Hur gör ni med BVC- kontroller ?
Hej!
Vi är besvikna på BVC. Dom är till för barn som inte avviker från normen känns det som. När det är ngt udda har dom ingen kunskap och stoppar huvudet i sanden. Våran son har Down syndrom och vi får ringa BVC och hålla koll på när han skall dit. Dom glömmer av oss. Vaccinationerna har han fått där. Men nu när det var 18 mån kontroll och vaccination, har vi fått höra av oss och fråga hur det blir. Ändå har vi bytt BVC sjuksköterska en gång för vi kände så lite engagemang och berättat för den nya (som dessutom är chef där) att vi känner oss bortglömda.
När vi fick våran son sa man till oss att allt "vanligt" skulle kontrolleras på BVC, dvs vaccinationer, vikt, längd osv. Det som var utöver skulle ske på barnläkarmottagningen. Det lät jätte-bra tycker vi. Men BVC verkar vilja ha så lite med oss att göra som möjligt.
Jag tycker det är tragiskt att våran BVC (en del BVC är givetvis säkert mkt bättre. Man kan inte dra alla över en kam) inte förstår att det är föräldrar som vi som behöver det där lilla extra. Istället får vi hålla koll på allt själv, som att det inte var nog med extra saker att hålla koll på när man har ett handikappat barn. Jag har att jämföra med våran dotter som inte har någon diagnos, där allt flyter på som en dans med olika instanser.
Nu har jag klagat färdigt. Men jag blir så trött/ledsen/arg på allt extra arbete dessa instanser ger oss när dom inte vill ta hand om det som dom faktiskt skall ta hand om. Vi får ringa och jaga dom, dom ringer inte upp, osv.
Hoppas du får bättre mottagande och uppföljning med ditt barn.
MVH Cathrine