• Sonjan

Behöver jag vara orolig för min son "matvraket"?

Min son är 1,5år och har alltid varit ett matvrak. Jag är inte rädd för att han ska bli tjock, men känner mig ändå orolig, har han något fel på mättnadskänslan? Eller vad?

Sedan 4 månaders ålder när Hektor började äta puré har köket ofta varit en plats som är jobbig att vara på. Köket betyder mat för honom. Att gå in där betydde en förtvivlat skrikande bebis som ville ha mat, nästan oavsett när han fick mat eller bröstmjölk senast. Det som fanns att göra vad att se till att vistas i köket inte bara när det vankades mat. Men när Hektor blev äldre började matlagning vara en signal på att han behövde mat DIREKT! Det går aldrig att laga mat i lugn och ro.

En metod vi försökt med är att låta honom vara ledsen när vi lagar mat. Han får helt enkelt lära sig att det kan ta lång tid innan maten är färdiglagad. Är man två hemma går det förstås att avleda Hektor med lek eller annat. Den här metoden orkar vi inte med, det blir skrik lääänge.

Den andra metoden som vi använder oss av nu är väl egentligen inte bra heller. Att ge lite "förrätt", såsom gurkstavar, morot eller paprika, låter ju mysigt. Då kan han få sitta och knapra i lugn och ro... nej han skulle nog kunna få i sig nästan en hel gurka, slafs slafs så var den borta, en kille som tillslut är mätt innan maten är klar.

Problemet nu när Hektor börjat på dagis är frukosten. Hemma får han en liten frukost. Vi har provat med lite havreringar att knapra på, men han vill ha samma frukost som mamma pappa. På dagis, en halvtimme senare är det dags för frukost. Igår hade han ätit tre stora portioner gröt och smörgås till.

Hektor 1,5 år, äter ibland mer än mig. Jag känner mig orolig. Är det någon som har samma problem? Är det ett problem?

• Svar på tråden Behöver jag vara orolig för min son "matvraket"?
  • palmblad

Så små barn är det ingen fara för.

• tingelingelingan

min son har oxå alltid varit ett matvrak.
    äter allt och alltid ett par portioner.

han är väldigt aktiv och gör över med massor, så han är en
    lång och ranglig 6 åring
    så bara för att barnen är matvrak behöver de inte bli feta

• Triple Trouble

oj, det lät mycket, men han behöver väl förmodligen det. Att han skriker innan maten är ju dock inte så roligt, låter jobbigt.

• viseversa

min dotter är bara ett halvår och äter som en häst.Nu ärd det ju inte något skrik mellan måltiderna men hon kan lugnr få ner 200ml gröt och gapar förtfarande efter mer.Men vi ger henne bara en viss mängd som vi vet inte är för mycket och inte för lite.Men jag är bara glad över att ha ett barn som äter utan att krångla.Bekymrar mig inte så mycket.Kanske du har ett väldigt aktivt barn som förbränner mycket och därför äter mycket.Eller så växer han som mest nu.Har du frågat BVC eller någon doktor?

• Mylla

Jag känner igen min son. Han brukade också äta morot före maten, Men han åt mat ändå. Jag brukade dra ut på det lite genom att ge små bitar och inte alla på en gång så hade han att göra ett tag. Saker som är hårda att tugga och inte så mättande är bra. Hårt bröd kanske.
    Sen gav jag honom uppgifter med matlagningen, röra om eller något för att ha honom sysselsatt. Fast han stoppade det han kom åt i munnen.

En gång på ett kalas åt han en vuxenstor portion fläskfile och potatissallad och grönsaker. Sen åt han en varmkorv också. Förvånad

Har han långt mellan målen? Jag fick ge Karl var tredje timme, då var han lagom hungrig.

Han var lite knubbig då, men inte nu längre. Och nu äter han mer som barn brukar, ratar en del saker och ibland äter han bara litegrann.

• Sonjan

BVCsköterskan har sagt att det inte är något att oroa sig för. Fast jag är rädd att han har någon sorts matfixering.

• Mylla

Kan ju lägga till att jag oroade mig inte för det. Han fick mat på mattiderna annars och fick äta tills han var mätt.

• viseversa

äh det tror jag inte.han gillar mat och det är ju bra. Men du kan ju be dom på dagis att han inte behöver trycka i sig tre tallrikar gröt till frukost!

• Sonjan

Hektor är inte direkt knubbig, utan har en biaframage. Det är bara magen som är stor. Hektor får:
    07.00 frukost nr1
    07.30 frukost nr 2
    09.30 fruktstund
    11.15 grönsaksstund
    11.30 lunch
    14.30 mellis
    ca 17.30 kvällsmat
    19.00 välling

• Sonjan

Skönt att läsa vad ni andra tror, speciellt någon med liknande erfarenhet! Det är säkert så att jag ska låta honom äta så han blir mätt. Det kanske är en period.

• Castle

Kul att du funderade på det där med mättnadskänslan. det har jag också gjort. Min son är bara 9 månader. HAn har aldrig sagt stopp att han är mätt. och han får stooora portioner. Men visst han är väldigt aktiv och även lång, Men ibland undrar jag med...

Dina mattiden verkar ju helt ok tycker jag... Men morotstavar före maten är väl jätte bra, går inte så fort att äta, men mättar förståss en del, men då kan du ju ge lite mindre grönsager till maten sedan i gengälld. Och mättar det så är det ju bra

• Mylla
    Småbarn har ju ganska runda magar. De växer ju väldigt fort också. Första året tredubblar man sin vikt, och sen går det saktare men ändå växer de ju mycket andra året.

Jag tycker mattiderna verkar bra. Liknar Karls, fast han hade bara en frukost.

Aptiten kommer säkert att minska när den inte behövs längre, det är vad jag tror. Jag tror också att han kan avgöra själv när han är mätt. Det är väldigt väldigt ovanligt med sjukdomar som gör att man inte kan det.
  • Mylla

Lång ja, min son är också lång och stor. Han är som en treåring nu fast han är två. Lär väl kräva lite extra energi då, till större kropp.

• Fama123

TS: Har också ett matvrak till son! Inte direkt så att det är jobbigt som för dig, att han kopplar samman köket med mat, men OJ vad han kan äta! På dagis är han nästan den enda som varje dag har ätit 3 portioner, ibland 4!!! Det tycker jag är lite mycket, har faktiskt funderat på att säga till att de kanske ska tänka på att begränsa honom lite. Hemma försöker vi hålla honom till rimliga mängder, hur många gånger tar man själv om exempelvis? 1 utöver första portionen, kanske. Han äter också 2 frukostar. Sonen är snart 2.5 och har alltid legat rätt lågt på viktkurvorna, förvånansvärt nog, men jag kan ibland bli lite orolig för framtiden.

Det vi gör är att se till att alltid ha regelbundna måltider, äta vettig kost och mycket grönsaker till varje måltid. Det gör äter vi ju själva också så det är inte direkt någon ansträgning. Inte så värst ofta skräpmat även om det förstås förekommer. Inget småätande och nästan aldrig kakor, bullar etc. Godis får han inte. Inga efterrätter om det inte är något speciellt. Sunda, vettiga måltidsvanor helt enkelt, utan att utesluta något (förutom godis) och utan att överdriva något. Som vi själva äter (fast vi äter ju godis ibland förstås )Jag tror att om barn får in en vettig måltidsordning med vettiga livsmedelsval redan när de är så små kommer det inte att bli några större problem när de är stora, även om de är matfriska.

• Mylla
    Fama123 skrev 2007-11-15 20:34:49 följande:
     Det vi gör är att se till att alltid ha regelbundna måltider, äta vettig kost och mycket grönsaker till varje måltid. Det gör äter vi ju själva också så det är inte direkt någon ansträgning. Inte så värst ofta skräpmat även om det förstås förekommer. Inget småätande och nästan aldrig kakor, bullar etc. Godis får han inte. Inga efterrätter om det inte är något speciellt. Sunda, vettiga måltidsvanor helt enkelt, utan att utesluta något (förutom godis) och utan att överdriva något. Som vi själva äter (fast vi äter ju godis ibland förstås )Jag tror att om barn får in en vettig måltidsordning med vettiga livsmedelsval redan när de är så små kommer det inte att bli några större problem när de är stora, även om de är matfriska.
    Det håller jag verkligen med om
  • Sonjan

Skönt att veta att jag inte är ensam med mina funderingar!

• Sonjan

Jag håller absolut med Famas inlägg också! Låter helt och hållet vettigt.

Svar på tråden Behöver jag vara orolig för min son "matvraket"?