recept på helst ovanlig chili con carne
Pinsamt men jag vet inte hur man gör Chili con carne.. vet att det är Bönor, majs å köttfärs men är det allt?
Nån som kan en smarrigare Chili con carne än den "vanliga"?
Mums mums!
Pinsamt men jag vet inte hur man gör Chili con carne.. vet att det är Bönor, majs å köttfärs men är det allt?
Nån som kan en smarrigare Chili con carne än den "vanliga"?
Mums mums!
Du ville ha ett lite mer "ovanligt" tips; Oavsett hur du gör din chili (påse eller inte) , så ta ett par-tre rutor riktigt mörk (minst 70 %:ig) choklad och åt smälta med i. Jättegott, jag lovar!
Jag bryner lök och vitlök i med köttfärs och steker upp. Sedan i med peppar, salt,cayennepeppar, rödchili, tomatpure, krossadetomater med chili (ica har en jättegod) lite soja, de bönor som önskas (vita eller kidney brukar jag ha i) lite vatten om det behövs. Låt puttra en stund och servera med ris, sallad, tzaziki och vitbröd mums!
Jag fräser köttfärs, lök och vitlök. Kryddar med salt, peppar, chili, mycket spiskummin, tony's (typ grillkrydda), en uns curry och socker. Häller i krossade tomater, tomatpuré och en burk vita bönor, en burk svarta bönor och en köttbuljongtärning. Ibland har jag även i majs.
Serverar med sallad, ris och stor klick gräddfil överst.
Jag steker köttfärs och har i vita bönor i tomatsås, matlagningsgrädde och soja.
Sedan tillsätter jag en påse Taco kryddmix och låter det koka ihop.
Detta började jag göra för att jag inte hittade något recept då jag skulle göra den men det här var så gott så jag fortsätter med den när vi ska äta det.
Åh tack så jätte mtk allihopa!
Ska anteckna många av era tips å prova mig fram :) kan inte misslyckas tror jag! Kram å tack!!
Jag bryner köttfärs och hackad lök och hackad grön paprika. Har sedan i vita bönor i tomatsås samt krossade tomater, salt, peppar och lite Heinz chilisås. Låter allt sedan koka ihop en stund.
Jag hackar 1-2 gula lökar och fräser i en stekpanna/gryta. Lägger över löken i gryta efter fräsning. Smular ner och bryner ca 300-400 gram köttfärs tills den blir grynig.
Tillsätter 2 st buljongtärningar, 3 msk tomatpuré, 1 tk salt, ½ krm svartpeppar, ½ tsk chilipeppar (alternativt/och chilipulver eller cayennepeppar), och paprikapulver och en burk krossade tomater och pressad vitlök ibland också spiskummin. Ofta även oregano eller timjan. Låter allt sjuda under lock på svag värme ca 20 minuter i gjutjärnsgryta. Längre koktid ger bättre smak. Tillsätter vita bönor (1-2 burkar) och en hackad röd paprika. Låter allt få ett uppkok. Kryddar mer. Serverar med vitt bröd och sallad.
Det går utmärkt att blanda i andra, mer roliga bönor
Bryner köttfärs sen i med vita bönor i tomatsås och krossade tomater, kryddar med chillipulver.
Särskilt ovanlig är ju inte mitt recept men gott! Men som sagt, med lite majs, andra bönor och kryddning så kan man ju göra chilin "ovanlig"
det är faktiskt väldigt gott med chili con carne med köttbitar och inte köttfärs. Så här gör jag:
Bryner grytbitar av nöt samt gul, klyftad lök, tillsätter krossade tomater och vatten (2 delar tomat, 1 del vatten), MYCKET pressad vitlök, senap, ketchup och grillkrydda och så mycket hackad färsk chili att det blir lagom starkt. Salt och peppar. Kokar ca 1 timma på låg värme. I med blötlagda bönor av olika sorter, (kidney, svarta, stora och små vita...) och kokar en timma till - fyll på med vatten och mer krossad tomat om det kokar ihop för mycket. Smaka av.
man kan göra som vanligt men ha i Taco-krydda istället för chilo con carne kryddan. (jag gör alltid på påse )
Old El Pasos chili-con-carne kryddmix på påse är utmärkt!
Jag har lite kanel i chilin. Jättegott!