bakom öron o öronsnibbar, prickar7småfinnar över hela ansiktet o bröstet-eksem/allergi?