Inlägg från: mampa |Visa alla inlägg
  • mampa

Jehovas vittnen-något positivt?

isisisis skrev 2007-11-18 14:33:16 följande:
    Mampa.Jag tror inte gud var medveten om att satan skulle bli nån sorts helvetesmaskin redan innan han skapade jorden.Satan var god från början.Vad jag läst iaf.har tyvärr ingen bibel hemma i hyllan längre...
    Är inte Gud allvetande? Då är han ju jämställd med Satan! Ungefär som dina barn en dag kommer bli vuxna och kan t.o.m. komma att överglänsa sina föräldrar i intelligens och prestation.
  • mampa

Bonn Jäntan skrev 2007-11-18 14:32:58 följande:

Jag antar att du förhasta dej att jag va ett JV?? men icke.. finns människor som gillar dom!har inga som helst problem med dom. Låt dom vara, varför lägga så mycket tid och energi på att smuttskassta olika människor. Jag personligen tycker man ska sköta sitt och skita i hur andra lever sitt liv.
    Nej, jag trodde faktiskt inte du var ett riktigt JV. Har läst inlägg av dig förut.

Ja, varför lägger du dig i vad jag anser om JV-sekten. Sköt du ditt! DOH!
  • mampa

Bonn Jäntan skrev 2007-11-18 14:39:29 följande:

moget haha
    Du satte ribban.
  • mampa

Bonn Jäntan skrev 2007-11-18 14:41:05 följande:

nej det gjorde du med ett DOH på slutet..
    Ok, om du säger det så.
  • mampa

Bonn Jäntan skrev 2007-11-18 14:50:40 följande:

Tycker denna tråd är OT så det skriker om det.
    Motivera?
  • mampa

Mea Culpa skrev 2007-11-18 08:55:56 följande:

Problemet är ju att JV:s läror förändras. Det som är tillåtet i dag, när jag går med, kan ju vara strängt förbjudet i morgon. Är det då rätt att jag ska drabbas av represselaier eller behandlas som död för att jag inte vill vara med längre?
    Dopet handlar i själva verket om att underkasta sig sektledningens auktoritet, inte en viss lära. Stinker SEKT på lång väg!

De flesta JV:n inser inte ens att både Russel och Rutherford (grundaren och hans efterträdare) skulle ha varit uteslutna ifall de skulle ha levt idag. Lärorna har förändrats radikalt sen dess... och nya doktriner är fortfarande lika tvärsäkra. De är "sanning", Guds ord och vilja, kritik mot dessa är strängeligen förbjuden. Då ifrågasätter man Gud själv!

Inser ni vilken makt dessa senila gubbar i Brooklyn har över sina nickedockor? -TOTAL MAKT! Deras ord är ju Guds ord.
  • mampa
    Zophia skrev 2007-11-18 22:42:05 följande:
    ?Jag är ingen JV, men?? .... Känner du igen dessa mampa?
    Ha ha... Så det är inte bara jag som har noterat detta smått komiska beteende.

Kunde inte ha beskrivit det bättre än vad du precis gjorde!
  • mampa
    Moulin Rouge skrev 2007-11-19 00:03:33 följande:
    Mkt intressant tråd att sitta o läsa i tycker jag. Spec att iakta vissa människors sätt att föra en diskussion. Oavsett om jag håller med "mampa" eller inte så skiljer h*n snyggt på sak o person i sina inlägg. Till skillnad från "Bonn Jäntan" som kommer inklampandes och går till direkt personangrepp.
    Tack!

Kanske skall passa på att nämna att hela min familj (förutom den jag nu som vuxen skaffat mig) är Jehovas Vittnen. Jag "hatar" alltså inte (personerna) Jehovas Vittnen lika lite som jag hatar mina föräldrar eller mitt (enda) syskon.

Jag känner mest bara... sorg? över dem. För att de går miste om "livet". Kanske förmätet av mig att säga så, men livet är så mycket rikare utan JV-bojorna.

Jag är helt övertygad om att vare sig syrran eller morsan (farsan är däremot ett hopplöst fall) skulle gå oberörda av en paus från JV-stimmet och istället ägna sig åt en veckas intensivt kritiskt forskande av JV-lärorna. Problemet är att detta tillfälle aldrig uppstår, dels för att Jehovas Vittnen hålls upptagna (man har helt enkelt inte tid eftersom JV-aktiviteterna tar enormt med tid) MEN framförallt för att JV anser att kritiker LJUGER, HATAR och är indirekt ansatta av Satan. Därför får man under inga omständigheter studera avfällings och annan sektkritisk litteratur, och givetvis blir man utesluten ifall man trotsar detta.
  • mampa

Fru U skrev 2007-11-18 23:08:39 följande:

...och jag vet också att varje församling är olik den andre.
    Jag undrar hur du kommit fram till detta? Jehovas Vittnens församlingar har praktiskt taget noll handlingsutrymme. JV är INTE en pingstförsamling där pastorernas åsikter kan influera lärorna.

Visserligen kan "stämningen" upplevas mer positiv inom vissa församlingar men låt dig inte luras; lärorna och tolkningen utav dem är exakt densamma. Detta är faktiskt något vittnena själva är stolta över, det är enligt dem ett bevis på Guds endräkt (yada yada).

Två gånger per år så kommer en s.k. kretstjänare på besök en vecka i stöten. Han (alltid en "han" oavsett vilka positioner vi talar om i sekten) går igenom alla händelser under halvåret(t.ex. uteslutningar, utdelade restriktioner, finanser, m.m.) för att se om äldstebröderna har uppträtt enligt sektreglerna. Om något inte stämmer kan han ta och laborera runt i församlingstoppen och t.o.m. ta in folk från grannförsamlingar och tillsätta dessa i församlingstoppen.

Snälla! Försök hålla det i minnet.. JV är en SEKT! De är extremt toppstyrda (precis som alla sekter är). Fri tolkning existerar inte.
  • mampa

Fru U skrev 2007-11-19 20:47:39 följande:

Du tror att jag inte vet något om hur JV är uppbyggd. Ja läran är den samma, men alla är INTE lika rigida i sin tolkning
    Jag förstår ju på dig att du har en stor kunskap om JV men den verkar du ha hämtat till största del från ett håll; JV-hållet.

Självklart finns det frågor som är s.k. "samvetsfrågor" men en s.k. samvetsfråga i Kiruna är en samvetsfråga i Peking också. M.a.o. är det ingen skillnad på hur man praktiserar läran oavsett var man befinner sig.

Övertyga mig om att jag fel; ge mig några exempel på hur församlingarna tolkar olika? ...eller åtminstone "ett" exempel?
  • mampa

Fru U skrev 2007-11-19 21:16:35 följande:

Det beror väl på vad du menar med inhämtat? Om du menar att jag baserat min gudstro på mycket som JV också tror på så är det rätt men om du menar att jag inhämtat min kunskap om JV-församlingar enbart från JV's så har du felÄrligt talat så tycker jag den här diskussionen inte leder någon vart. Det känns som om du inte är villig att erkänna att andra faktiskt kan ha positiva erfarenheter av JV-tron
    Jag tror? faktiskt inte att jag har ifrågasatt någons positiva erfarenheter men jag har försökt peka på att det ofta(st) finns en baksida med det som upplevs positivt.

Du vill alltså avsluta diskussionen? Ok, här kommer då en sammanfattning:

Du hyllar människor som "tror"... tycks inte ha någon betydelse vad man tror på. T.ex. så kunde du inte ens ta avstånd till en hypotetisk självmordssekt eller en nazist-tro (bara det är en tro så är det visst bra). Vidare sa du dig stödja JVs syn på blodet genom att inte själv acceptera blodtransfusioner. Vid närmare granskning visar det sig att ditt blodnekande enbart är en paranoia för smitta och har inget med JVs bibliska påbud att göra. Du har även vid minst vid två tillfällen påstått mig delvis ha fel... men inte utvecklat "hur".

Var det en rättvis sammanfattning?
  • mampa

ALLT ÄR FARLIGT!

Kunde inte låta bli att kopiera in ett inlägg från Hjälpkällan (en stödförening för avhoppare och uteslutna).

Faran med att onanera
    www.watchtower.org/z/200611a/article_01.htm

Faran med att se fel filmer
    www.watchtower.org/z/20050508/article_01.htm

Mobiltelefoner
    www.watchtower.org/z/20050208b/article_01.htm

Internet
    www.watchtower.org/z/20041208a/article_01.htm

Chatta
    www.watchtower.org/z/20050922/article_01.htm

Dataspel
    www.watchtower.org/z/20021222/article_01.htm

Tatuera sig
    www.watchtower.org/z/20030922a/article_01.htm

Telefonsex
    www.watchtower.org/z/20040222b/article_01.htm

Att följa modet
    www.watchtower.org/z/20030908/article_02.htm

Dejta på Internet
    www.watchtower.org/z/20050522a/article_01.htm

Umgås med folk som inte är vittnen
    www.watchtower.org/z/20050822/article_01.htm

Yoga
    www.watchtower.org/z/20020801a/article_01.htm

Bränna rökelser
    www.watchtower.org/z/20030601/article_01.htm

Ikoner
    www.watchtower.org/z/20050508a/article_01.htm

Sex före äktenskap
    www.watchtower.org/z/20040722a/article_01.htm

Homoäktenskap
    www.watchtower.org/z/20050408a/article_01.htm

Porr
    www.watchtower.org/z/20020708a/article_01.htm

Vidskepelse
    www.watchtower.org/z/20020801/article_01.htm

Hypnos
    www.watchtower.org/z/20030708a/article_01.htm

Källa:
    www.hjalpkallan.org/forum/showpost.php&postcount=1
    ---
    Kom ihåg att sektmedlemmarna ser påbuden och rekommendationerna i Vakttornet som Guds förlängda arm/ord. Dessa artiklar är alltså dead serious för ett JV.

• mampa

Mammas Havanna skrev 2007-11-24 19:51:53 följande:

De står ju inte i dessa artiklar att de e förbjudet använda mobiltelefon, använda internet, spela dataspel, tatuera sig, chatta mm mm  De e ju mest samvets frågor.   
    Det har inte påståtts att alla ovanstående punkter skulle vara förbjudna, men däremot att det lurar en massa faror och/eller är "opassande" för en rättrogen.

Bränna rökelser är nog min favorit.

Snacka om att detaljstyra sektmedlemmarnas liv!
  • mampa
    eastling skrev 2007-11-28 10:19:41 följande:
    Jehovas vittnen går inte ut i krig. Det tycker jag är en positiv sak i deras lära.
    Fast är det uteslutande positivt att av religiös övertygelse inte kunna försvara sina nära o kära?
  • mampa
    eastling skrev 2007-12-01 21:56:21 följande:
    mampa_Givetvis kan det diskuteras om det är enbart positivt att inte försvara sitt land. Men om man utger sig för att vara kristen och följa Jesu exempel, ja då tycker jag det verkar som om en schysst grej att skippa krigandet. Matt 26:52
    Märk väl, jag talar om att försvara sina nära o kära, inte ett land!

Jesus exempel säger du? Läs då Luk 22:35-38, en direkt uppmaning till lärjungarna att beväpna sig. Samma svärd som det talas om i Matt 26:52 har Jesus krävt av sina lärjungar att beväpna sig med. Bibeln i ett nötskal!
  • mampa
    eastling skrev 2007-12-01 23:00:08 följande:
    Mampa_Ahh.. Läste inte ditt inlägg tillräckligt noga. Men om jag inte minns helt fel så tillåts tom vittnena att använda ett visst mått av våld för att försvara sig själv och sin familj. Var det inte så?Visst kan man hitta motsättningar i Jesu budskap. Men på det stora hela så är ändå Jesus budskap präglat av antivåld och kärlek. Även om stora delar av övriga bibeln inte är riktigt lika fridsam...
    Råder en del förvirring bland vittnena själva om hur långt självförsvarsrätten sträcker sig. Min sambos JV-pappa ansåg att han skulle "diskutera" och ringa polisen istället för att använda våld mot en galen mördare som gick lös på vår dotter (hans barnbarn) medan sambons JV-mamma skulle istället slagit en stekpanna i skallen på förövaren.

Oavsett hur man väljer att göra så blir det ett slags moment22 för ett Jehovas.

1) Är du beredd att med våld (eventuellt dödlig sådan) freda dig själv och din familj, så varför kan man då inte freda sin granne, kvarteret, staden och landet. Varför denna gränsdragning? Finns det någon biblisk grund för denna gränsdragning?

2) Att välja att inte försvara sig utan istället ringa polis (ta hjälp av polis är konstigt nog en självklarhet för alla JV:n) är ju lika absurt det... istället för att själv begå våldshandlingen så gör man det via proxy.
Svar på tråden Jehovas vittnen-något positivt?