Inlägg från: mampa |Visa alla inlägg
  • mampa

Jehovas vittnen-något positivt?

Storytelling skrev 2007-11-15 16:41:09 följande:
    Ingen som har nåt positivt?
    Tyvärr! Finns nog inget positivt att sägas om dem.
  • mampa
    Irme skrev 2007-11-15 20:30:59 följande:
    Men vännerna har jag kvar, och det är INGEN i församlingen som har fryst ut mig eller min familj. De är fortfarande lika trevliga och omtänksamma när man träffar dem. Stannar alltid och pratar när man ses på stan.
    ...du kan knappast ha varit ett döpt Jehovas!

Vidare undrar jag över vad du menar med att du har "vännerna" kvar? Är det att vara "vänner" att "prata när man ses på stan" jag menar... "bekanta" snackar man med på stan och "vänner" umgås man med privat, t.ex. bjuder på middag, passar varandras ungar... etc.
    ---
    Jag själv har försökt tänka tbax på min egen uppväxt och erinra mig om de "positiva" sakerna men jag vet inte vad som skulle ha varit så himla positivt. Hjälp mig minnas! Själv kan jag inte komma på ett dugg.
  • mampa
    aihpoz skrev 2007-11-15 22:33:14 följande:
    Samtidigt vet man ju om vilka konsekvenser det blir när man väljer att lämna sanningen..Jag visste men valde ändå att lämna..Så det är ju sånt man får ta..man vet ju varför dom gör som dom gör..
    Oj, kallar du fortfarande sektläran för "sanningen"? Inget illa menat men du har nog en del kvar att lära dig om denna sekt.
  • mampa
    aihpoz skrev 2007-11-15 22:52:49 följande:
    Jag vet ingen som döpt sig pga föräldrars press.
    Jag t.ex. och många med mig! Har du överhuvudtaget diskuterat detta med andra avhoppare eller spekulerar du bara?
  • mampa
    aihpoz skrev 2007-11-15 22:58:41 följande:
    Men alltså..bara för att man avänder ord som man gör om man är med i samfundet betyder inte det att man är troende nu..att jag skriver gör det ju lättare för andra jv att veta att jag inte är någon som bara har läst till mig en massa fakta,utan då vet dom att jag verkligen varit ett..bara för att jag numera är utelsuten betyder det inte att jag måste använda "era" ord..Och säg inte att jag har saker kvar att lära pga det..
    Så du kallar sektläran för "sanningen" för att du vill visa färg... sorry.. det låter bara korkat om du frågar mig.
  • mampa
    aihpoz skrev 2007-11-15 23:02:37 följande:
    Jo det är sant..men som sagt,man är nog rätt införstådd med vad man gör när man är 15-16år..sen att man inte kan gå ur hur som helst har ju med tron att göra,vilket man oxå vet när man gör sitt val..då är ju tanken att man ska tro ända in i döden..hur troligt det nu låter..håller med om att det är hemskt..men trots det så brukar jag inte snacka så mycket om det negativa jag upplevde..det hade inte så mycket med tron att göra utan mer med människorna i den..
    Uhm.. man får inte ens rösta, dricka sprit eller köra bil vid den åldern... och du menar att man är mogen nog att fatta sitt livs viktigaste beslut? OMG!

Var inte Jesus (exemplet som jehovasmedlemmarna säger sig följa) över 30 år!! när han döpte sig?
  • mampa
    Storytelling skrev 2007-11-15 23:06:22 följande:
    Får man fråga varför jv bruter med de som hoppar av? Har aldrig förstått riktigt varför utom att det handlar om hängivenhet.
    Sektledningen är rädda för kritik och att avhoppare sår tvivel hos de andra.
  • mampa
    aihpoz skrev 2007-11-15 23:09:55 följande:
    Ja det är ju synd att vissa har det så..men som sagt jag kan bara utgå från de JAG känner..Förväntas är inte riktigt rätt ord,när jag var ett aktivt jv så var det många som var över 30 och 40 men inte döpta..
    VA??

Vilken församling tillhörde du?
  • mampa
    Storytelling skrev 2007-11-15 23:12:28 följande:
    Ja men de själva måste ju ha en bättre anledning de drar för sina medlemmar väll??
    Typ..

En avhoppare har valt att lämna Guds organisation, de är bittra, lögnare, hatiska (finns en hel repertoar av invektiv). Därför bör en som vill gå i Jesu fotspår ta avstånd från sådana... inte ens hälsa eller äta måltid tillsammans med dessa.

"Håll församlingen ren!", är ett uttryck alla JV förstår innebörden av.
  • mampa
    Storytelling skrev 2007-11-15 23:20:08 följande:
    och det står ölver kärleken tills ens eget barn? Jag förstår bara inte.
    Inte jag heller...
Svar på tråden Jehovas vittnen-något positivt?