• Anonym

Hiv negativt till positivt?

Är det vanligt om man har negativt att det kan vara positivt??

• Svar på tråden Hiv negativt till positivt?
  • Anonym

Ja det är därför jag är orolig.Han har vart med 20 tjejer sista halvåret

• vitro

Nämnas kan!
    Enligt de nya rönen räcker en uppföljningstid på enbart 8 veckor idag. Denna tid är fullt tillräcklig men på många ställen har man inte ändrat sina rutiner. Detta enligt en av sveriges mest framstående läkare inom infektionssjukdomar, Leo Flamholc på MAS.

Läs gärna själv på (under punkt 8 andra stycket): sesam.se/boomerang/category=navigation;subcategory=results;pos=1/http://www.nyahiris.org/charity/upload_download.php&the_file=Dr_Leo_Flamholc_-_vad_%E4r_AIDS.pdf

Har du funderingar finns det en mängd svar från Dr Leo på nedanstående sajt där du också kan ställa frågor.

www.bms.se/default.aspx&strTopNavigationName=Hiv/aids

Jag tror dessutom att du behöver oroa dig. HIV är en infektion som inte smittar så lätt och de tester som finns idag är mycket säkra.

• Anonym (har hiv)

Det är två månader innan det bryter ut eller synns på test rättare sagt. Och om man har haft sex närmare än två månader vid test tillfället får man komma tillbaka för ytterligare ett test för att vara helt säker på att man inte smittats precis innan provet tas bara. Och om det är så att du är smittad kan de om jag förstått de rätt se misstankar om det redan på första testet. Men man tar alltid två test även om första är positivt här i alla fall... bara för att vara hundra

• Anonym

Det har gått nästan 6 veckor...De på VC säger att man kan testa redan efter 4 veckor.

• Anonym

Du som har hiv,får man fråga hur du fått det?

• Anonym (har hiv)

Är adopterad och jag fick blod som nyfödd så antingen därifrån eller vid födslen det går inte säga eftersom jag fick blodet direkt efter att jag kommit ut.

• Anonym (HIV-ssk)
    vitro skrev 2007-11-14 20:19:18 följande:
    Nämnas kan! Enligt de nya rönen räcker en uppföljningstid på enbart 8 veckor idag. Denna tid är fullt tillräcklig men på många ställen har man inte ändrat sina rutiner. Detta enligt en av sveriges mest framstående läkare inom infektionssjukdomar, Leo Flamholc på MAS.
    Jobabr själv med HIV-positiva och hela Sverige har fortfarande 3 måadners gränsen för att det ska vara lika överallt, och för att inte ge falska negativa svar.
    Det tar kroppen denna tid för att bilda antikroppar på viruset (HIV), och det är ett antikroppstest man gör när man testar. Man tittar alltså inte efter viruset, utan efter antikroppar.
    "riskbeteende" räknas män som har sex med män, narkomaner och om man har ett sexuellt aktivt liv med många partners och då särskilt med analsex involverat. Så har din partner ett riskbeteende så har ju du också det och då hade jag gjort HIV-test var 3:e månad (eller bytt partner).
    Jag vet att många homosexuella och män som har sex med män (alltså även de som inte är sexuella, oftast prostituerade) testar sig var 3:e månad, vilket även parners till HIV-smittade gör.
  • Anonym

Detta är inte min partner utan en kille som jag bara träffat 2 gånger.Jag blir orolig därför han vart med många tjejer.Men han säger att han vart med "vanliga" tjejer.Jag gjorde testet i måndags,är det möjligt att svaret kan ha kommit till VC redan imon?

• JeanneDArc

Du kan ju använda kondom om du är orolig för att bli smittad. Han din partner testat sig? För annars är det ju lite lönlöst på något vis. OM han är HIV-positiv och du har testat negativt så kan du ju haft tur och sedan blir smittad om ett par månader istället.
    Och vaddå varit med "vanliga" tjejer? Har du någonsin sett en kvinna på stan och tänkt att oj, hon ser ut att ha AIDS!

• Anonym (HIV-ssk)
    Anonym skrev 2007-11-15 22:53:30 följande:
    Detta är inte min partner utan en kille som jag bara träffat 2 gånger.Jag blir orolig därför han vart med många tjejer.Men han säger att han vart med "vanliga" tjejer.Jag gjorde testet i måndags,är det möjligt att svaret kan ha kommit till VC redan imon?
    De som löper störst risk att drabbas av HIV i Sverige idag är heterosexuella kvinnor, enligt läkarna hos oss. De homosexuella är så pas duktiga på att skydda sig, men heterosexuella kvinnor har blivit mer sexuellt frigjorda och är mer naiva i sin syn på behov av skydd.
    Se bara på hur klamydiasiffrorna ökat....har man en gång fått klamydia (som är lätt att bota) så se det som en enorm tur att den inte även hade HIV, se det som en varning och en läxa!!
  • Anonym

Så du menar att man antagligen hade fått både klamydia och hiv på en gång om han hade haft det?

• Anonym (har hiv)

man får ju lättare andra könssjukdommar i alla fall om man har hiv och har ett lågt imunförsvar det tar ju ett tag innan man märker att man är smittad tog 22år innan jag viste att jag hade hiv. Men det va nog inte riktigt svar på din fråga.....

• Anonym (HIV-ssk)

Hade han ahft HIV och Klamydia så kan man mkt väl få båda på en gång, och har man HIV så får man som sagt lättar infektiner, av alla de slag...även STD.
    Men även om du tex "bara" fick Klamydia och killen ifråga fortsöätter sitt betende så säger du ju inget om att han kan ryka på HIV och sedan smitta dig...så att säga.

• Anonym

(HIV-ssk)
    Hur är det med att bli smittad? Kan man bli smittad via kyssar?

Jag och min fd sambo testade oss när vi träffades och min nuvarande sambo är blodgivare och är frisk. Innan jag blev tillsammans med min sambo träffade jag 3 killar på krogen som jag inte hade sex med, men jag kysste dom.
    Har varit så förkyld och infektionskänslig dom senaste åren och har fått ångest över att jag kanske är smittad?? Jag har småbarn i skolan så det kan ju mycket väl vara därifrån jag blir smittad...

• ajnas

Jag har läst att det kan finnas hiv i salivet, men det skulle krävas hinkvis med saliv för att föra över smittan. Svaret av detta är att det inte går att bli smittad via kyssar.

• Anonym (HIV-ssk)
    Anonym skrev 2007-12-19 09:34:32 följande:
    (HIV-ssk)Hur är det med att bli smittad? Kan man bli smittad via kyssar?Jag och min fd sambo testade oss när vi träffades och min nuvarande sambo är blodgivare och är frisk. Innan jag blev tillsammans med min sambo träffade jag 3 killar på krogen som jag inte hade sex med, men jag kysste dom. Har varit så förkyld och infektionskänslig dom senaste åren och har fått ångest över att jag kanske är smittad?? Jag har småbarn i skolan så det kan ju mycket väl vara därifrån jag blir smittad...
    Rent teoretisk kan man bli smittad av kyssar via saliv, men som inlägget ovan skriver krävs STORA mängder saliv. Tror inte det är någon registrerad kyss-smitta. Däremot kan det ju smitta via oralsex, alltså om givaren har HIV kan mottagaren av oral-sexet få HIV (och så klart viceverca). Då har smittar alltså saliven, men slemhinnor på könsorgan är mer mottagliga eller hur man ska säga en vad läppar och mun är
  • Anonym (aj)
    Anonym skrev 2007-11-15 22:53:30 följande:
    "vanliga" tjejer kvittar ju... den vanligaste tjejen kan ha de värsta sjukdomarna...
Svar på tråden Hiv negativt till positivt?