Trimning/ryckning
Vissa raser fäller inte som andra och behöver därför trimmas! Ej plågeri, mina njuter när jag plockar dem. Har även en kniv som ser ut som en liten kam men har inget namn på den. den använder jag till utställning och uppsnoffsing.
Vissa raser fäller inte som andra och behöver därför trimmas! Ej plågeri, mina njuter när jag plockar dem. Har även en kniv som ser ut som en liten kam men har inget namn på den. den använder jag till utställning och uppsnoffsing.
Jag har jakthundar!!!! De är inga snuttebollar!!! Deras päls är till för att inte släppa in för mycket vatten och hålla värme. När de ska fäll sitter pälsen löst men ramlar inte själv ordentligt. Det kliar och blir lite varmt. Då plockar jag dem. Vid utställning skär jag av de strån som står ut eftersom jag behöver utställnings meriter. När jag plockar mina hundar är pälsen vad man kallar mogen. Den lossnar i handen. Underbart tycker de!
Mina hundar är snygga och får meriter utan att jag trimmar men jag anser det vara djurplågeri att lämna dem med päls som klumpar sig. Du är välkommen att se vad jag gör med mina hundar innan utställning!! Kammar du dig själv? Klipper dig om du blir långhårig? De bedömmer Tysk jakt terrier efter jaktfunktion. Måste ha jakt merit för att få utställningsmerit! De ska ha päls som skyddar och tassar som håller en kropp som klarar jakt i skog och mark! Det är ingen ras man skaffar för utställning eftersom de är tuffa och rena jakthundar!! Ingen liten hårboll!!!
Lessen att din fråga sabbades!! Trimkammen jag använder är lite halvrund och funkar jättebra!!