• Mammsen

Trimning/ryckning

Hört att det finns nån slags trimkam man kan använda, är det nån som använt sån o kan tala om för mig om dom är bra eller inte. Jag har en Vorsteh som jag rycker ca 1 gång/månad för at hålla efter. Men vill samtidigt lära mig att kunna fixa henne till utställning till våren, nån som har några bra tips, är ju liksom nybörjare på området.

• Svar på tråden Trimning/ryckning
  • Ila

Kan det vara en Coat King som du menar?
    Gå in på exempelvis www.haromi.se och titta under trimknivar.
    Jag brukar använda en sådan till min Riesen ibland, tycker att den är bra.

Vill du lära dig att fixa din hund inför utställning så tycker jag att du ska kontakta rasklubben, som förmodligen anordnar trimningskurser, de kanske har någon kurs i närheten av dig, eller så kanske de vet någon duktig trimmare i närheten som kan hjälpa dig.
    Har du pratat med din uppfödare? De brukar ju vara kunniga i detta och gärna dela med sig av sina kunskaper.

Lycka till!

• ANOF

Man ska vara försiktig när man trimmar hunden, om man inte kan det så kan man göra så att hunden får onödigt lidande. Jag rekommemderar dig att läma hunden till ett proffs för att trimma den.

• Mammsen

ANOF
    Jag har trimmat henne själv och fått högsta "betyg" av uppfödare o tidigare ägare, trimmar även hennes syster. Hörde talas om trimkam och funderade bara om nån har nån erfarenhet av dom, jag vill inte införskaffa nåt som "klassas" som ett dåligt redskap. I så fall fortsätter jag som tidigare bara.

• Kryxan

Vafan - det borde klassas som djurplågeri.

• Joytan

Vissa raser fäller inte som andra och behöver därför trimmas! Ej plågeri, mina njuter när jag plockar dem. Har även en kniv som ser ut som en liten kam men har inget namn på den. den använder jag till utställning och uppsnoffsing.

• Kryxan
    Joytan skrev 2007-11-16 14:35:36 följande:
    Vissa raser fäller inte som andra och behöver därför trimmas! Ej plågeri, mina njuter när jag plockar dem. Har även en kniv som ser ut som en liten kam men har inget namn på den. den använder jag till utställning och uppsnoffsing.
    va bra... Så din hund blir "plockad" för att DU vill att den ska vara snoffsig på en utställning?
  • Joytan

Jag har jakthundar!!!! De är inga snuttebollar!!! Deras päls är till för att inte släppa in för mycket vatten och hålla värme. När de ska fäll sitter pälsen löst men ramlar inte själv ordentligt. Det kliar och blir lite varmt. Då plockar jag dem. Vid utställning skär jag av de strån som står ut eftersom jag behöver utställnings meriter. När jag plockar mina hundar är pälsen vad man kallar mogen. Den lossnar i handen. Underbart tycker de!

• Kryxan
    Joytan skrev 2007-11-16 14:44:02 följande:
    Jag har jakthundar!!!! De är inga snuttebollar!!! Deras päls är till för att inte släppa in för mycket vatten och hålla värme. När de ska fäll sitter pälsen löst men ramlar inte själv ordentligt. Det kliar och blir lite varmt. Då plockar jag dem. Vid utställning skär jag av de strån som står ut eftersom jag behöver utställnings meriter. När jag plockar mina hundar är pälsen vad man kallar mogen. Den lossnar i handen. Underbart tycker de!
    Så du får inga meriter om din hund ser ut som den egentlitgen gör?
    Du tycker inte det är lite sjukt?

Att man tar bort päls om hunden blir för varm kan jag på ett sätt förstå det. Men hur det blev det så från början?
    Har vi avlat fram en ras som inte klarar av att leva med sin päls som den är?

VAd bedömer domaren på en utställning?
    Just det... utseende.
    Sjukt.
  • Joytan

Mina hundar är snygga och får meriter utan att jag trimmar men jag anser det vara djurplågeri att lämna dem med päls som klumpar sig. Du är välkommen att se vad jag gör med mina hundar innan utställning!! Kammar du dig själv? Klipper dig om du blir långhårig? De bedömmer Tysk jakt terrier efter jaktfunktion. Måste ha jakt merit för att få utställningsmerit! De ska ha päls som skyddar och tassar som håller en kropp som klarar jakt i skog och mark! Det är ingen ras man skaffar för utställning eftersom de är tuffa och rena jakthundar!! Ingen liten hårboll!!!

• MissTag
    Kryxan skrev 2007-11-16 14:21:08 följande:
    Vafan - det borde klassas som djurplågeri.
    Det är djurplågeri att INTE trimma hunden. Gammal död päls som sitter fast och inte ger utrymme för ny frisk päls att komma fram.

Vad det gäller trimkniven, för jag antar att det är den vi pratar om, så är den ett bra komplement. Jag använder den på ställen där min hund är känslig. DOCK vill jag varna för att använda den för mkt. En av mina valpar blev trimmad med trimkniv BARA och hon hade så gott som ingen underull sen. Måste ha varit kallt som f-n.
  • Joytan

Lessen att din fråga sabbades!! Trimkammen jag använder är lite halvrund och funkar jättebra!!

• Show n tell

Kryxan. Pälsen som man "rycker" bort sitter ju inte fast som vanlig päls! de hundar som har dålig trimpäls rakas ofta för att det ine skall göra ont. men de som det lossar lätt för trimmar man.

• Mammsen

Det är många som tror att man gör illa hunden när man trimmar/rycker pälsen, men faktiskt är det ju mer plågsamt att inte göra det som jag ser att andra påtalat.

Även min hund somnar när man håller på, det har faktiskt hänt att hon "ramlat" omkull, så skönt tycker hon att det är. Skulle det vara plågsamt skulle hon inte hoppa upp på trimbordet själv, hon skulle ju då försöka fly........

Svar på tråden Trimning/ryckning