• Anonym (Grubblar)

Cellförändringar.....OROLIG!

Tog cellprov hos BM för ca 5 v sedan,fick svar hem igår att "det visats på cellförändringar, mn att det absolut inte finns skäl att oroa sig..."

Har en pojke på ca 5 mån o har aldrig förr haft förändringar...

Nån mer som fått det efter graviditeten?
    Tacksam för berättelser om hur ni reagerade när ni fick "negativt" besked o vad som hände sedan!

Vet att det inte behöver vara nåt,men man kan ju inte hjälpa när fantasin skenar iväg

• Svar på tråden Cellförändringar.....OROLIG!
  • Pysse

Jag hittade den här länken till dig - läs i slutet inte i början
    www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp

Ta till dig rubriken:
    Cellförändringar är mycket sällan cancer
    och att 4% av de som tar cellprov får resultatet cellförändringar och sedan är det bara 1% som måste behandlas för det.

Jag är ju inte doktor eller något sådant - men jag är extremt hypokondrisk och orolig av mig - hade jag fått ditt provsvar hade jag nog blivit lite lite orolig, men jag hade nog lugnat mig med att det antagligen inte är något farligt och om det nu skulle vara det, så har man upptäckt i tid.

• Anonym (Grubblar)

Tack för alla svar...Är ju säkert oxå mer känslig eftersom jag fortf ammar, sover lite dåligt på nätterna (vilken småbarnsförälder gör inte det?)osv...

Googlade o det står ju så olika om hur det är med rekommendationerna om cellprov efter graviditet/amning.vissa skriver att man inte bör komma förrän tidigast 6 mån efter, inte så länge man ammar osv....Nästan på alla landstings sidor står det olik.Vad är rättel fel undrar man?

• Anonym (Grubblar)

fler med lugnande råd,berättelser?

• Anonym

Anonym (Grubblar) skrev 2007-11-15 15:51:34 följande:

Tog cellprov hos BM för ca 5 v sedan,fick svar hem igår att "det visats på cellförändringar, mn att det absolut inte finns skäl att oroa sig..."Har en pojke på ca 5 mån o har aldrig förr haft förändringar...Nån mer som fått det efter graviditeten? Tacksam för berättelser om hur ni reagerade när ni fick "negativt" besked o vad som hände sedan!Vet att det inte behöver vara nåt,men man kan ju inte hjälpa när fantasin skenar iväg
    jag har bara läst TS..

Jag hade cellförändringar..så jag fick åka till sjukhuset (kk) och ta extraprov... vet inte exakt men dom tar nåt annat tror jag än bm på mvc... jag fick åka en gång om året i 3 el 4år (kommer inte ihåg) men det visade inget dom gångerna,, och nu efter i år så stog det i svaret att nu behöver jag inte göra dom testen på sjukhuset mera...
  • Anonym (Grubblar)

Tror att de kan ta ett vävnadsprov på sjukhuset som inte mvc-bm tar...

• Anonym (Grubblar)

Flera som fått cellförändringar....?

• malinka2

Jag! Opererade bort cin3 i påskas o väntar nu på svar från senaste provtagningen. klart man blir nervös med ett sånt besked, själv var jag helt inne på att jag hade cancer innan jag läste runt lite, som de flesta säger här i tråden så är det välldigt vanligt med cellförändringar...operationen tyckte jag gick otroligt smärtfritt, hade som lätt mensvärk efteråt bara.

Däremot gjorde det riktigt ont på mej när dom knipsa bort en del o skicka på analys, (antar att det är den ytterligare kontroll som MaijaO skrev om? minns inte vad det heter, nån annan som kan?). Händer det igen tänker jag be om lokalbedövning.

Försök att ta det lugnt o inte tänka för mycket på det, vet att det är jättesvårt men det är det rådet jag vill ge. Grubblandet kan göra en tokig...och inte kommer det nåt gott ur det

Lycka till!

• Anonym (Grubblar)

Malinka:nä, det gör ju inte det...Har ändå kunnat sova ganska så gott inatt, vilket jag inte gjorde förra natten. Ska ringa min bm ida o prata lite med henne om det..

• Chrizty

Jag har haft cellförändringar och har fått tagit bort dem under narkos.
    Har även fått tillbaka förändringarna men då har det försvunnit igen utan att jag behövt ta bort dem..

• Anonym (Grubblar)

Chrizty:skönt att de försvunnit av sig självt nu på slutet

Svar på tråden Cellförändringar.....OROLIG!