Älgfärs, tips på recept?
Jag och sambon har fått en påse fryst älgfärs av svärmor. Jag äter väldigt sällan vilt och har därför inga ideér på vad man kan tillaga. Någon med förslag?
Jag och sambon har fått en påse fryst älgfärs av svärmor. Jag äter väldigt sällan vilt och har därför inga ideér på vad man kan tillaga. Någon med förslag?
älgköttbullar rikgit stora är så gott
men då ska man blanda med fläskfärs elelr blandfärs eller nåt
minns ine rikgit men gott är det.
Jag tillreder älgfärs likadant som nötfärs. Till köttfärssås, biffar, köttbullar. Är uppvuxen med mest älgfärs då min farsa jagar älg.
www.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp&a=874121
Har inte ätit, men det såg vansinnigt gott ut. Annars kan man bara göra biffarna och servera potatis och kantarellsås till!?
larki: Använder du älgfärsen som den är eller blandar du den med fläskfärs då? Tror inte att jag ätit älg överhuvudtaget vad jag kan minnas....
Jag brukar göra pannbiffar och riva i antingen parmesan eller västerbottenost. Mums...
Vi äter nästan bara älgfärs (blir lätt så med älgjägare i familjen ) och jag gör alla vanliga köttfärssrätter. Biffar, köttbullar, köttfärslimpa, köttfärssås osv.
Riktigt smarrigt är det dock med Ädelostbiffar Mums!
Blir så mycket godare med älgfärs än med nöt!
500g älgfärs
1 tsk salt
3 krm peppar
1 msk potatismjöl
1 ägg
1 dl vispgrädde
100 g grönmögelost/ädelost
Blanda ihop alla ingredienser förutom osten. Forma biffar, gör en fördjupning i varje biff och stoppa in en bit ädelost, nyp ihop färsen så osten täcks. Stek i smör.
Sås:
Vispa ihop stekspad (1dl vatten i stekpannan) 2 dl creme fraiche, 1 msk soya och 100 g ädelost. Smaksätt med rosépeppar (½ tsk) och eventuellt lite salt. Häll såsen över biffarna.
Så otroligt gott!
The Bumblebee: Tack för receptet! Det lät också supergott...
Vad bra, då har jag lite förslag till middagen i morgon Men kom gärna med fler tips!
Och era lyllosar som får äta älgfärs hela tiden! Här har vi kängrufärs men det är inge vidare . Eller jo det är okej som köttfärssås men inte till nått annat!
Jag brukar blanda i lite fläskfärs ca 30% fläskfärs o 70% älg
Jag blandade alltid ut det med lite fläskfärs förut. Men inte nu mertar grädde till havregrynen/ströbrödet o kryddar som vanligt hur gott som helst..
Jag är så himla tråkig, men känner att jag har ont om tid idag så det får bli köttfärssås av färsen istället för smarriga biffar! Men sambons morbror jagar, så vi lär säkert få mer älgfärs om vi vill och i såfall måste jag testa att göra biffar eller något annat mumsigt. Har ju fått en del tips nu iallafall!
Får hoppas på att jag lyckas få till en god köttfärssås av den nu Tänkte ha i rivna morötter, champinjoner m.m. så blir det inte så tråkigt
Eller har någon nåt tips på en god köttfärssås på älgfärs?
Vi har alltid vår frys full med älgkött och jag tillreder det precis somom det vore nötkött; rullader, stekar, lasagne, köttbullar, pastasåser etc! Behöver inte lagas till på något särskilt sätt bara för att det är viltkött!