• Carrooo

Vad kostar det att föda på olika BB?

Jag har uppmärksammat att det kostar olika beroende på var man föder, vad man får för rum, om pappan ska vara med etc. Jag trodde inte det kostade alls, men jag har väl varit naiv...

På Södersjukhuset kostar det 80 kr/dygn att föda. För en medboendes vistelse betalar man 340 kr/dygn.

På BB Sthlm har jag hört att det ligger på 550 kr.

Vad har ni för erfarenheter? Kommer man överens om detta innan? På Sös skriver de att de skickar hem en faktura...

• Svar på tråden Vad kostar det att föda på olika BB?
  • Mamma Teresa

att föda kostar inget.

det är eftervården på bb
    danderyd tar 80 kr per dygn.

• Wildis81

Jag hade ingen aning att det kostade att ligga på bb förrän jag fick hem fakturan. Här kostar det 80kr/dygn

• kramgrisen

det kostar 80 kr på dygn för mamman.. det gör all vård när du är inlagd.. vad det kostar för pappan vet jag ej..

• Carrooo

Men såhär står det på Sös hemsida:

Patientavgift

Du som föder betalar 80 kr/dygn (2006) för sjukhusvården.

• Carrooo
    kramgrisen skrev 2007-11-15 21:30:18 följande:
    det kostar 80 kr på dygn för mamman.. det gör all vård när du är inlagd.. vad det kostar för pappan vet jag ej..
    Aha... ok. Men behöver pappan betala även om han inte sovar över??? Alltså får han betala för att vara med under förlossningen?
  • Carrooo
    Wildis81 skrev 2007-11-15 21:30:13 följande:
    Jag hade ingen aning att det kostade att ligga på bb förrän jag fick hem fakturan. Här kostar det 80kr/dygn
    Sjukt att de inte berättar. Hur länge låg du kvar? Vad fick din partner betala?
  • Veladis
    Carrooo skrev 2007-11-15 21:31:44 följande:
    Aha... ok. Men behöver pappan betala även om han inte sovar över??? Alltså får han betala för att vara med under förlossningen?
    Nej, det är mat och husrum han betalar för efteråt i så fall.
  • Tjej 83

i borås kostar det 80 kr per dygn o vara kvar på bb
    pappan betalar 100 kr o får kvällsmat o frukost ingen mat.

• Wildis81

Jag låg 3 dygn men fick åka dagen efter om jag velat eftersom det inte var några komplikationer. Min man fick aldrig sova eller äta där, så han kom o hälsade på en gång om dagen. Att han var med på förlossningen kostar inget... så det var för mig vi betalade. Min syster blev oxå lite förvånad när hon fick faktura hem hon hade inte heller blivit informerad om det. Inte kul för dom som kanske blir kvar i 1 eller 2 veckor...

Carrooo skrev 2007-11-15 21:32:48 följande:
    Sjukt att de inte berättar. Hur länge låg du kvar? Vad fick din partner betala?
  • Bananskal

födde på växjö BB och betalade ingenting. hade hört 80 kr dygnet.
    men varken jag eller sambon behövde betala nåt.
    (vet inte om det hade med att göra att vi båda vart under 20 år, hm)

Svar på tråden Vad kostar det att föda på olika BB?