• Halloj

Varför fäster inte ägget?

Hej!
    Jag tycker det låter som typiska progesteron-"bivärkningar" som du kände av. När jag åt Pergotime (ägglosnningsstimulerande) fick jag det ett antal gånger ca 5 dagar efter ÄL och fram till mens; illamående, yrsel, tröthet, molande/pulserande i magen, ömma bröst etc. Varje gång var jag lika övertygad om att det gått vägen, men icke sa nicke. Det var inte själva Pergotimen som gav biverkningarna, utan berodde på högre progesteronhalter som kom sig av att jag hade ÄL.

Ett befruktat ägg är inte en graviditet förrän det fäster i livmoderslemhinnan och därmed börjar producera hormonet hCg. Detta sker ca 7 dagar efter ÄL. Det är också kring denna tid som progesteronhalten toppar.

Jag tyckte oxå att det var jättekonstigt att jag inte blev gravid, folk blir ju med barn stup i kvarten, trots p-medel. Då borde man ju bli gravid av bara farten om man inte skyddar sig. För oss tog det 23 cykler utan p-piller innan jag äntligen var gravid. Då hade vi genomgått en fullständig utredning, jag han äta 7 Pergokurer och tillsist göra en insemination som gjorde susen. Nu är jag i vecka 20 med två små knattar i magen.
    Rätt var det är så står du där med ett plus på stickan!
    Kram och lycka till!!!

• Halloj

Detta är symptom som man kan få efter ÄL, oavsett om man äter Pergotime eller har spontan ÄL. När ägget lossar så utsöndras hormonet progesteron. Halten progesteron stiger och därför är det vanligt olika progesteronsymptom, ca 5-7 dgr efter ÄL. Dessa brukar bli tydligare då man äter Pergo (eftersom man får en större utsöndring av progesteron än tidigare) eller då man försöker bli med barn (eftersom man är mer uppmärksam på vad som händer i kroppen).

Progesteron-symptomen kommer sig alltså av att man har haft ÄL, men det är mycket olika hur känslig man är för progesteronpåverkan och hur höga progesteronhalter man har.

Sen är det ju BRA med mycket progesteron om man vill bli gravid; vid IVF brukar man ju få extra progesteron för att öka chanserna till en graviditet.

• Halloj

Hej Molie!
    Du vet självklart bäst vad du har känt, men graviditetshormonet (hCg) produceras av de celler som blir moderkakan och innan dessa bildas har det gått nästan en vecka.

Däremot så ger ju progesteronet graviditetsliknade symptom och det börjar ju produceras direkt när ägget släpper och är man väldigt känslig eller får mycket höga progesteronhalter dirket efter ÄL så kan ju molvärken, de ömma brösten och illamåendet etc, komma dagen efter ÄL. Detta oavsett om ägget blivit befruktat eller ej. Progesteronet produceras ju pga av ÄL, inte pga ägget befruktas.

Precis dom symptom som Chania beskriver, har väldigt många kvinnor efter ÄL, särskilt dom som försöker bli med barn. Jag har själv upplevt dom bara några dagar efter ÄL och varit övertygad om att jag varit gravid. Dessvärre visade vår utredning att jag inte blivit gravid pga problem med sekretet; dvs spermierna hade ingen möjlighet att komma in livmodern. Så alla mina gravsymptom hade definitivt inget med att ägget blivit beruktat att göra. Fick förklarat av doktorn på Sophiahemmet varför det är så lätt att bli lurad av progesteronkänningar när man gärna vill bli med barn och hur det fungerar med hormonerna mellan ÄL och mens samt vid en tidig graviditet. Innan jag fick detta förklarat av doktorn så var jag heldeppad. Tänkte att jag kanske fick mycket tidiga missfall var och varannan månad eftersom jag litade på min graviditetskänsla och trodde att man inte kunde känna sig så gravid utan att vara det.

Det lustiga är att den cykel då jag verkligen blev gravid (efter insemination) så hade jag mycket lite progesteronkänningar; det enda jag kände var ett svagt molande långt ner i magen.

Svar på tråden Varför fäster inte ägget?