Varför fäster inte ägget?
Hej!
Jag tycker det låter som typiska progesteron-"bivärkningar" som du kände av. När jag åt Pergotime (ägglosnningsstimulerande) fick jag det ett antal gånger ca 5 dagar efter ÄL och fram till mens; illamående, yrsel, tröthet, molande/pulserande i magen, ömma bröst etc. Varje gång var jag lika övertygad om att det gått vägen, men icke sa nicke. Det var inte själva Pergotimen som gav biverkningarna, utan berodde på högre progesteronhalter som kom sig av att jag hade ÄL.
Ett befruktat ägg är inte en graviditet förrän det fäster i livmoderslemhinnan och därmed börjar producera hormonet hCg. Detta sker ca 7 dagar efter ÄL. Det är också kring denna tid som progesteronhalten toppar.
Jag tyckte oxå att det var jättekonstigt att jag inte blev gravid, folk blir ju med barn stup i kvarten, trots p-medel. Då borde man ju bli gravid av bara farten om man inte skyddar sig. För oss tog det 23 cykler utan p-piller innan jag äntligen var gravid. Då hade vi genomgått en fullständig utredning, jag han äta 7 Pergokurer och tillsist göra en insemination som gjorde susen. Nu är jag i vecka 20 med två små knattar i magen.
Rätt var det är så står du där med ett plus på stickan!
Kram och lycka till!!!