• Anonym (Grubblar)

Cellförändringar.....OROLIG!

Tog cellprov hos BM för ca 5 v sedan,fick svar hem igår att "det visats på cellförändringar, mn att det absolut inte finns skäl att oroa sig..."

Har en pojke på ca 5 mån o har aldrig förr haft förändringar...

Nån mer som fått det efter graviditeten?
    Tacksam för berättelser om hur ni reagerade när ni fick "negativt" besked o vad som hände sedan!

Vet att det inte behöver vara nåt,men man kan ju inte hjälpa när fantasin skenar iväg

• Svar på tråden Cellförändringar.....OROLIG!
  • Milliemolly

jag hade det före grav.

fick åka till kvinnokliniken och frysa.

har även haft lätta förämndraringar efter det.

väntar på provsvar från test gjort för 2 veckor sedan.

NERVÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖS!

Tar cellprov 1 gång om året, jämfört med andra var 3 år.

Skönt de håller koll på en

• Anonym (Grubblar)

Men när du fick svar hem, hur lång tid tog det då innan du fick göra ny undersökning?

• Elsie76

Ta det lugnt. Jag har haft förändringar i omgångar som gått över av sig själv. De betyder INTE cancer, utan endast att om de utvecklas och blir grava så kan det leda till cancer. Nu kommer ju du att hållas under uppsikt och blir de grövre så tar de bort dem helt enkelt genom ett enkelt ingrepp. Långt innan de hunnit utvecklas till cancer.

• Anonym (Grubblar)

Elsi:jo, så är det ju...Men man tänker ju alltid på det värsta

• Elsie76

Försök se det så här: risken att du ska drabbas av cancer är nog lägre än för den som kollar sig sällan. Nu får du kolla varje år.

• Pysse

Är det inte så också att man kan få resultatet cellförändringar om man har en någon infektion typ svamp eller urinvägsinfektion.
    Man tar ju cellprov regelbundet för att fånga upp väldigt tidiga cellförändringar som man kan göra något åt - innan det uvecklas till något allvarligt.
    Kan du inte ringa till dem där du tog provet och få en bra förklaring på vad det innebär ?
    Jag fick en väldigt bra föreläsning, när jag ringde och var orolig för att jag var tvungen att flytta min provtagningstid 3 veckor och då var orolig för att det blev 3år och 3 veckor emellan proven.

• Anonym (Grubblar)

Pysse:får inte tag på någon.I brevet står-vid frågor v.g ring BM xx på tis mellan 13-15 eller gån in på xx hemsida för mer info....

• catta78

Har själv haft cellförändringar för många årsen som de tog bort, ngt nytt jag lärde mig igår hos barnmorskan e att cellförändringar beror på ett virus ( kondylom!)hade ingen aning om det innan men fick det lugnande beskedet att var o varannan människa (som e sexuellt aktiv) har kondylom latent!!!

• MaijaO

Jepp. Jag fick det i vintras och opererades i feb. Nu har jag fått det igen och väntar på besked.
    Tyckte att infon var JÄTTEDÅLIG!!! För hur det än är så får man hem ett brev där det står, "du har cellförändringar" man ser inte igentligen att det står att det inte är något att oroa sig för utan man läser bara "du har ett förstadium till CANCER".

Men så här ligger det till 75% av alla kvinnor i fertil ålder har någon gång cellförändringar. Ca. 35000 pers om året får besked om cellförändringar.
    Cellförändringar delas in i tre grupper CIN1, CIN2 och CIN3 där 3 är grava, 2 är medel och 1 är lätta.
    Har du lätta så avvaktar man 4-6 månader och sedan kollar man igen för att se om de växt bort eller om de är kvar, offtast växer de bort.
    CIN2 och CIN3 opereras oftast bort i med en så kallad konisering.
    Men först så kommer du få komma på en till undersökning där man kollar på livmodertappen med ett microskop, de penslar livmoder tappen med ättika först för då syns cellförändringarna tydligt som vita fält. Man kanske tar ytterligare ett prov på dem för att säkerställa vilken CIN det rör sig om. sen tar de beslut om antingen att avvakta eller operera. Operationen görs på dagkirurg och tar ca 20 minuter. Du är sövd men kan få göra det med lokalbedövning om du hellre vill det. Man åker hem samma dag och man har en liten blödning i någon vecka och då gäller samma regler som efter förlossning, ingen sex och inga bad.

Om det skulle vara värre än CIN3 så är det antingen förstadium till cancer eller fullt utvecklad cancer. Detta är sällsynt, speciellt bland dem som går på regelbundna cellkontroller. 450 pers/år cirka diagnoseras med livmodertappcancer och de flesta är äldre som har omedvetet burit på cellförändringar länge. Oftast så räcker det med operation för att få bort cancern och diagnosen är relativt possitiv.

• MaijaO

Inte kondylom utan humant papilonvirus varav kondylom är en vaiant. Men det finns flera hundra olika varianter i samma virusfamilj.

catta78 skrev 2007-11-15 16:06:12 följande:
    Har själv haft cellförändringar för många årsen som de tog bort, ngt nytt jag lärde mig igår hos barnmorskan e att cellförändringar beror på ett virus ( kondylom!)hade ingen aning om det innan men fick det lugnande beskedet att var o varannan människa (som e sexuellt aktiv) har kondylom latent!!!
Svar på tråden Cellförändringar.....OROLIG!