• Chania

Varför fäster inte ägget?

Fick min mens igår och den här gången var jag säker på att jag var gravid. Jag hade mycket annat att tänka på och tyckte inte att jag hakade upp mig på att fundera om det lyckats eller inte. Ändå började jag känna ilningar och dragningar (molvärk) i tjejmagen 4 - 5 dagar efter ÄL. (Första gången jag hade dessasymtom så tidigt) Dessa höll på varje dag elva dagar i streck. Dag tolv slutade de och jag fick mensvärk istället. Molvärken kändes mer som ilningar eller stickningar. Ca 5 dagar före BIM började jag också må illa, särskilt om mornarna och innan lunch när jag var hungrig. Ja,jag kände mig rätt säker på att jag var gravid!!

Kan det vara så att jag ändå var gravid men att ägget inte vill fästa? Vi har försökt i över tt år nu. Kan man kolla upp om man varit gravid,dvs att ägget blivit befruktat? Vad annat kunde dessa ilningar/molvärk vara? Varför fäster inte ägget isåfall?

Svara snälla nån som vet. Jag känner att jag vill veta vad som är fel. Ska söka hjälp men det tar ju sånt tid att bara få en första tid. I bästa fall får jag en tid i maj. Skulle gärna höra om nån annan har nån erfarenhet eller råd att ge?

• Svar på tråden Varför fäster inte ägget?
  • Lady Namárië

Om ägget inte fäster är du ju heller inte gravid. Det är väl inte förrän ägget borrat ner sig i livmoderslemhinnan som det sänds ut signaler till kroppen att producera hcg osv. Det händer ju att även befruktade ägg stöts ut utan att fästa.

Däremot kan det ju ha varit ett tidigt missfall, sådana är ju inte helt ovanliga. I så fall skulle du rent teoretiskt sett kunna få positivt på ett gravtest eftersom hcg:t finns i kroppen (å andra sidan är det ju vanligt att man inte testar positivt förrän flera dagar efter bum).

Har ni försökt länge? Ett av de problem som infertila har kan vara att livomderslemhinnan är för tunn för att ägget skall kunna fästa, men det behöver man ju i så fall konstatera genom att undersöka dig vid rätt tidpunkt i cykeln. Om ni har försökt över ett år, kontakta fertilitetsmottagningen eller gynekolog för att påbörja en utredning!

• Chania

Jag testade negativt en dag före BIM. Så nej gravid i den bemärkelsen var jag inte men för mig är ett beruktat ägg en graviditet, eller nåt som kunde bli det. Eftersomjag fick sådana tydliga och verkliga gravsymtom har jag funderat på om jag ändå varit gravid men att ägget inte fäster.

Har sökt läkartid sedan fem veckor tillbaka men ännu inte fått nån. Man får bara ringa en viss dag i veckan och får man ingen tid då får man ringa nästa vecka igen. Och fastän jag ringt, ringt och ringt så har jag ännu inte fått nån tid.Nu på fredag har vår privata gynekolog den dag per månad man får beställa tid så då ska jag göra ytterligare ett försök! Hoppas! Vi har försökt ett år nu drygt.

Äter man hormoner för att göra det lättare att fästa i slemhinnan eller göra den tjockare? Eller vad gör man då?

• Dizzie

HEJSAN!
    Jag tror inte att man kan känna av graviditeten förrän ägget har fäst sej i livmodern.
    Jag har tunn livmoderslemhinna så jag har svårt att bli gravid, varför vet dom inte. Första gången som jag var gravid blev jag det på en gång när jag slutade med p-piller, men fick tyvärr mf.
    Andra gången tog det mer än ett år mellan mf och tills jag blev gravid, detta resulterade i vår dotter. Jag hade då haft oregelbunden mens till och från. Varje gång mensen blev sen så hoppades man ju så klart, men oftast blev jag besviken. Så tillslut blev jag less på detta så jag började äta p-piller för att få ordning på mensen. Åt dessa i ca 3 månader och när jag slutade blev jag gravid på en gång.
    Tredje gången hade jag ätit p-piller efter dottern och när jag slutade med p-pillerna så blev jag gravid. Detta resulterade i vår son.
    Nu är barnen 10&8år så vi började fundera på ett syskon.
    Under tiden sen jag fick barnen så hade jag först hormonspiral och när jag hade haft den i 5 år så tog jag tyvärr p-sprutor istället för att sätta in en ny spiral. Jag tänkte att sprutorna var det bara att sluta med när vi ville försöka skaffa ett till barn, det var krongligare att ta ut en spiral. Jag kan säga att jag kunde nog inte ha haft mer fel.
    Det tog 8månader innan jag fick tillbaka min mens trots att jag fick gestapuran och pergotime.
    Tillslut tyckte läkaren att jag skulle prova puregon sprutor. Min kropp svarade jätte bra på detta, äggen växte som dom skulle men då visade det sej att jag hade tunna hinnor.
    Läkaren trodde inte att jag skulle bli gravid trots att ägget hade vuxit pga hinnan, antagligen är det för den som jag har haft svårt att bli gravid tidigare oxå. Jag blev till min förvåning gravid men fick åter ett mf i 8veckan.
    Personligen tror jag att p-pillerna hjälper mina hinnor att bli tjockare och att det är därför jag har blivit gravid alla gånger när jag har slutat med pillerna. Så nu äter jag p-piller igen så får vi se hur det blir.
    Oj, va långt det blev men jag ville förklara hur det var för mej. Hoppas att du har fått svar på några av dina frågor. Lycka till och kram

• Liten Leo

Hej!

Av de ägg som eventuellt blir befruktade är det bara vart femte som har egenskaperna att bilda en graviditet. Detta gäller alltså de som har blivit befruktade.

För att vara extra tydlig: av sex befruktade ägg är det i snitt ett av dem som har kapacitet att ge en graviditet.

Vid ÄL producerar äggstockarna hormoner (LH) som ger en äggmognad. Efter ägglossning vandrar ägget ner till livmodern och eventuellt blir det befruktat i äggledaren. Om celldelningen går som den ska kommer ägget att efter ca 5-7 dgr fästa i livmoderväggen och börja bilda moderkaka och fosterhinna. Då tar livmodern över produceringen av hormoner (hCG) och då först pratar man om en graviditet. Det är hCG-värdet som ger utslag på grav-testet.

Ett befruktat ägg är i enkel mening ingen graviditet före det har fäst i livmodern eftersom det är först då det påvisat att det har kapacitet.

Det är bara vid IVF man kan se vilka ägg som blir befruktade. Att se vilka av dem som kan ge upphov till graviditet går i dagsläget inte. Vetenskapen kan inte det.
    Varför ägg eventuellt inte fäster kan man inte med 100% säkerhet säga eftersom det kan bero på orsaker vetenskapen inte upptäckt ännu. Påvisar man andra bidragande orsaker som ex tunn slemhinna, få ägg, dåligt spermaprov finns vissa åtgärder man kan vidta. Men ingen av dem är den enda lösningen till en graviditet.
    Uppkomsten av liv är så mycket mer komplicerad. Alla faktorer måste stämma vid just rätt tillfälle.

Hoppas att du får hjälp med alternativa lösningar.

Lycka till!

• Chania

Men tänk så många som blir gravida ändå! Såna som äter p-piller och de många, känns det som, som blir gravida på de första försökena. Vi har försökt i drygt ett år nu....nångång borde man ju få allt att stämma tycker man.

Nåja, snart får vi förhoppningsvis hjälp att reda ut varför vi inte lyckats ännu.

• Halloj

Hej!
    Jag tycker det låter som typiska progesteron-"bivärkningar" som du kände av. När jag åt Pergotime (ägglosnningsstimulerande) fick jag det ett antal gånger ca 5 dagar efter ÄL och fram till mens; illamående, yrsel, tröthet, molande/pulserande i magen, ömma bröst etc. Varje gång var jag lika övertygad om att det gått vägen, men icke sa nicke. Det var inte själva Pergotimen som gav biverkningarna, utan berodde på högre progesteronhalter som kom sig av att jag hade ÄL.

Ett befruktat ägg är inte en graviditet förrän det fäster i livmoderslemhinnan och därmed börjar producera hormonet hCg. Detta sker ca 7 dagar efter ÄL. Det är också kring denna tid som progesteronhalten toppar.

Jag tyckte oxå att det var jättekonstigt att jag inte blev gravid, folk blir ju med barn stup i kvarten, trots p-medel. Då borde man ju bli gravid av bara farten om man inte skyddar sig. För oss tog det 23 cykler utan p-piller innan jag äntligen var gravid. Då hade vi genomgått en fullständig utredning, jag han äta 7 Pergokurer och tillsist göra en insemination som gjorde susen. Nu är jag i vecka 20 med två små knattar i magen.
    Rätt var det är så står du där med ett plus på stickan!
    Kram och lycka till!!!

• Chania

Halloj

Men jag äter inte Pergo eller nåt annat, eller förstod jag dig fel? Eller får man dessa symtom bara för att man haft ÄL?

Grattis till graviditeten förresten!

• Halloj

Detta är symptom som man kan få efter ÄL, oavsett om man äter Pergotime eller har spontan ÄL. När ägget lossar så utsöndras hormonet progesteron. Halten progesteron stiger och därför är det vanligt olika progesteronsymptom, ca 5-7 dgr efter ÄL. Dessa brukar bli tydligare då man äter Pergo (eftersom man får en större utsöndring av progesteron än tidigare) eller då man försöker bli med barn (eftersom man är mer uppmärksam på vad som händer i kroppen).

Progesteron-symptomen kommer sig alltså av att man har haft ÄL, men det är mycket olika hur känslig man är för progesteronpåverkan och hur höga progesteronhalter man har.

Sen är det ju BRA med mycket progesteron om man vill bli gravid; vid IVF brukar man ju få extra progesteron för att öka chanserna till en graviditet.

• Chania

Tack Halloj för upplysningen! Det förklarar kanske varför jag har alla dessa gravsymtom mellan ÄL och BIM. Och man kan väl inte heller känna skillnaden på dessa och verkliga gravsymtom? Bara vänta och se om mensen kommer eller inte.

Betyder detta då att jag verkligen har ordentlig ÄL?

• Southern Belle

Nej, tyvarr betyder det inte att du har ordentlig AL... Jag sjalv har lite halvdaliga progesteronvarden (svag agglossning) men borjar kanna molvark ca 4-5 dagar efter agglossningen. Far aven valdigt omma brost och illamaende... sa dessa symptom ar inget bevis pa att man har ordentliga agglossningar... Det ar nog som Halloj skriver att det kan variera hur kanslig man ar for progesteronet!

Haller tummarna for er!

• molie

vill bara säga att man visst kan känna tidigt att man är gravid, har båda gånger (1mf och 1son) känt två dagar efter äl att jag varit gravid, precis dessa symtom som du beskriver. alla gör inte det men jag visste att ägget hade blivit befruktat, det kanske inte är en fullständig graviditet innan ägget hamnar i livmodern men är ägget befruktat och börjat dela på sig så anser jag ändå att man är gravid. gravid för mig är när spermie och ägg förenas, sen hur länge det överlever är en annan sak. Det är många som säger att man inte kan känna en graviditet så tidigt, men vi som har det kan verkligen intyga att det går. Lita på din känsla! kändes det som att du var gravid så kan du mkt möjligt ha varit det. Ät mycket folsyra! har hört att om man får i sig mkt folsyra så kan man lättare bli gravid, det är det bästa tillskottet man kan äta innan o under en graviditet. jag fick äta extra starka folsyra tabletter då jag äter medicin, jätteviktigt ämne! lycka till! kom i håg; lita på din känsla!

• Halloj

Hej Molie!
    Du vet självklart bäst vad du har känt, men graviditetshormonet (hCg) produceras av de celler som blir moderkakan och innan dessa bildas har det gått nästan en vecka.

Däremot så ger ju progesteronet graviditetsliknade symptom och det börjar ju produceras direkt när ägget släpper och är man väldigt känslig eller får mycket höga progesteronhalter dirket efter ÄL så kan ju molvärken, de ömma brösten och illamåendet etc, komma dagen efter ÄL. Detta oavsett om ägget blivit befruktat eller ej. Progesteronet produceras ju pga av ÄL, inte pga ägget befruktas.

Precis dom symptom som Chania beskriver, har väldigt många kvinnor efter ÄL, särskilt dom som försöker bli med barn. Jag har själv upplevt dom bara några dagar efter ÄL och varit övertygad om att jag varit gravid. Dessvärre visade vår utredning att jag inte blivit gravid pga problem med sekretet; dvs spermierna hade ingen möjlighet att komma in livmodern. Så alla mina gravsymptom hade definitivt inget med att ägget blivit beruktat att göra. Fick förklarat av doktorn på Sophiahemmet varför det är så lätt att bli lurad av progesteronkänningar när man gärna vill bli med barn och hur det fungerar med hormonerna mellan ÄL och mens samt vid en tidig graviditet. Innan jag fick detta förklarat av doktorn så var jag heldeppad. Tänkte att jag kanske fick mycket tidiga missfall var och varannan månad eftersom jag litade på min graviditetskänsla och trodde att man inte kunde känna sig så gravid utan att vara det.

Det lustiga är att den cykel då jag verkligen blev gravid (efter insemination) så hade jag mycket lite progesteronkänningar; det enda jag kände var ett svagt molande långt ner i magen.

Svar på tråden Varför fäster inte ägget?