Inlägg från: Rosana |Visa alla inlägg
  • Rosana

Har du något recept på en riktigt god sås?

Här är mitt bidrag, också det en sås med stark "äta-med-sked-varning"! Passar till såväl rött kött som kyckling;

Örtagårdsås (4 pers)

2 hackade Shalottenlökar
    1 msk Dijonsenap
    2 vitlöksklyftor
    1-2 dl färska blandade örter; basilika, körvel, dragon
    Någon dl torrt vitt vin
    1 dl kalvfond
    3 dl grädde
    salt, peppar, smör eller margarin

Fräs löken mjuk. Tillsätt senap, pressad vitlök och örterna.
    Slå i grädde, vin och kalvfonden. Låt såsen koka ihop till simmig konsitens. Smaka av.

• Rosana

Ännu ett bidrag i såstråden! Här kommer lite hederlig 70-tals nostalgi för den som gillar ädelost och "räkfrossa" - så enkelt och så gott ;

Kall ädelostsås (till räkor, gärna i avocadohalvor..mums!):

En Kvibille GräddÄdel-ost trekant (eller en bit Rouquefort om man vill fläska till det)
    3 dl Gräddfil (helst! Men det går naturligtvis lika bra med nån lättare variant av Fraiche)

Mosa osten med gaffel och rör ut i gräddfilen/fraichen. Mosa om ordentligt.
    In i kylen en stund.

"Dränk" räkor i avocadohalvor med såsen

• Rosana

Och ännu en sås, som jag brukar bjuda på OFTA till lax eller anna fisk i ugn - jättegod!Har bara receptet i huvudet, höftar alltid måtten ;

ca 1/2 pkt frusen bladspenat
    1 finhackad Shalottenlök
    ca 3 dl matlagningsgrädde
    riven muskotnöt
    några nävar riven ost
    salt & peppar
    en knivsudd Cayennepeppar om man så vill
    margarin

Värm den frusna bladspenaten på svag värme i en kastrull , med en klick magarin och nån msk vatten i botten.
    När bladspenaten tinat sig vrm i kastrullen; salta och peppra lätt och riv i lite muskot.
    Häll i grädden, rör om och låt såsen bli varm.
    Smaka av med mer kryddor och Cayenne. Rör till sist i den rivna osten och låt den smälta i såsen.

Servera gärna med lax!

• Rosana

Oj, glömde, Låt halottenlöken fräsa med i spenaten innan grädden slås i!:-O

• Rosana

Nu har jag AKUT såsabstinens!! Så himla mycket goda recept här ju! Måste helt klart spara den här tråden.

• Rosana

Tisella; Eller hur?! Mycke som är osäkert i denna världen men en sak är säker - det blir en köttbit med nån form av SÅS i helgen! Frågan är nu bara vilken man ska välja..

• Rosana

Tisella; Åh vad gott det där lät då, med portvinsmarinaden! Du måste uppdatera sen och berätta hur det blev! Om du körde gorgonsålasåsen till!
    Själv har jag ännu inte bestämt sås här...men Gorgonzolasåsen verkar ju så god!

Svar på tråden Har du något recept på en riktigt god sås?