• Loyden

Istället för min fula hatthylla!

Vi har nyss flyttat in i en underbar hyresrätt. MEN, det finns ett problem. I vår hall har vi en sån där extremt ful hatthylla i vit plast blandat med stål. *ush*
    Nu tänkte jag skruva ner den. Men nu har jag fått någon slags idétorka och kan verkligen inte komma på vad jag ska ha där istället. Vill ju egentligen inte ha någon hatthylla där utan vill ha det ganska luftigt.
    Tar jag bort den fula hatthyllan har jag ju en hel vägg att fixa. (dock inte hela vägen till golvet, då vi måste ha skohylla där)

Har ni några förslag får ni gärna komma med dem. Finns inga förslag som är dåliga. Jag tycker om allt ifrån enkelt och "rent" till knasigt och "extremt".
    Dem ska helst inte vara allt för svåra eller dyra då jag hade tänkt pilla iordning det idag! Nu när gubben ändå är borta!

Uppskattar alla svar!

• Svar på tråden Istället för min fula hatthylla!
  • Yrla

spänn upp ett lakan som "tapet"? Och kör in krokar?
    Kanske blir ganska coolt?

Loyden skrev 2007-11-14 13:25:39 följande:
    Oj nu var det mycket att svara på.. =) Chaplin: Jaa det blir väl något sånt jag får hitta på. Får kanske springa ner på stan och leta krokar. Yrla: Min första plan var att sätta upp krokar men var så sugen på att få göra något "annorluna".. Så det blev lite mer speciellt. Det värsta är att just den väggen har såååå ful tapet. Och måla om eller tapetsera om känns onödigt då vi inte ska bo här så där jätte länge. (kanske 6-8 månader till) Någon snabb lösning på att "dölja" väggen då? hehe.. Jenny 1976: Den var väldigt fin. Men tyvärr är den nog inte riktigt i våran smak..=( Men tack så jätte mycket för tipset!
  • Loyden

Ååå det lät spännande. Kommer jag inte på något "enklare" att göra så här direkt idag så får jag nog planera ut något liknande din idé.. Var bara sååå sugen på att få bort skiten så fort som möjligt! =)

Bluescreen skrev 2007-11-14 13:26:01 följande:
    Jag designade och gjorde min egen. Tog en ekplanka (stavlimmad, ursnygg) och köpte sex stycken vanliga krokar i borstat stål samt en klassisk tre-i-en-hängare (ni vet en sån där med tre krokar i olika längd, som man kan flytta) som jag satte på. Jättesnygg
  • Yrla

om du inte måste göra det nu så kan du väl köpa färg och måla snabbt? tar inte lång tid och kostar inte mkt

• Bluescreen

Förstår det, det var så min föddes. Det är enkelt och ganska billigt faktiskt, en planka kan man nog ragga upp billigt på närmsta snickeri, de brukar ha lite spillvirke, och de borstade hängarna kostade kanske 200 - 250 kronor allt som allt på COOPS byggavdelning. Fick dessutom en "hylla" som ingen annan har!

Loyden skrev 2007-11-14 13:27:32 följande:
    Ååå det lät spännande. Kommer jag inte på något "enklare" att göra så här direkt idag så får jag nog planera ut något liknande din idé.. Var bara sååå sugen på att få bort skiten så fort som möjligt! =)
  • julmusten

Jag har alltid haft krokar som hanger pa vaggen. Det blir inte sa himla luftigt och ledigt som man tror. Det blir faktiskt ratt sa cluttered.

Slang upp en spegel och stall en san dar stallning brevid som man kan hanga klader pa, (jag har varit uppe sen kvart i fem sa jag kan inte komma pa vad det heter just nu ).

• Loyden

Nu blev det mycket att svara på igen.. Ni är för snabba ! =)

Yrla: Men om jag målar den delen av hallen måste jag måla hela. Och då kommer förarbete till. Och även den biten att alla djur måste vara instängde för att inte dra deras små håriga kroppar mot dem nymålade väggarna. =) Men det är självklart något jag tänkt på mycket.

Bluescreen: Ja, jag får väl fixa mig lite material och göra något eget själv. Om jag inte bara smäller upp tusen krokar på väggen. =)

julmusten: Jaa det hade jag ju faktiskt kunnat göra. Men hmm. Då blir det till att ha den där fula stål/plast saken i hallen till helgen. =)

Tackar sååå extremt för era svar! Jätte roligt att ni skriver!
    Hoppas ni skriver massa,massa mer! =)

• KAH

Hej TS, jag blir glad för dig och din lägenhetsskull att du tog bort den där hemska hatthyllan. Jag vet precis vilken du menar och ja, det är ju inga stilbildande möbler direkt

Först och främst: hatthyllor eller skohyllor är ju inte det snyggaste Gud skapat direkt, men ack så praktiskt.
    Hittade efter många turer en hatthylla på Indiska, som inte lika snygg ut på bild som den gör IRL men här är den i alla fall:

indiska.com/system/search/product.asp

Den är liten och mörk och smälter bra in. Dekorera hatthyllan lite, det är oväntat snyggt. Vik en fluffig filt i någon fin jordig färg och lägg ovanpå, eller ihopvikbara lådor (som du kan förvara vantar och dylikt i) typ:
    www.ikea.com/se/sv/catalog/products/30094851

Mitt tredje alternativ är att ha en stor oljemålning där istället och förvara ytterkläder och vantar i en garderob och en snygg hallbyrå istället.

Lycka till med den nya lägenheten, det är ju så roligt att inreda!

• Loyden

Hej på dig!
    Tack för det lååånga svaret. =)

Jaa den var verkligen fin. Jag tycker om allt som är mörkt!
    Det värsta är att vi har en kanon garderob direkt i hallen man hade kunnat hänga jackor i. MEN, damen (tanten) som bodde här innan har haft något lurigt där inne. Antagligen extremt gamla möbler. Så hela garderoben luktar unket,gammalt och jaa konstigt. Och jag lyckas inte få bort den här hemska lukten!
    Och jaa jag är såå glad för "vår" skull att jag tog bort den.Hehe. Den är ju bara såå hemsk. Det var även lite sprejat galler på den.ÅÅ mår dåligt bara jag tänker på att den faktiskt fick hänga där ett tag! =) Av någon konstig anledning fick jag för mig att köpa två såna här hyllor

www.ikea.com/se/sv/catalog/products/50103086

och la dem brevid varandra. Herregud! Vad tänkte jag på! Och nu kan jag inte ta bort dem för då blir det helt tomt i hallen. haha.

Om jag ska förklara enkelt så är vår hall format som ett L . Man kommer in och har en "liten" hall där man hänger jackor. Sen fortsätter hallen till höger som en längre gång. Ååå panik! Får verkligen inte till det! =)

KAH skrev 2007-11-14 13:35:45 följande:
    Hej TS, jag blir glad för dig och din lägenhetsskull att du tog bort den där hemska hatthyllan. Jag vet precis vilken du menar och ja, det är ju inga stilbildande möbler direktFörst och främst: hatthyllor eller skohyllor är ju inte det snyggaste Gud skapat direkt, men ack så praktiskt. Hittade efter många turer en hatthylla på Indiska, som inte lika snygg ut på bild som den gör IRL men här är den i alla fall: indiska.com/system/search/product.asp är liten och mörk och smälter bra in. Dekorera hatthyllan lite, det är oväntat snyggt. Vik en fluffig filt i någon fin jordig färg och lägg ovanpå, eller ihopvikbara lådor (som du kan förvara vantar och dylikt i) typ:www.ikea.com/se/sv/catalog/products/30094851Mitt tredje alternativ är att ha en stor oljemålning där istället och förvara ytterkläder och vantar i en garderob och en snygg hallbyrå istället. Lycka till med den nya lägenheten, det är ju så roligt att inreda!
  • Thursday

Vi har satt upp vita väggskåp (Ikeas faktum) högst upp under taket. Under dem har vi fäst en klädstång och så krokar på väggen. Funkar finfint och bidrar till att minska röran eftersom man stänger in alla vantar/mössor/halsdukar. De flesta märker inte ens att det sitter skåp däruppe eftersom det smälter in i väggen.

• ming

Kan du inte skaffa en sån där rockhängare? Eller vad heter de?

• VIP

julmusten, precis en sån hatthylla med tillhörande underhylla har vi hemma, köpta i sverige

men nu letar jag också efter nåt annat att ha i hallen.

pratade med en kompis som haft massa krokar men som tröttnat på det för det ser alltid stökigt ut. synd för det var nåt sånt jag hade tänkt.

nu tänker jag att jag ska ha ett grunt skåp där man kan hänga på krokar men ändå stänga till så det ser rent och fint ut.

nån som sett ett billigt och snyggt sånt?

• Nena72

Jag tycker att det är snyggast med vanliga svarta typ smideskrokar som finns på ikea, undrar om det inte är leksvik.
    Har själv en sån gammal ful hatthylla just nu men vi ska totalrenovera till våren och då blir det  andra bullar av Flört

• smålandstös

Angående krokar Leksvik från IKEA
    Det finns ju både bara krokar & sen krokar som sitter fast på bräda.
    Vi ska köpa de som sitter på en bräda. ( Leksvik Hängare)

Svar på tråden Istället för min fula hatthylla!