• Carrooo

Vad kostar det att föda på olika BB?

Jag har uppmärksammat att det kostar olika beroende på var man föder, vad man får för rum, om pappan ska vara med etc. Jag trodde inte det kostade alls, men jag har väl varit naiv...

På Södersjukhuset kostar det 80 kr/dygn att föda. För en medboendes vistelse betalar man 340 kr/dygn.

På BB Sthlm har jag hört att det ligger på 550 kr.

Vad har ni för erfarenheter? Kommer man överens om detta innan? På Sös skriver de att de skickar hem en faktura...

• Svar på tråden Vad kostar det att föda på olika BB?
  • Carrooo

Men såhär står det på Sös hemsida:

Patientavgift

Du som föder betalar 80 kr/dygn (2006) för sjukhusvården.

• Carrooo
    kramgrisen skrev 2007-11-15 21:30:18 följande:
    det kostar 80 kr på dygn för mamman.. det gör all vård när du är inlagd.. vad det kostar för pappan vet jag ej..
    Aha... ok. Men behöver pappan betala även om han inte sovar över??? Alltså får han betala för att vara med under förlossningen?
  • Carrooo
    Wildis81 skrev 2007-11-15 21:30:13 följande:
    Jag hade ingen aning att det kostade att ligga på bb förrän jag fick hem fakturan. Här kostar det 80kr/dygn
    Sjukt att de inte berättar. Hur länge låg du kvar? Vad fick din partner betala?
  • Carrooo
    Meus Veritas skrev 2007-11-15 21:36:49 följande:
    I linköping är det 80 kr per dygn, första natten får pappan stanna gratis, sen gäller 250 kr för pappan per natt om han oxå vill stanna o då får han frukost och kvällsfika.Helt absurt o orimligt enligt mig, men men
    Jag tycker också det är adsurt! Hålla på att snåla sådär! Klart fan både mamman och pappan ska få sova över med sitt barn! Gratis! Varför ska det bara billigare för mamman och varför kostar det ens? Irriterande...
  • Carrooo
    miniGrynet skrev 2007-11-15 21:40:22 följande:
    Vi låg inne i 8 dagar, men tack vare vår vänta-barn-försäkring fick vi tillbaka 100 kr/dygn. Alltid nåt! Och de sista 4 dagarna bodde vi båda gratis på Neo på Danderyd, det var toppen!
    Aha, när kan man teckna den försäkringen??
  • Carrooo
    Bettanspettan skrev 2007-11-15 21:42:43 följande:
    Men ni vet väl att om ni har en personförsäkring så kan ni få tillbaka dom pengarna + mer? Nu är det sex respektive åtta år sen jag låg på BB o då kostade det 60 kr/dygnet, sen fick jag tillbaka 240 kr/dygnet på försäkringen. Detta täcker all slags sjukhusvistelse, både akut och planerad. Är säkert olika på olika försäkringar men så var det iaf för mig, fast man får ju anmäla det själv..
    En vanlig hemförsäkring?
Svar på tråden Vad kostar det att föda på olika BB?