• Labanlaban

Kan en kladdkaka vara för kladdig?

Tog precis ut en kladdkaka efter 10 min på 210 grader och den känns riktigt riktigt bra, mmmm.. Min fråga lyder: kan en kladdkaka vara för lös? (då det ändå är kladdet som är godast) Tar du helst en bit i mitten eller i kanten?

• Svar på tråden Kan en kladdkaka vara för kladdig?
  • FiaÅkotten

om den får stå i kylen och "sätta" sig så kan den inte det men jag är inte så förtjust i såna där supertunna saker.

• Helena77

Jag tycker att den kan vara för lös.
    Den ska ju vara kladdig men inte rinnande.Snarare seg.

• W W

Ja, den kan vara för kladdig.. kladdkaka ska var seg o inte kladdig då är den som bäst enligt mig..

• Perniilla

Jag vill att kladdkakan ska vara fast, men ändå lite seg på nåt sätt..man ska kunna äta den med handen enligt mig..har alltid fått för lös kladdkaka, då det är mer som chokladsås..usch..mår dåligt efteråt..

• Labanlaban

Kan bara meddela att den här lilla raringen blev helt perfekt! Igår provade vi 14 min i ugnen men tyckte kanterna blev aningens aningens torra.

För tillfället är detta mitt absoluta favoritrecept:

100g margarin
    2 ägg
    1½ dl socker
    2 dl vetemjöl
    5 msk kakao
    1 tsk vaniljsocker
    1 krm salt
    ½ tsk bakpulver
    200g Marabou helnöt chokladkaka

/ vi som lever med mottot: En kladdkaka om dagen håller byxorna uppe på magen

• FiaÅkotten

åh I like thätt motto!!

• Perniilla

Den är snabb, kladdig, väldans godaste och smart, för smeten rör du ihop direkt i kastrullen. Kladdkaka
    Ingredienser
    12-16 port
    100 g smör
    2 1/2 dl strösocker
    2 ägg
    1 1/2 dl vetemjöl
    3 msk kakao
    1 tsk vaniljsocker

Garnering:
    florsocker

Till servering:
    vispad grädde eller glass och frukt
    Gör så här
    Sätt ugnen på 175°. Smält smöret i en kastrull. Lyft av kastrullen från plattan. Rör ner socker och ägg, blanda väl. Rör ner övriga ingredienser så att allt blir väl blandat. Häll smeten i en smord och bröad form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter. Grädda mitt i ugnen ca 20 min. Kakan blir låg med ganska hård yta och lite kladdig i mitten. Låt kakan kallna. Pudra över florsocker. Servera med grädde eller glass och frukt.

Superenkelt! Tillagar allt i kastrullen! Tar ca 5 minuter ;)

• Cia o krabaten

kan vara för lös för att ätas "Normalt" men inte för smakens skull

Åtgärdas lätt genom att ha den kallt ett tag

• Lussekatten87

nej inte för kladdig,det är bara gott!men den ska inte vara rinnig.

~.:Vecka 30:.~
  • fairyfloss

Ja, jag tycker den kan vara för kladdig. Det ska ju inte vara som ogräddad smet liksom! Jag håller med de andra här, den ska vara seg, men man ska kunde hålla den i handen! Så för att svara på frågan skulle jag ta av kanten om den var jättekladdig, och en "tårtbit" om den var perfekt!

• wahlstromp

Tycker att en kladdkaka kan vara för kladdig.
    Det ska vara en jämn blandning mellan kladd och välgräddat tycker jag. Blir det bara kladd så blir det lite för bra..

• IsadorasMamma

Jag kan äta smeten med grädde på =)

• Labanlaban

perniilla - ska testa det receptet! men 12 -16 portioner?? Mitt recept blir en 2-bitars

Fiela - samma här, samma här

• Perniilla
    Labanlaban skrev 2007-11-15 15:10:33 följande:
    perniilla - ska testa det receptet! men 12 -16 portioner?? Mitt recept blir en 2-bitars Fiela - samma här, samma här
    Det blir inte så mycket =P Jag gjorde dubbelsats, och det finns bara en minibit kvar idag..bakade den igår..och vi var tre ;)
  • Perniilla

Jag tyckte den var lite för kladdig, men det tyckte inte de andra, de tyckte att den var perfekt =P Jättenkel då man tillagar allt i kastrullen =P Slipper en massa disk =D

Svar på tråden Kan en kladdkaka vara för kladdig?