• Behemot

Min son hatar "bögar"

Jag förstår vad du menar även om jag inte har riktigt samma syn på homosexualitet som du. Då jag pratat med någon som "hatar bögar" så har jag inte så mycket försökt övertyga denne personen om hur normalt det är, det är oftast lönlöst och jag är inte så insatt i ämnet. Istället har jag ifrågasatt varför personen har så starka åsikter om något som oftast inte berör denne. Två vuxna personer som väljer att ha en relation som inte skadar någon är liksom inte mitt problem oavsett om jag själv skulle vilja ha den typen av relation eller inte.

Hata är ett mycket starkt ord och jag tycker att det är viktigt att man inser vad det betyder när man använder det.

Jag håller också med om att det är viktigt att lära sig att respektera andras åsikter även om de inte är som ens egna. Att säga att ts inställning gjort sonen till homofob är inskränkt och ogenomtänkt.

• Behemot

Oj, anonym... du skämtar va?!

• Behemot

Hmm, alltså... jag vet inte hur det är med er, men i min familj hade man inte dagliga samtal vid middagsbordet om sexuella orienteringar och huruvida det var rätt eller fel och vad man ska göra av synen på homosexuella i samhället. Det var liksom ingen stor grej att diskutera. Mina föräldrar hade väl reagerat om jag sagt att jag hatade bögar, men det hade mer varit för att jag överhuvudtaget uttryckte hat mot en stor grupp människor på så vaga grunder. På samma sätt diskuterade vi aldrig rasism heller, det var liksom självklart att man inte är sin nationalitet eller sexuella läggning utan att det bara var en del av en.

Hmm, svamligt kanske men ni kanske fattar var jag vill komma?

Om man lär sina barn att hata homofober lär man dem också att hata.

Svar på tråden Min son hatar "bögar"